• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64670
+
-

تابستان خشک و خاموش

افزایش دمای هوا در چهارمحال و بختیاری موجب افزایش مصرف برق و آب در این استان شده است

اقلیم
تابستان خشک و خاموش

   دمای هوا در استان چهارمحال و بختیاری روز به روز در حال افزایش است و همین امر موجب افزایش میزان مصرف انرژی در این استان شده است. مصرف برق در این استان طی روزهای اخیر افزایش شدیدی داشته، به طوری که در حال عبور از میزان سهمیه تعیین شده است. به گزارش مهر، افزایش تعداد کولرهای گازی طی سال‌های اخیر در خانه‌های مردم چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در افزایش مصرف برق در تابستان امسال داشته است.


میزان مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری در خصوص میزان مصرف برق گفت: مصرف برق در چهارمحال و بختیاری به مرز ۳۸۰ مگاوات رسیده است.

«مجید فرحزاد» بیان کرد: افزایش دمای هوا موجب افزایش مصرف انرژی در استان چهارمحال و بختیاری شده است و میزان مصرف برق در روزهای گذشته به مرز ۳۸۰ مگاوات رسید. این درحالی است که سهمیه تعیین شده استان نیز از سوی شرکت توانیر ۳۸۰ مگاوات اعلام شده است. وی در ادامه گفت: مصرف برق در استان نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 7 تا ۱۰ درصد رشد داشته است که در صورت گذشتن میزان مصرف برق از سهمیه تعیین شده، ناچار به اعمال خاموشی‌های اضطراری خواهیم بود. فرحزاد بیان کرد: صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعات اوج مصرف (۱۲ تا ۱۶، ۱۹ تا ۲۳) در این استان ضروری است. وی بیان کرد: صرفه‌جویی در مصرف برق زمینه تأمین و پایداری این انرژی را فراهم می‌کند. 


افزایش مصرف آب خانوارهای روستایی

میزان مصرف آب نیز در این استان در مناطق شهری و روستایی طی روزهای اخیر افزایش یافته است. روشن شدن کولرهای آبی، افزایش تعداد نوبت‌های استحمام اعضای خانواده به علت گرمی هوا، افزایش شست‌وشوی خودروها به دلیل وجود گرد و خاک و… از مهم‌ترین علل افزایش مصرف آب در این استان است.

یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش مصرف آب در مناطق شهری و روستایی استفاده از آب شرب برای شست‌وشو است، بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به ارزش آب، بیشترین مصرف آب را برای شست‌وشوی حیاط خانه‌ها و خودروها دارند. 

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: نرم مصرف سرانه آب هر روستایی ۱۵۵ لیتر است که در استان به ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز رسیده و این مهم به علت مصرف بی‌رویه آب و تلفات واقعی و ظاهری آب در شبکه و خطوط انتقال است.

«سهراب بهرامی» بیان کرد: چهارمحال و بختیاری با ۷۷ درصد کمبود ذخایر آب زیرزمینی مواجه است. وی با اشاره به بارش‌های مطلوب سال جاری، افزود: با محاسبات انجام شده حدود ۲۳ درصد از کمبود ذخایر آب زیرزمینی استان جبران شده است. سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: هزینه تولید هر متر مکعب آب روستایی در استان یک‌هزار و ۸۰۰ تومان است، در صورتی که همین مقدار آب با قیمت ۱۷۹ تومان به فروش می‎‌‎رسد. بهرامی با بیان این‌که بارش‌های سال جاری در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، تاکید کرد: مشخص نیست که در آینده شاهد ترسالی همچون امسال باشیم و باید در مدیریت مصرف آب دقت ویژه داشت. وی بیان کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب زمینه حفظ منابع آب و کم شدن مشکلات این حوزه را فراهم می‌کند.


   ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در استان 

کارشناس و پژوهشگر منابع آب با اشاره به این‌که حفظ منابع آب در چهارمحال و بختیاری ضروری است، بیان کرد: مشکلات خشکسالی و کمبود منابع آب در چهارمحال و بختیاری برطرف نشده است. «افشین مقدس» بیان کرد: در حال حاضر همچنان شاهد کم‌آبی در برخی روستاهای استان و آب‌رسانی سیار به این روستاها هستیم و همین امر نشان‌دهنده وجود مشکل کم‌آبی در استان است. این پژوهشگر بیان کرد: زمینه تشکیل یک روستا در گذشته وجود منابع آب بوده است اما در حال حاضر آب‌رسانی سیار به برخی روستاها انجام می‌شود که بیانگر خشک شدن منابع آب و بحران کم‌آبی در منطقه است. وی با اشاره به بارش‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بارش‌های بسیار خوبی در بهار امسال در این استان داشتیم اما نمی‌توانیم بگوییم در دوره ترسالی قرار گرفته‌ایم. وی اظهار کرد: بخشی از کمبودهای منابع آب طی بارش‌های اخیر در استان جبران شد اما بسیاری از مشکلات خشکسالی در استان همچنان باقی است. این کارشناس منابع آب بیان کرد: ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در چهارمحال و بختیاری ضروری است و باید خانواده‌ها درک کنند که صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی‌های دیگر از جمله برق زمینه را برای آسایش فرزندان آنها در آینده فراهم می‌کند. وی گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب می‌تواند موجب حفظ منابع آب و ذخیره‌سازی این منابع برای نسل‌های آینده شود و مشکلات خشکسالی را کاهش دهد. برگزاری برنامه‌های فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی در مصرف آب باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و حساسیت خانواده‌ها در زمینه کاهش مصرف آب و برق در استان باید افزایش یابد. دستگاه‌های مرتبط باید تلاش کنند گام‌های بلندتری در زمینه فرهنگ‌سازی در استان بردارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید