• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6463
+
-

پیله واردات دورابریشم چمخاله

واردات بی‌رویه، تنها کارخانه فعال ابریشم در چمخاله گیلان را در معرض نابودی قرار داده است

گیلان
پیله واردات دورابریشم چمخاله

 

وحیده اسماعیلی/ رشت - خبرنگار

 

صنعت ابریشم در کشور به نام گیلان پیوند خورده؛ صنعتی که از قرن‌های گذشته در کنار کشاورزی و دامداری رونق داشت تا حدی که این استان به سبب تجارت ابریشم توانست با اروپا و آسیای مرکزی مراوده تجاری داشته باشد. حالا حدود 2 دهه است واردات بی‌رویه نخ ابریشم موجب از بین رفتن رونق این صنعت شده. در یک دهه گذشته ده‌ها کارخانه ریسندگی تعطیل و ورشکست شده‌اند. در این بین فقط یک شرکت با کمترین ظرفیت تولید به حیات خود ادامه داد؛ شرکت ابریشم چمخاله لنگرود.

 

 

فعالیت با 5 درصد ظرفیت

کارخانه ابریشم چمخاله به گفته سازندگانش در سال 80 در زمینی به مساحت 12 هکتار در سوله‌ای 7 هزار متری با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی شروع به کار کرده. در آغاز 4 میلیون دلار از کشور ژاپن ماشین‌آلات ابریشم‌کشی و نخ‌ریسی وارد کرده و توانسته است برای 250 نفر اشتغال‌زایی کند. همچنین ظرفیت تولید روزانه کارخانه 350 کیلوگرم نخ ابریشم و ظرفیت تولید پارچه ابریشمی آن هم سالانه 50 هزار متر بوده.وضع فعلی کارخانه اما اسف ‌بار است. سید محمد میرجواهری، مدیر این کارخانه می‌گوید: زمانی که کارخانه شروع به کار کرد تعرفه واردات ابریشم 280 درصد تعیین شده بود، اما اکنون این تعرفه به 15 درصد رسیده و به همین دلیل نمی‌توانیم در تولید ابریشم با دنیا رقابت کنیم. جواهری با بیان این‌که ظرفیت تولید پیله در کشور سالانه 7 هزار تن بود، اما حالا به 600 تن رسیده است،‌ تصریح می‌کند: حتی ظرفیت اسمی کارخانه که هزار و 500 تن پیله است به حداکثر 50 تن رسیده. یعنی این شرکت به عنوان تنها کارخانه ریسندگی فعال در زمینه نخ ابریشم کشور با 5 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است. او با بیان این‌که تعداد کارگران کارخانه به 14 نفر کاهش پیدا کرده است که آن‌ها هم روی 2دستگاه روشن کار می‌کنند، می‌گوید: بقیه دستگاه‌ها تا دریافت تسهیلات و پرداخت بدهی خاموش هستند.

 

 

4 میلیارد سود بانکی

مدیر شرکت ابریشم چمخاله لنگرود می‌افزاید: زمانی که با 10 میلیارد تومان این شرکت را راه‌اندازی کردیم، حدود 500 میلیون تومان از 4 بانک عامل وام گرفتیم. وضع بازپرداخت تسهیلات و سودی که بانک‌ها تعیین می‌کنند، آنقدر اسفناک است که باید بگویم تاکنون برای این مبلغ وام، فقط 4 میلیارد تومان به بانک‌های مختلف سود پرداخت کرده‌ام و همچنان اصل وام و بقیه سود باقی است. آیا تولیدکنندگان با این وضع می‌توانند به تولید ادامه دهند؟او تصریح می‌کند: بسیاری از همکاران من که در این صنعت حضور داشتند، ورشکست شده و حتی آهن‌آلات شرکت را فروختند تا بتوانند بدهی بانکی خود را پرداخت کنند. دریافت سودهای صددرصدی و بدهکاری به بانک‌ها کمر تولیدکنندگان را شکسته است.

 

ابریشم؛ اولویت ارائه تسهیلات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اما به همشهری می‌گوید: کارگروه رفع موانع تولید اعتبار مناسبی را پیش‌بینی کرده و ارائه تسهیلات به صنایع ابریشم در گیلان یک از مهم‌ترین اولویت‌های کارگروه رفع موانع تولید در استان است.فرهاد دلق‌پوش می‌افزاید: این کارگروه امسال هزار و 75 میلیارد تومان برای رونق تولید در استان در نظر گرفت که تولیدکنندگان از آن استقبال نکردند.وی دلیل استقبال نکردن تولیدکنندگان را این طور توضیح می‌دهد: بالا بودن سود تسهیلات بانکی دلیل اصلی استقبال سرد تولیدکنندگان است. در حال حاضر 900 میلیارد تومان از این منابع همچنان در اختیار کارگروه قرار دارد و قرار است 600 میلیارد آن به بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعت اختصاص پیدا کند.

البته تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات باید ابتدا میزان بدهی خود را در کارگروه ارائه و بعد از بررسی اقدام به دریافت وام کنند.به گفته دلق‌پوش، تولیدکنندگان ابریشم  برای رقابت با ابریشم خارجی باید ماشین‌آلات خود را به‌روز و نخ ابریشم با کیفیت تولید کنند.با وجود این، اما مدیر شرکت ابریشم چمخاله لنگرود به این تسهیلات خوشبین نیست. او می‌گوید: وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به من دادند تا با آن به عنوان تنها تولیدکننده ابریشم 4 میلیارد تومان تسهیلات فوری دریافت کنم، اما وقتی به بانک مراجعه کردم این تسهیلات ابتدا نصف شد و بعد هم به دلیل بدهی قبلی آن را به من پرداخت نکردند. میرجواهری تصریح می‌کند:  2 میلیارد تومان محصول در انبار دارم که به دلیل وجود مواد خارجی به ویژه چینی در بازار فروش نرفته است تا بتوانم بدهی خود را تسویه کنم.

 

 

فروش ابریشم؛ زیر قیمت

 

هر کیلوگرم پیله ابریشم 270 هزارتومان قیمت دارد، اما سید محمد میرجواهری، مدیر شرکت ابریشم چمخاله لنگرود، می‌گوید: به دلیل بدهی به بانک‌ها هر کیلوگرم ابریشم را 220 هزار تومان می‌فروشیم. هر کیلوگرم ابریشم فراوری شده هم کیلویی 330 هزار تومان قیمت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید