• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 7 شهریور 1402
کد مطلب : 201538
+
-

اصفهان‏؛ رتبه اول‌تولید‌ماهیان زینتی

اصفهان، رتبه اول تولید ماهیان زینتی در کشور را کسب کرده ‌است. مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: «طی برنامه‌های اولویت‌دار شیلات استان، برای توسعه آبزی‌پروری زینتی مقام اول کشور را در تولید ماهیان زینتی، با محوریت ارتقای کیفیت تولید و توسعه بازار صادرات و ارزآوری برای کشور و تقویت تولید با ایجاد زنجیره تولید ماهیان زینتی به‌دست آورده‌ایم.»
محمدرضا عباسی افزود: «تولید و صادرات انواع ماهیان زینتی، از شهرستان کاشان انجام می‌شود و در ۶‌ماه اخیر، صادرات به کشورهای ترکیه و عراق صورت گرفته ‌است. صادرات از ترکیه به دیگر کشورهای اروپایی هم انجام می‌شود. گونه‌های صادراتی شامل انواع سیچلایدها تترا، گلدفیش‌ها و کوی فیش است.»
عباسی با اشاره به صادرات، اظهار امیدواری کرد که با حمایت بیشتر مسئولان، تقویت و ایجاد زنجیره تولید و با افتتاح شهرک ماهیان زینتی استان، جایگاه صادرات ماهیان زینتی استان اصفهان ارتقا یابد و در آمار سالانه فائو قرار گیرد.
شهرک ماهیان زینتی در کاشان با مشکل تخصیص آب مواجه بود که با رفع این مشکل، روند ساخت این شهرک ادامه  یافته و تاکنون ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
صادرات ماهیان زینتی از سال 1398آغاز شده و امسال با کمیت و کیفیت مطلوب‌تری ادامه پیدا کرده‌ است. به‌گفته مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان، این برنامه که کمک مؤثری در تداوم تولید ماهیان زینتی و ارتقاء کیفیت گونه‌های تولیدی در کشور و در استان داشته است، توسط تعدادی از تولیدکنندگان انجام می‌شود.
به‌گفته عباسی، با توجه به اینکه ماهیان زینتی با حداقل نیاز آبی تولید می‌شوند، استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری برای تولید و پرورش این ماهیان بسیار خوب بوده است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان درباره مشکلات تولیدکنندگان ماهیان زینتی یادآور شد: «تولیدکنندگان ماهیان زینتی استان با مشکلاتی همچون دریافت تسهیلات، تأمین غذا و... برای ماهیان زینتی و نگهداری از آنها مواجه هستند.»
١۶شهرستان در اصفهان، ماهی زینتی تولید می‌کنند که بیشترین آمار تولید به‌ترتیب مربوط به کاشان، نجف‌آباد‌ و اصفهان است که به سایر استان‌ها از جمله تهران، مرکزی، مشهد و مناطق جنوبی کشور نیز صادر می‌شود.  شهرستان‌های سمیرم، فریدونشهر، اصفهان و گلپایگان به‌دلیل برخورداری از آب‌های جاری بیش از ۲ هزار تن آبزیان خوراکی تولید می‌کنند.
علاوه بر اصفهان در استان‌های دیگر ازجمله همدان، فارس، قزوین، کرمانشاه، خراسان شمالی و کردستان هم ماهیان زینتی تولید می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که تولید هر۵۰ هزار قطعه ماهی تزئینی، موجب اشتغال یک نفر می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید