• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61848
+
-

سالک در اصفهان کشنده نیست

روی خط خبر
سالک در اصفهان کشنده نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: نواری از شمال به جنوب کشور کشیده شده که عوامل سالک را در خود جای داد‌ه‌اند ولی خوشبختانه باید گفت نمونه سالک اصفهان کشنده نیست و فقط پوستی است.
به گزارش تسنیم، «طاهره چنگیز» در اجلاس شوراهای اسلامی استان اصفهان، با بیان این‌که یکی از آرزوهای ما داشتن شهری ایمن است، اظهار کرد: اگر شوراها گوشه‌ای از همت خود را در این قضیه دخیل کنند، به نفع مردم است.

وی با بیان این‌که در حوزه سلامت، نقش عوامل خطرساز بر زمینه‌سازی بیماری‌ها بسیار مهم است، گفت: باید در این زمینه حتما عوامل خطرساز کنترل شوند چراکه هر قدر به پیشگیری عمیق نزدیک می‌شویم، نقش سبک زندگی مردم و عوامل محیطی بیشتر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون همکاری شوراها با این دانشگاه، تصریح کرد: شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان سطح یک مردم ضمن همکاری با دانشگاه علوم پزشکی باید به این نقطه برسند که مردم نباید به عوامل خطر دسترسی داشته باشند.
وی درباره منطقه‌ای کردن خدمات درمانی گفت: در اواخر سال 96 نقشه جامع سلامت استان به عنوان اقدامی کارشناسانه بر اساس عوامل مختلف، سیاست‌های گوناگون و زیر ساخت‌های موجود بر مبنای ادامه دادن کار نقشه درمان که دارای حلقه‌های درمانی متعددی است، تدوین شد تا شهرها بر اساس نیازشان از پزشکان و تجهیزات استفاده کنند.

چنگیز با بیان این‌که در حال حاضر در بسیاری از مراکز درمانی، خدمات دندان‌پزشکی با نرخ دولتی ارائه می‌شود و دندان‌پزشکی استان اصفهان از لحاظ ارائه خدمات رتبه اول را در کشور دارد، گفت: در خصوص متفاوت بودن نرخ تعرفه‌ها نیز باید گفت تعرفه‌ها در سطح دولتی کمتر از انواع خدمات است.

وی ادامه داد: می‌پذیریم که گاهی اوقات سلیقه‌ای عمل می‌شود چراکه برای برخی از اقدامات، تعرفه‌ای در نظر گرفته نشده و به همین دلیل معاونت سلامت در پی آن است که تعرفه‌ها را در سطح گسترده‌ای مشخص کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره روند افزایشی شیوع بیماری سالک نیز خاطرنشان کرد: نواری از شمال به جنوب کشور کشیده شده که عوامل سالک را در خود جای داد‌ه است ولی خوشبختانه باید گفت نمونه سالک اصفهان کشنده نیست و فقط پوستی است.
وی با بیان این‌که اگر دسترسی پشه‌ها به موش‌ یا انسان‌ زیاد شود شیوع سالک نیز افزایش پیدا می‌کند، گفت: ریشه‌کن کردن سالک غیر ممکن است اما اگر محیط‌هایی که تجمع موش و پشه در آنجا زیاد است کنترل شوند بیماری سالک نیز کاهش پیدا‌ می‌کند و سالک کنترل می‌شود.
چنگیز در پایان با بیان این‌که در سیستم دولتی هیچ‌کس حق گرفتن وجه اضافه ندارد و در صورت مشاهده باید به مراجع بالاتر اطلاع داده شود، گفت: مردم باید این‌گونه موارد را به سامانه 190 اطلاع دهند، تمام این شکایت‌ها در سامانه کشوری ثبت می‌شود و در این مدت بسیاری از افراد به تعزیرات معرفی شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید