• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 62022
+
-

دام گسترده اعتیاد در حاشیه شهر کرمانشاه

‌فرماندار کرمانشاه: ۵۵ درصد طلاق‌ و ۶۵ درصد همسرآزاری و ۳۳ درصد خشونت و نزاع خیابانی ریشه در اعتیاد دارند

جامعه
دام گسترده اعتیاد در حاشیه شهر کرمانشاه

فرحناز چراغی|  کرمانشاه- خبرنگار:


مرزی بودن‌ و این روزها بیکاری کرمانشاه را در صدر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله بیکاری، طلاق، اعتیاد، بزهکاری، نزاع و... در کشور قرار داده است. کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های گرفتار در اعتیاد نیز مطرح است. در همین زمینه، فرماندار کرمانشاه به تلاش جدی برای خارج شدنکرمانشاه از استان‌های پرخطر گرفتار در اعتیاد خبر داده است. 


محله‌های پرخطر و در معرض آسیب

با سرک کشیدن به برخی محله‌های شهر کرمانشاه، جولان موادفروشان را به‌راحتی می‌توان مشاهده کرد. محله‌هایی که اغلب اهالی آن از طریق خرید و فروش انواع مواد مخدر امرارمعاش می‌کنند. هم شهروندان و هم مسئولان به‌خوبی این محله‌ها را می‌شناسند.

سری به محله جم‌خانه در جنوب شهر کرمانشاه می‌زنیم. اینجا ضایعات‌فروشی‌ها زباله‌ها را در خیابان ریخته‌اند و در حال سوا کردن زباله‌ها هستند. خیابان ۴۰ متری جم‌خانه در قرق ضایعاتی‌هاست. البته کسبه دیگری نیز در این خیابان به کار مشغولند. از جمله خیاط‌ها و آرایشگرهای زنانه. کوچه‌های منتهی به پارک این محله کوتاهند. چند جوان با ظاهری نامرتب سر یکی از کوچه‌ها نشسته‌اند. به داخل کوچه می‌روم و با یکی از زنانی که مقابل منزلش در کوچه نشسته به گفت‌وگو می‌نشینم.

سودابه‌خانم که با لباس محلی و سربند است، با روی گشاده پاسخ می‌دهد. او حدود ۶۰ سالی دارد. از او درباره موادفروشان و وضعیت جوانان محله می‌پرسم که می‌گوید: متاسفانه برخی مغازه‌های این محله مواد فروش هستند. در ظاهر سوپرمارکتی هستند، اما واقعیت چیز دیگری است. 

سودابه می‌افزاید: بسیاری از همین جوانان که تا دیروز سالم و سرحال بودند به دلیل بیکاری و فراهم بودن مواد مخدر در نزدیکی منازلشان در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند.  این شهروند کرمانشاهی ادامه می‌دهد: موادفروشان به‌راحتی مواد می‌فروشند و جوانان مردم را بیچاره می‌کنند موادفروشان محل را همه می‌شناسند. اگر همین الان مواد بخواهید، به‌راحتی آب خوردن می‌توانید ماده مخدر مورد نظرتان را خریداری کنید.


 دل نگران فرزندان

یکی دیگر از شهروندان ساکن این محله که به‌تازگی به جمع ما اضافه شده نیز می‌گوید: فرزندان این محله به‌راحتی در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند. کمتر خانواده‌ای   و چنین محلاتی پیدا می‌شود که با اعتیاد دست‌و‌پنجه نرم نکند.   

این پیرمرد ۷۰ ساله ادامه می‌دهد: خود من، یک پسرم با وجود داشتن زن و بچه گرفتار مواد شده است. خودم خرج زندگی‌شان را می‌دهم. پسرم دیپلم گرفت و زود زن و بچه‌دار شد. اوایل کارگری می‌کرد، اما بعدها و کم‌کم که گرفتار شد، دست از کار کشید و در حال حاضر من خرج 2 بچه و زنش را می‌دهم. 

وی اضافه می‌کند: ما عشایر هستیم و شناختی روی این همه مواد جدید نداشتیم. آن زمان هم به دلیل ناآگاهی و بی‌پولی چنین محله‌ای را برای زندگی انتخاب کردیم. در آن زمان که ما به این محله آمدیم، جم‌خانه این‌طور نبود و چنین مشکلاتی نداشت. این روزها این محله پر است از معتاد و موادفروش. مردم این محله اغلب فقیر، کم‌توقع و بیکارند.


بیکاری جوانان محله

جم‌خانه را به سمت جعفرآباد رها می‌کنیم. خیابان ارتش پر از ضایعاتی‌ است. تا چشم کار می‌کند نیسان‌های آبی ردیف شده‌اند. افرادی نیز سر تا پا از چرک ضایعات سیاه شده‌اند.  به پایین‌تر از چهارراه جعفرآباد، نزدیکی باغ فردوس می‌رسیم. 

به یکی از کوچه‌ها می‌رویم. کوچه کمی خلوت است. البته چند دختربچه با هم لی‌لی بازی می‌کنند. با یک خانم جوان که لای در با لباس خانگی ایستاده است، گفت‌وگو می‌کنیم. او نیز دل پری از جولان موادفروشان در محله‌شان دارد. با دست چند خانه موادفروش را نشان می‌دهد و می‌گوید: جز این چند خانه با خانواده‌هایشان، بیشتر خانواده‌ها کارگرند یا شغلشان ضایعاتی است. جوانان این محله همه بیکارند و خوش‌بینانه‌ترین حالت این است که خود را با ضایعات‌فروشی مشغول کنند. بیشتر جوانان این محله گرفتار اعتیاد از نوع شیشه هستند. 

وی ادامه می‌دهد: کمتر فردی در این محل زندگی می‌کند که حداقل یک نفر از اعضای خانواده‌اش گرفتار اعتیاد نشده باشد.این خانم جوان بیان می‌کند: از مسئولان انتظار جمع‌آوری و دستگیری این همه موادفروش را داریم که در حال بدبخت کردن جوانان هستند. این وضعیت در حالی است که فرماندار از خروج کرمانشاه از استان پرخطر مصرف مواد مخدر خبر داده است. اگر این اتفاق در شهر و استان رخ داده، نمود آن چرا آن طور که باید مشهود نیست و در محلاتی که در وسط شهر متمرکزند، به‌راحتی مواد رد و بدل می‌شود؟ 


‌اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد 

فرماندار کرمانشاه اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد در جامعه را در اولویت سیاست مبارزه با مواد مخدر می‌داند و می‌گوید: کرمانشاه در چند سال گذشته با اجتماعی کردن اعتیاد از استان پرخطر در حوزه مواد مخدر به میانگین کشوری رسیده است. ‌«فضل‌الله رنجبر» با بیان این‌که ۵۰ درصد افرادی که به اعتیاد گرفتار می‌شوند، شاغل بوده‌اند، می‌افزاید: طلاق، بیکاری، خشونت و نزاع، همسر و کودک‌آزاری و سرقت‌ از آسیب‌های اعتیاد است.

‌وی با بیان این‌که ۵۵درصد طلاق‌ و ۶۵ درصد همسرآزاری و ۳۳ درصد خشونت و نزاع خیابانی ریشه در اعتیاد دارند، اضافه می‌کند: امروزه بیش از ۸۰۳ نوع مواد مخدر سنتی و صنعتی و انواع قرص روانگردان شناسایی شده که نیازمند آگاهی دادن روزافزون به مردم از این پدید شوم است.

فرماندار کرمانشاه با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران تاکنون 4 هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است، می‌گوید: کشورمان در راه مبارزه با مواد مخدر سرمایه فراوانی از نظر انسانی، مالی و منابع در راه مبارزه با مواد مخدر هزینه کرده و در این امر پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است. ‌وی در ادامه تبعات اجتماعی اعتیاد را شیوع ایدز و بیمارهای عفونی و روحی روانی عنوان می‌کند.


راه‌اندازی خانه‌های سلامت

‌فضل‌الله رنجبر‌ ، فرماندار کرمانشاه می گوید: نقاط حاشیه‌نشین شهر بیشتر در معرض خطر اعتیادند و از سال گذشته ۱۰ دفتر تسهیلگر کاهش آسیب اجتماعی در شهرک‌های حاشیه‌نشین شهر کرمانشاه راه‌اندازی شده و به مردم این مناطق آموزش و خدمات ارائه می‌دهند. این مسئول از راه‌اندازی خانه‌های سلامت با کمک سازمان بهزیستی در نقاط حاشیه‌نشین به منظور کمک به خانواده‌های درگیر آسیب‌های اجتماعی خبر می‌دهد و می‌گوید قرار است در این خانه‌ها به افراد آموزش‌های بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید