• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63969
+
-

بیش‌فعالان چه شغل‌هایی را نباید انتخاب کنند؟

خبرنگاری و بازاریابی آری، جراحی و خلبانی نه

مریم سمائی

کنجکاوی شدیدی دارد. مدام به این سو و آن‌سو سرک می‌کشد. نمی‌تواند به کارش توجه کند و یا در آن ثابت قدم باشد. تنوع‌طلب است و در یک جا بند نمی‌شود. افراد بیش‌فعال به‌دلیل همین مشکلات است که معمولا در محیط‌های کاری خود با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند.
بیش فعالی(ADHD) یک نوع اختلال شایع است که ۸ تا ۱۰‌درصد کودکان به آن مبتلا هستند. این نوع اختلال در پسرها شایع‌تر از دخترهاست و تاکنون دلیل مشخصی برای بروز آن پیدا نشده است. اگر در کودکی بیش‌فعالی تشخیص داده نشود و درمان صورت نگیرد فرد را در بزرگسالی دچار معضلات متعددی خواهد کرد که از آن جمله می‌توان به موفق‌نبودن در موقعیت شغلی اشاره کرد.
طبق آمار به‌دست آمده از یک نظرسنجی، فقط نیمی از بزرگسالان مبتلا به بیش‌فعالی در مقایسه با 72درصد از بزرگسالان بدون اختلال، قادرند شغل خود را به‌طور تمام‌وقت حفظ کنند. آنها حتی مایلند کمتر از همکاران خود حقوق بگیرند اما در محیط کارشان آزاد بوده و تحرک داشته باشند.
افراد بیش‌فعال معمولا به سمت کارهای خاص کشیده می‌شوند؛ به‌عنوان مثال شغل‌هایی که نیاز به تحرک زیادی دارد مناسب حالشان است اما از سوی دیگر فعالیت‌هایی که نیاز به صرف دقت و توجه دارد برای آنها مناسب نیست. شغل‌هایی که نیاز به یک جا نشستن و تمرکز دارد مناسب افراد بیش فعال نخواهد بود. این افراد معمولا در رانندگی به‌خصوص رانندگی اتوبوس، تریلر و قطار و شغل‌های حساس مانند جراحی‌های پیچیده، خلبانی و...خوب ظاهر نمی‌شوند و نمی‌توانند از پس آن به خوبی برآیند.
امین رفیعی‌پور، متخصص روانشناسی سلامت در این‌باره به همشهری درنگ می‌گوید: «بیش‌فعالی معمولا تا قبل از 6سالگی تشخیص داده می‌شود. بیش‌فعالی 3 مدل دارد؛ برخی بیش‌فعالند، برخی کم‌توجهند و برخی هم بیش‌فعالی توأم با کم‌توجهی دارند، بنابراین افراد بزرگسال بسته به اینکه چه نوع بیش‌فعالی‌ای دارند باید شغل خود را انتخاب کنند. اگر در کودکی اختلال بیش‌فعالی شناسایی شده و درمان شود به‌طور حتم این افراد در بزرگسالی افراد موفقی خواهند بود اما اگر تشخیص داده نشود در نوجوانی به اختلال سلوک که رفتاری ناسازگار است تبدیل شده و ممکن است فرد به شخصیت ضد‌اجتماع تبدیل شود که برای خود و جامعه دردسرآفرین باشد».
این روانشناس ادامه می‌دهد: «معمولا مشاغلی مانند پرستاری، خبرنگاری، بازاریابی و مشاغلی که نیاز به فعالیت جسمانی دارند و یا در محیط‌های پردغدغه هستند می‌توانند برای افراد بیش‌فعال مناسب باشند».

این خبر را به اشتراک بگذارید