• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61857
+
-

افزایش مراکز تولید ماهی زینتی در اردبیل

امسال 1/5 میلیون قطعه ماهی زینتی در اردبیل تولید خواهد شد

شیلات
افزایش مراکز تولید ماهی زینتی در اردبیل

صنعت پرورش ماهیان زینتی در استان اردبیل روند رو به رشدی را آغاز کرده است با توجه به نرخ بالای بیکاری در بین جوانان در استان اردبیل و تلاش مسئولان برای ایجاد فرصت شغلی و صرف هزینه‌های هنگفت در این زمینه این صنعت از جمله مشاغل زودبازدهی است که می‌تواند با توجه به نیاز به سرمایه اندک و در مکان محدود و با توجه به سطح بالای بیکاری و تقاضای کار در استان مورد توجه قرار گیرد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت به نظر می‌رسد توجه بیش از پیش به این صنعت اشتغال‌زا و سودآور در استان و تمرکز بر تولید صادرات‌محور و نیز تجمیع مراکز تکثیر و پرورش خرد در قالب مراکز بزرگ با ظرفیت تولید و اشتغال بالا و در نتیجه صادرات و تبدیل شدن به قطب تولید در این حوزه است که این امر همیاری و همکاری افراد و مسئولان و متولیان دخیل در این عرصه را طلب می‌کند. 


تولید ۱۵ هزار قطعه ماهی زینتی

یکی از جوانان کارآفرین استان با بیان این‌که فعالیت خود را فقط با 2 قطعه ماهی در این زمینه شروع کرده است، عنوان کرد: به دلیل علاقه‌مندی به ماهیان زینتی و این‌که شغلی برای خود داشته باشم کار خود را با 2 قطعه ماهی و در زیرزمین منزل شروع کردم و اکنون بعد از گذشت 2 سال آن 2 قطعه را به ۱۵ تا ۱۸هزار قطعه رسانده‌ام. 

«امیر شاه‌حسینی» که برای ۶ نفر به طور مستقیم و حدود ۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال ایجاد کرده است، گفت: فعالیت در این حرفه به گونه‌ای است که می‌توان در یک محل ۲۵ متر مربعی و ۱۵ میلیون تومان سرمایه کار را شروع کرد که بعد از گذشت 7 ماه سرمایه اولیه قطعاً باز خواهد گشت. 

شاه‌حسینی داشتن دانش و گذراندن دوره‌های آموزشی را لازمه ورود علاقه‌مندان و افراد جویای کار به این عرصه عنوان کرد و گفت: نهاد‌های مختلفی مانند بسیج سازندگی، اداره شیلات استان و همچنین کمیته امداد امام خمینی(ره) دوره‌های مختلف آموزشی را برای علاقه‌مندان برگزار می‌کنند و افراد جویای کار می‌توانند با شرکت در این دوره‌ها و کسب مهارت لازم با علم و دانش کافی به این عرصه وارد شوند. 


لزوم ساماندهی بازار ماهیان زینتی

یکی از مغازه‌داران فروش ماهیان تزئینی هم با اشاره به این‌که فروش ماهیان زینتی ارزش افزوده بسیار بالایی دارد، اظهار کرد: این فعالیت فقط منحصر به فروش ماهی تزئینی نیست و طیف وسیعی از فروش ملزومات و وسایل نگهداری و پرورش ماهیان زینتی از جمله غذای ماهی، مواد ضدعفونی‌کننده، تزئینات و تجهیزات آکواریومی از قبیل فیلتر، پمپ آب، انواع مرجان‌ها، سنگ و... را شامل می‌شود. 

 «محسن محمدی» با اشاره به مشکلات فروشندگان و فعالان این حوزه بیان کرد: از آن‌جا که فروش ماهیان تزئینی و لوازم آکواریوم فعالیت تخصصی است و به دانش و اطلاعات کافی در این زمینه نیاز دارد، بسیاری از افراد بدون آگاهی کافی وارد این عرصه می‌شوند و در نتیجه سبب رشد قارچ‌گونه مغازه‌های فروش ماهیان زینتی در شهر شده و این امر نوعی نابسامانی در این حوزه به‌ وجود آورده است. 


حمایت از متقاضیان 

مدیر‌ کل شیلات و آبزیان استان اردبیل وضعیت صنعت پرورش ماهیان زینتی در استان را مطلوب عنوان کرد و گفت: اگرچه در سال‌های گذشته میل و اقبال به تکثیر، پرورش و نگهداری ماهیان زینتی در استان کم بود و مراکز فعال معدودی در این زمینه در استان وجود داشت، با گسترش زندگی آپارتمانی، تقاضا و علاقه‌مندی به نگهداری این موجودات در منازل و آپارتمان‌ها نیز افزایش یافت که این امر زمینه رونق گرفتن تولید و تکثیر ماهیان زینتی در استان را فراهم ساخت.  

«میرآرمان واعظی» به ظرفیت بالای استان در حوزه پرورش ماهیان زینتی اشاره کرد و گفت: پرورش و تکثیر ماهیان زینتی به عنوان یک فعالیت تخصصی مطرح است که اداره کل شیلات استان به منظور ارائه این خدمات و آموزش‌های تخصصی به متقاضیان و علاقه‌مندان این حوزه، دوره‌های رایگان متعددی را برگزار می کند و از افراد متقاضی راه‌اندازی مراکز پرورش ماهیان زینتی حمایت‌های همه‌جانبه انجام می‌دهد. 


تأثیر معکوس تحریم بر رونق تولید

مدیر کل شیلات و آبزیان استان اردبیل با اشاره به این‌که تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار موجب رونق تولید و تکثیر ماهیان زینتی در کشور و به طبع در استان شده است، بیان کرد: کاهش واردات به واسطه تحریم‌ها و افزایش ارزش دلار اگرچه مشکلاتی برای بخش‌های دیگر تولید به وجود آورده است، تولید و تکثیر ماهیان زینتی در داخل کشور را افزایش داده است.  

واعظی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور و نوسانات نرخ ارز و نیز کاهش واردات ماهیان زینتی به کشور، شرایط به وجود آمده در کشور فرصتی مناسب برای اشتغال جوانان و صادرات و ارزآوری به کشور در این عرصه را فراهم ساخته است؛ البته توسعه و رونق صنعت پرورش آبزیان در استان مستلزم همکاری و حمایت تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های دخیل در این موضوع با سرمایه‎گذاران در این حوزه است. 


سود تولید در جیب دلالان! 

مدیر کل شیلات و آبزیان استان با اشاره به این‌که در زمینه ماهیان زینتی و آکواریومی هیچ صادراتی به طور مستقیم از استان صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: مانند بسیاری از حوزه‌ها این حوزه نیز در سیطره دلالان و واسطه‌ها قرار داشته و عمده تولید و پرورش این آبزیان در کارگاه‌های کوچک و خرد صورت می‌گیرد که این امر عملاً توان صادراتی تولیدکننده‌ها را سلب کرده و عرصه را برای فعالیت واسطه‌ها و دلالان مناسب ساخته است و دست تولیدکنندگان استانی از ارز‌های صادراتی کوتاه مانده است. 

واعظی از تمام علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران خواست در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری و ایجاد مراکز بزرگ پرورش ماهیان تزئینی و آکواریومی در این استان اقدام کنند؛ اداره کل شیلات استان آماده همکاری و حمایت از این افراد است تا با افزایش تولید و صادرات سهمی از صادرات ماهیان زینتی داشته باشند. صادرات آبزیان به‌ویژه ماهیان زینتی مستلزم امکانات و شرایط حمل‌و‌نقل خاصی است که این امکانات در استان وجود ندارد و تولیدکنندگان مجبور به ارسال ماهیان تولیدی خود به مرکز هستند. 


پرورش ماهیان زینتی؛ سودآور و اشتغال‌زا

معاون تولید آبزیان اداره کل شیلات استان اردبیل، اشتغال پایدار و سود‌آوری بالا در بازه‌ زمانی کوتاه را از مزیت‌های پرورش ماهیان زینتی نسبت به دیگر حوزه‌های آبزی‌پروری عنوان کرد و گفت: پرورش ماهیان زینتی یکی از صنایع رو به گسترش در کشور است و گردش مالی بالایی دارد. 

 «سیف‌الله تیزرو» ادامه داد: پرورش ماهیان زینتی از جمله طرح‌های اشتغال‌زایی است که نیاز به سرمایه آنچنانی ندارد و با هزینه اندک و در مکان محدود می‌توان فرصت شغلی و منبع درآمدی پایدار ایجاد کرد.  وی با اشاره به اشتغال‌زایی حوزه پرورش ماهیان زینتی اظهار کرد: در یک کارگاه ۷۰ متر مربعی می‌توان بیش از ۱۰۰ هزار قطعه ماهیان زینتی تولید کرد و پرورش داد که برای ۲ نفر زمینه اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد. 

این مسئول بیان کرد: با توجه به بازگشت سرمایه در کوتاه‌مدت و نیاز به فضای محدود افراد علاقه‌مند می‌توانند با تعداد محدود شروع به کار کنند و بعد از کسب مهارت‌های لازم فعالیت خود را گسترش دهند و علاوه بر خود برای چندین نفر دیگر نیز زمینه شغلی ایجاد کنند.  تیزرو از فعال بودن ۳۱ مرکز پرورش تولید و تکثیر ماهیان زینتی در استان خبر داد و گفت: اکثر این مراکز به صورت کارگاه‌های کوچک و در قالب مشاغل خانگی هستند که پیش‌بینی می‌شود 10 مرکز نیز در سال جاری به ظرفیت مراکز تولید ماهیان زینتی استان افزوده شود. 

در حال حاضر ۵۲ نفر علاقه‌مند به پرورش انواع ماهیان زینتی در استان در این حوزه فعال هستند که اقدام به تولید ۲۰ گونه از ماهیان زینتی کرده‌اند.  کارشناس شیلات استان عنوان کرد: به منظور ارائه مهارت‌های لازم برای تولید و تکثیر ماهیان زینتی در استان در سال ۹۷، 1500 نفرروز دوره آموزشی برگزار شد که از افراد آموزش‌دیده در این دوره‌ها در صورت علاقه‌مندی به راه‌اندازی کارگاه پرورش ماهیان زینتی حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد. 


آنچه هست

در حال حاضر با توجه به گسترش مراکز پرورش ماهیان زینتی و افزایش تقاضای روزافزون این ماهیان، مراکز فروش و عرضه این آبزیان در شهر اردبیل افزایش یافته و حدود ۴۰ مغازه و مرکز عرضه ماهیان زینتی و آکواریومی در شهر فعال است و روزبه‌روز نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.


تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در سال ۹۷ 

مدیر کل شیلات و آبزیان استان اردبیل از تولید و تکثیر بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در سال ۹۷ در استان خبر داد و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال با افزایش تعداد مراکز و کارگاه‌های پرورش ماهیان زینتی در استان تولید این بخش در سال جاری به 5/1 میلیون قطعه ماهی زینتی افزایش یابد.  

«میرآرمان واعظی» گفت: ماهیان تولیدشده در استان علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل استان به منظور صادرات به استان تهران ارسال می‌شود. وی از صنعت پرورش ماهیان زینتی به عنوان افق توسعه روشن یاد کرد و افزود: استان اردبیل از ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در حوزه پرورش آبزیان به خصوص ماهیان زینتی برخوردار است که در صورت بالفعل شدن این فرصت‌ها ضمن افزایش تولید و در نتیجه صادرات تولیدات آبزیان استان به‌ویژه ماهیان زینتی می‌توان گام بزرگی برای توسعه اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری استان برداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید