• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61919
+
-

خیز ایران برای گام دوم

ظریف: اروپایی‌ها نه توانش را دارند و نه اراده اقدام درباره تعهداتشان را


با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل 60روزه ایران برای بهره‌مندی از منافع اقتصادی برجام، ایران درست 12 روز دیگر گام دوم را برخواهد داشت. اروپایی‌ها پیش‌تر هشدار ایران مبنی بر عبور از سقف برجام برای نگهداری اورانیوم را جدی نگرفته بودند، اما براساس وعده سازمان انرژی اتمی ذخایر اورانیوم ایران پس فردا از مرز 300کیلو رد خواهد شد.

کشورهای اروپایی پس از یک سال بی‌عملی و عجز از تامین مطالبات ایران برای ماندن در برجام، سازوکاری موسوم به اینستکس را طراحی کرده‌اند که این سازوکار نیز هنوز عملیاتی نشده؛ هرچند گفته می‌شود در روزهای آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد اما این سازوکار نیز نتوانسته خواسته ایران را تامین کند چون مهم‌ترین خواسته ایران از اروپا بازگشت فروش نفت ایران به پیش از خروج آمریکا از برجام است. ایران هشدار داده پس از گذشت 60روز 2گام تازه ازجمله عدم‌التزام به محدودیت درصد غنی‌سازی‌ برخواهد داشت. مقامات غربی در هفته‌های اخیر و به‌خصوص پس از 18اردیبهشت و اعلام عدم‌التزام ایران به محدودیت‌های برجام در نگهداری اورانیوم و آب سنگین بارها به تهران آمده‌اند و حتی پیشنهاد سفر وزیران خارجه 3 کشور به تهران را هم داده‌اند اما ایران اعلام کرده مایل به برگزاری نشست‌های نمایشی نیست و فارغ از اینکه جلسه در کجا برگزار می‌شود باید معطوف به نتیجه باشد.

2 روز قبل معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران آمد و دیدارهایی با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی داشت که البته هر کدام از 3 مقام ایرانی با لحن تند به خواسته‌ها و تهدیدات او جواب دادند. دیروز هم سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست با خبرنگاران تأکید کرد: صحبت‌های آنها مبنی بر اینکه اگر ایران از برجام خارج شود، چنین و چنان می‌شود، خیلی مسموع نیست و در قالب برجام نمی‌گنجد.

برجام به طرفین اجازه می‌دهد که اگر طرفی نقض عهد کند، طرف مقابل نیز اقداماتی را انجام دهد.  

هفته گذشته نیز اخباری مبنی بر سفر مشاور دیپلماتیک کاخ الیزه به تهران منتشر شد که سخنگوی وزارت خارجه دیروز این خبر را هم تأیید کرد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، دیگر مقام ارشد اروپایی بوده که در یک‌ماه اخیر به ایران آمده، او دیروز و در واکنش به افزایش تنش بین آمریکا و ایران تأکید کرد: ما معتقدیم اکنون زمان دیپلماسی است. مقامات بلندپایه اروپایی در روزهای اخیر از طرفی ایران را به انجام تعهداتش تشویق می‌کنند و از سوی دیگر اقدامی برای خرید نفت ایران انجام نمی‌دهند. روز گذشته ترزا می، ‌نخست‌وزیر مستعفی انگلیس گفت: اولویت ما رسیدن به یک راه‌حل سیاسی برای کاهش تنش با ایران است.

مکث

تقلا کافی نیست
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما تا‌کنون به برجام متعهد بوده‌ایم و اقداماتی را که انجام داده‌ایم در داخل برجام است، گفت: ما درواقع از حقوقی که در این توافق بین‌المللی برای ایران درنظر گرفته شده استفاده کرده و آنها را اجرا می‌کنیم. حیات و ممات برجام به‌عنوان یک توافق چندجانبه بستگی به اجرای تعهدات مشخص شده در برجام از سوی همه طرف‌ها دارد. به گزارش ایسنا، سیدعباس موسوی خاطرنشان کرد: با خروج آمریکا از برجام کشورهای باقیمانده در این توافق بین‌المللی متعهد شدند زمینه‌ای فراهم کنند که ایران بتواند از منافع برجام استفاده کند اما جز اندک تقلاهایی که از سوی برخی از دوستان ما صورت گرفت دیگر شرکای ما در این توافق بین‌المللی اراده لازم را برای حفظ برجام نداشتند و ایران با وجود میل خود مجبور شد در داخل مکانیسم برجام اقداماتی را انجام دهد و تعهدات خود را کاهش دهد.

مکث

هشدار ظریف به اروپا
وزیر امور خارجه کشورمان درمورد اینستکس و احتمال بدعهدی مجدد اروپایی‌ها برای اجرای این سازوکار گفت: اینستکس یک گام مقدماتی بوده که حتی اگر به‌صورت کامل اجرا می‌شد، تنها گوشه‌ای از تعهدات اتحادیه اروپا در برجام و در مقابل خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی را می‌پوشاند. محمدجواد ظریف خاطرنشان کرد: تأخیر مجدد در اجرای اینستکس نشان می‌دهد که اروپایی‌ها نه توانش را دارند و نه اراده‌اش را که اقدامی انجام دهند؛ به همین‌خاطر آنچه در چارچوب ماده۳۶ برجام مطرح کردیم را ادامه می‌دهیم. البته اروپایی‌ها هر وقت باور کنند که باید برای حفظ امنیت خود هزینه کنند و در راستای اجرای تعهدات‌شان اقدام کنند، اعلام کردیم اقدامات ما قابل بازگشت است. به‌گزارش ایسنا، رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: معتقدیم الان دلیل کافی برای اروپایی‌ها وجود دارد که اقدام کنند و بپذیرند که درصورتی که تعهدات‌شان را اجرا نکنند حتما باید با تبعات عدم‌اجرای تعهدات‌شان روبه‌رو شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید