• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62809
+
-

افتتاح طرح‌های جدید انرژی در قزوین

در سفر یک روزه وزیر نیرو به قزوین چند طرح نیروگاهی و آب وفاضلاب به بهره‌برداری رسید

وزیر نیرو روز گذشته در سفر یک روزه به قزوین چند طرح نیروگاهی و آب وفاضلاب از جمله تصفیه‌خانه فاضلاب شهر محمودآباد نمونه و پست ۴۰۰ کیلوولتی منطقه دشتابی بوئین‌زهرا را به بهره برداری رساند. تصفیه‌خانه فاضلاب شهر محمودآباد نمونه از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین و پست ۴۰۰ کیلوولتی در منطقه دشتابی بویین‌زهرا روز یکشنبه با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. 

به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح پست برق ۴۰۰/۶۳ کیلوولت دشتابی گفت: ۸۲ هزار مگاوات برق در کشور تولید می‌شود که از این رقم در فصل گرما ۲۳ هزار مگاوات صرف وسایل سرمایشی می‌شود.  وی بیان کرد: اگر مصرف برق در کشور مناسب و صحیح باشد، نباید با قطعی برق روبه‌رو شویم.  وزیر نیرو در ادامه با اشاره به لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب توضیح داد: پساب تصفیه‌شده بهترین منبع آبی برای صنعت است، البته باید در این خصوص الزامات لازم رعایت شود.  اردکانیان افزود: وزارت نیرو در استان قزوین تاکنون ۶۴ طرح در حوزه آب، انرژی، برق و نیروگاه‌های تجدید‌پذیر اجرا کرده است و برای بهره‌برداری از آنها هزار میلیارد ریال هزینه خواهد کرد. 


۷۰ درصد برق قزوین صرف بخش تولید می‌شود

استاندار قزوین نیز در این مراسم گفت: ۷۰ درصد برق استان قزوین برای بخش تولید مصرف می‌شود و نشان‌دهنده این است که مصرف انرژی در این استان توجیه اقتصادی دارد. عبدالمحمد زاهدی اظهار کرد:۷۰ درصد مصرف برق استان مختص به حوزه صنعت و کشاورزی است که جزو چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید.  وی به تولید ۱۶۳ مگاوات انرژی بادی در استان اشاره کرد و افزود: برای مدیریت بهتر اقدام به ساخت شهرک انرژی به مساحت هزار هکتار شده است که در مراحل تکمیل قرار دارد.  استاندار قزوین ادامه داد: استان قزوین می‌تواند با تولید برق بیشتر در انتقال نیرو به سایر استان‌های کشور مانند البرز و تهران نقش فعالی داشته باشد. 

زاهدی خاطرنشان کرد: متاسفانه شهرستان آوج و بویین‌زهرا با افت ولتاژ برق مواجهند و وجود واحدهای تولیدی جدید در این منطقه نیازمند نگاه ویژه به تامین برق است.  پست دشتابی در زمینی به مساحت ۱۴۶ هزار متر‌مربع و با ساخت ۷۵۶ متر زیربنا در ۲۵ کیلومتری جاده قزوین ـ بویین‌زهرا قرار دارد. خطوط ارتباطی ساخته‌شده برای این پست شامل خط ۲ مداره ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه شهید رجایی به دشتابی به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر با ۷۲ دستگاه برج مشبک فلزی و خط ۴ مداره ۶۳ کیلوولت البرز ـ لیا در پست دشتابی به طول تقریبی 8 کیلومتر با ۲ دستگاه برج مشبک فلزی و ۴۳ دستگاه برج تلسکوپی فلزی است.

شرکت در نشست مدیران صنعت آب و برق قزوین و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام ‌جمعه قزوین از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه وزیر نیرو به قزوین بود. 


افتتاح تصفیه‌خانه محمودآباد نمونه 

با حضور وزیر نیرو، تصفیه‌خانه محمودآباد نمونه در قزوین با 935 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت تصفیه 7333 مترمکعب در شبانه‌روز افتتاح شد. وزیر نیرو در مراسم افتتاح این طرح گفت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بیش از ۲۰۰ تصفیه‌خانه در کشور ساخته شده است در حالی که این رقم قبل از انقلاب اسلامی فقط 4 مورد بود. رضا اردکانیان بیان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان دارای 4 تصفیه‌خانه بود. این رقم به برکت انقلاب اسلامی اکنون به ۲۲۰ مورد افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: ۳۲ تصفیه‌خانه دیگر نیز در حال ساخت است و تا پایان کار دولت دوازدهم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. وزیر نیرو در ادامه با اشاره به ساخت تصفیه‌خانه محمودآباد نمونه قزوین با مشارکت بخش خصوصی افزود: این تصفیه‌خانه چهاردهمین تصفیه‌خانه‌ای است که با مشارکت این بخش در کشور ساخته شده است.  اردکانیان با بیان این‌که کشورمان در منطقه‌ خشک و بیابانی قرار گرفته است، گفت: باید از ظرفیت پساب‌های تصفیه‌شده برای به‌کارگیری در بخش صنعت و کشاورزی بیش از پیش بهره ببریم.  وزیر نیرو همچنین تصریح کرد: اگرچه دولت برای این کار یارانه در نظر گرفته است و حتی اگر مجبور شود در مواردی نیز به واردات آب اقدام می‌کند اما بهترین گزینه استفاده از پساب‌های تولیدی و بازگردانی آنها به چرخه مصرف است. 

وی توضیح داد: تصفیه‌خانه‌ها با کارکرد خود علاوه بر تامین بخشی از نیازهای آبی بخش صنعت و کشاورزی، موجب کمک به حفظ محیط‌زیست نیز می‌شوند. اردکانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: اکنون ۷۶ درصد روستاییان کشور به آب شرب بهداشتی دسترسی دارند. این رقم در استان قزوین حدود ۸۶ درصد و بالاتر از میانگین کشوری است.      

این خبر را به اشتراک بگذارید