• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62824
+
-

مصرف سیگار در زنجان بالاتر از میانگین کشوری

بهداشت
مصرف سیگار در زنجان بالاتر از میانگین کشوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان این‌که مصرف سیگار در کشور بالاتر از ۲۱ درصد است، گفت: این آمار در زنجان از میانگین کشوری بالاتر است. به گزارش مهر، پرویز قزلباش به ‌روز جهانی بدون دخانیات اشاره کرد و افزود: سازمان جهانی بهداشت شعار «اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد» را برای این روز انتخاب کرده است.

وی با بیان این‌که آموزه‌های دینی هم در زمینه کاهش استعمال سیگار بسیار موثر است، گفت: خانواده‌ها و مراکز آموزشی باید به این مهم توجه کنند. قزلباش افزود: استعمال سیگار عامل بروز ۹۰ درصد از سرطان‌های ریه است و باید رسانه‌ها ضررهای استفاده از دخانیات را در جامعه بیان کنند.  رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۴۰ درصد درآمد خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد صرف سیگار می‌شود. این مقام مسئول افزود: سالانه بیش از ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف مشکلات بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات می‌شود.

وی به اجرای طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح از ۱۷ خرداد آغاز شده و تا ۱۵ تیر ادامه دارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان این‌که زنجان در این طرح پیش ‌رو بوده است، اظهار کرد: این امر باعث پوشش 100 درصدی این پویش در شهرستان‌های زنجان و پوشش ۶۷ درصدی در استان شده است.  این مسئول با اشاره به این‌که طبق آمار، تعداد بیماران مبتلا به بیماری فشار خون در ایران ۱۶ میلیون نفر است و ۴۰ درصد افراد از بیماری خود بی‌خبر هستند، ادامه داد: طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» در برخی از شهرستان‌های ایجرود، خرمدره، سلطانیه، طارم، ابهر و خدابنده به‌صورت ۱۰۰ درصدی پوشش داده‌ شده است.

قزلباش افزود: فشارخون بالا باعث بروز بسیاری از بیماری‌هاست که در ۶۲ درصد افراد منجر به بیماری عروق مغزی می‌شود. این بیماری عامل سکته مغزی است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان این‌که افراد دارای ۳۰ سال به بالا بیشتر گرفتار بیماری فشار خون می‌شوند، گفت: عوامل ژنتیکی و سبک زندگی نیز بر فشار خون تاثیرگذار است. افرادی که در خانواده، فرد مبتلا به فشار خون دارند، باید مدام وضعیت سلامت خود را کنترل کنند، زیرا آنان نیز در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید