• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61902
+
-

آتش، حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد

رئیس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر گفت: آتش زدن علف‌های هرز بعد از برداشت محصول باعث حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد و باعث از بین رفتن میکرو ارگانیسم‌های خاک و رطوبت آن می‌شود.

«کیوان وریج کاظمی» در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: برخی از کشاورزان بقایای گیاهی در اراضی زراعی خود را برای کاشت راحت‌تر محصول در فصل بعدی می‌سوزانند که اگر این آتش‌سوزی کنترل نشود به جنگل و مرتع هم آسیب وارد می‌کند.

این مسئول با اشاره به این‌که مساحت مراتع نوشهر 197 هزار و 154 هکتار است، اظهار کرد: در این عرصه بیش از 360 هزار واحد دامی در طول 90 تا 100 روز از این مراتع استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که تعداد سامانه‌های حوزه نوشهر 303 مرتع ییلاقی تابستانه است که بیش از 3 هزار و 480 دامدار و بهره‌بردار دارد، افزود: اگر حداقل میزان تولید در هر هکتار 350 کیلوگرم برآورد شود با توجه به قیمت اعلامی علوفه مرتعی از سوی سازمان جنگل‌ها که به ازای هر کیلوگرم هزار و 50 تومان است، بیش از 70 میلیارد تومان ارزش این میزان علوفه در غرب مازندران است که طبیعت به رایگان در اختیار دامداران و بهره‌برداران قرار داده است.

رئیس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر ادامه داد: ارزش افزوده این میزان مرتع که به تولید پروتئین منجر می‌شود، بیش از 200 میلیارد تومان گردش اقتصادی ایجاد می‌کند.

وریج کاظمی بیان کرد: امسال بارش مناسب باران باعث افزایش 30 درصدی تولید علوفه در مراتع غرب مازندران شده است.

وی ورود زودهنگام دام، دام مازاد بر ظرفیت و رعایت نکردن زمان خروج دام را 3 عامل موثر در آسیب به مراتع عنوان کرد و گفت: رعایت نکردن زمان ورود دام مهم‌ترین عاملی است که باعث آسیب به سیکل فنولوژیکی گیاهان مرتعی می‌شود و آنها را دچار مخاطره می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: از دامداران درخواست می‌شود در این موضوع مهم با اداره کل منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشند و دام را قبل از به بذر نشستن و زمان گلدهی پوشش گیاهی وارد مراتع نکنند. این مراتع به عنوان سرمایه عظیم باید حفظ شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید