• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62822
+
-

مشکل بزرگ پول خرد تاکسی

نرخ جدید کرایه تاکسی در زنجان برای مسیر اول ۷۵۰‌تومان اعلام شده  که پرداخت آن مسافران و رانندگان را دچار مشکل کرده است

گزارش
مشکل بزرگ پول خرد تاکسی

رانندگان تاکسی درون‌شهری زنجان معتقدند که نرخ‌های جدید کرایه‌های تاکسی نه‌تنها مشکلات پیش روی آنان از قبیل افزایش سرسام‌آور هزینه‌های اقتصادی را کاهش نداده است، بلکه معضلی به نام پول خرد را هم به آن افزوده است. به گزارش ایرنا، هر سال تعیین و اعلام نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل در شهر زنجان به موضوعی مهم تبدیل می‌شود. با این‌که مسئولان استانی همواره بر این مهم تاکید می‌کنند که وضعیت شهروندان و رانندگان را مد نظر قرار می‌دهند، اما بسیاری از شهروندان و حتی خود رانندگان حمل‌و‌نقل درون‌شهری به‌ویژه تاکسیرانان معتقدند که اقدام کارشناسی‌شده‌ای در مورد نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل انجام نمی‌گیرد.
 

دریافت کرایه اضافی

رحیم ۴۷ ساله یکی از رانندگان تاکسی درون‌شهری زنجان با اشاره به این‌که نرخ کرایه‌های این صنف همواره با مشکلاتی مواجه بوده است، گفت: به عنوان نمونه طبق اعلام سازمان حمل‌و‌نقل شهرداری، کرایه مسیر اول ۷۵۰ تومان تعیین شده که پرداخت آن برای شهروندان به معضل تبدیل شده است. وی بیان کرد: اغلب شهروندان پول خرد ۵۰ تومانی ندارند و از طرفی رانندگان تاکسی نیز مجبورند در صورت وجود این مبلغ آن را به مسافر برگردانند یا با رضایت طرفین ۸۰۰ تومان را دریافت کنند. 

علی دیگر راننده زنجانی معتقد است کرایه‌های کنونی اعلام‌شده با توجه به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های خودرو از قبیل لاستیک و غیره به صرفه نیست و بخش بسیار اندکی از این هزینه‌ها را تأمین می‌کند. رانندگان تاکسی‌های درون‌شهری با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و اقدامات مربوط به تعیین کرایه‌ها باید با در نظر گرفتن همه جوانب و مسائل آنان انجام شود. زهرا شهروند زنجانی هم گفت: هرچند نرخ کرایه‌های این بخش با هدف رضایت مردم و رانندگان زحمتکش لحاظ شده است اما منطقی نیست چراکه همواره پول خرد مشکلاتی را ایجاد می‌کند. برخی موارد رانندگان تاکسی که به صورت تک‌مسیر مسافر جابه‌جا می‌کنند به دلیل نبود پول خرد ۵۰ تومانی ۸۰۰ تومان دریافت می‌کنند. 


 مطالبه عمومی

شهردار زنجان در این باره اظهار کرد: پیش از این و برای رفع معضل کرایه‌ها همه تاکسی‌های درون‌شهری زنجان به کارتخوان مجهز بودند و همشهریان برای تردد روزانه خود زنجان‌کارت تهیه کرده بودند و بدین‌ترتیب مشکل تهیه پول خرد وجود نداشت.  مسیح‌الله معصومی توضیح داد: هم‌اکنون سیستم پرداختی دولت در ادارات، نهادها و شهرداری به سمت دولت الکترونیکی سوق داده شده است که تحقق این مهم مشکلات را کاهش می‌دهد. وی با بیان این‌که بر این اساس نصب دستگاه کارتخوان در تاکسی‌ها باید از سوی شهروندان زنجانی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: تفاوت در نرخ کرایه‌های کارتی و نقدی اتوبوس‌ها نیز به این دلیل است که مردم بیشتر از این نوع دستگاه‌ها استفاده کنند. 

معصومی افزود: رند کردن کرایه‌های تاکسی به نفع تاکسیران درست نیست، زیرا همین مبلغ ۵۰ تومان با توجه به مشکلات مالی رقم قابل توجهی می‌شود. راننده‌ای که حقوق شهروندان را رعایت می‌کند، مقدار کافی پول خرد دارد اما در صورت بی‌توجهی به این امر و دریافت ۵۰ تومان بیشتر در حق مسافر ظلم می‌کند. شهردار زنجان خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مورد توجه با تغییرات مدیریتی انجام‌گرفته در سازمان حمل‌و‌نقل شهرداری بحث نقدی و غیرنقدی نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل است.

از طرفی به دلیل تحریم‌ها نیز کارت‌های دستگاه‌های کارتخوان گران‌تر شد و شهرداری مجبور شد از محل درآمدهای شهرداری یارانه‌ای برای این امر اختصاص دهد. وی ادامه داد: از طرفی کمبود کارت و تعمیر دستگاه‌های کارتخوان نیز مشکلاتی را به وجود آورده است. این وضعیت نباید مانعی برای تحقق برنامه‌های ترسیم‌شده باشد و همراهی مردم بسیار اثرگذار خواهد بود.  معصومی یادآور شد: به زودی با احیای دوباره این دستگاه‌ها تاکسیرانان موظف به استفاده از آن خواهند شد. 


 نرخ اتوبوس‌های درون‌شهری

شهردار زنجان همچنین در مورد نرخ اتوبوس‌های درون‌شهری گفت: کرایه‌های‌ این بخش مشکلاتی به دنبال داشت و حتی اعلام شد که در این باره شهرداری کوتاهی کرده است در صورتی که چنین نبود و حتی قبل از سال افزایش کرایه‌ها را پیشنهاد داده بودیم و شورای اسلامی شهر نیز آن را تصویب کرده بود. معصومی توضیح داد: در این باره برخی رانندگان اتوبوس کرایه‌های خودسرانه دریافت کردند که برای برخی از آنها پرونده تشکیل شد و به تعزیرات استان معرفی شدند. 


 نرخ‌های دو مسیره

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این باره گفت: اغلب مسافران درون‌شهری زنجان ۲ مسیره هستند (هر مسیر 750 تومان) که نرخ‌های تعیین‌شده این بخش چندان مشکل‌ساز نیست و شهروندان به‌راحتی می‌توانند مبالغ آن را پرداخت کنند.  کاظم افشارچی خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت خطوط اتوبوسرانی نرخ‌های این حوزه بیش از تاکسی مورد توجه قرار گرفت و حتی در کمیسیون مربوطه درباره آن بحث‌های بسیاری شد.  

وی ادامه داد: در گذشته در بحث تاکسی‌ها و رفع مشکل کرایه‌های تاکسی شهرداری کارهایی از قبیل نصب کارتخوان انجام داد، اما آنگونه که باید و شاید نتایج مطلوب و لازم را به همراه نداشت. بر این مبنا این کمیسیون تلاش دارد پس از تعیین تکلیف نرخ‌های مربوط به خطوط اتوبوسرانی زنجان به مشکلات تاکسیرانان از قبیل پرداخت‌های الکترونیکی بیش از گذشته توجه کند. قطعا آسیب‌شناسی و اقدام‌های انجام‌گرفته در سال‌های گذشته می‌تواند مشکلات و معضلات این حوزه را کاهش دهد. 


نرخ کرایه تاکسی

رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری زنجان با اشاره به نرخ کرایه‌های اعلامی از سوی شورای اسلامی شهر زنجان گفت: نرخ کرایه تاکسی برای مسیر اول ۷۵۰ تومان، برای مسیر دوم ۷۵۰ تومان و برای مسیرهای بعدی هر کدام ۶۰۰ تومان اعلام شده است. سیداسماعیل موسوی بیان کرد: بر این اساس نرخ کرایه هر مسیر داخل خط ویژه (در صورت ایجاد خطوط) ۶۰۰ تومان، تاکسی‌های ون 1500 تومان و تاکسی‌های بی‌سیم و تلفنی از ساعت ۶ صبح تا ۲۳ شب 5 هزار تومان است.  وی افزود: نرخ کرایه تاکسی‌های بی‌سیم و تلفنی از ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح 5500 تومان و نرخ هر دقیقه توقف اضافه برای تاکسی‌های بی‌سیم و تلفنی ۲۵۰ تومان لحاظ شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید