• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61845
+
-

رونق اشتغال با عطر گل محمدی

گل محمدی با توجه به نیاز آبی بسیار پایین، یکی از گیاهان مناسب برای کشت در استان است که درآمد قابل توجهی برای کشاورز ایجاد می‌کند

کشاورزی
رونق اشتغال با عطر گل محمدی

   توسعه کشت گل محمدی در چهارمحال و بختیاری زمینه‌ساز توسعه این استان در بخش کشاورزی است و نقش مهمی در افزایش اشتغال در این بخش دارد.
به گزارش مهر، از گل محمدی محصولات بسیار متنوع و گران‌قیمتی از جمله اسانس به دست می‌آید که دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است.علاوه بر این، تمام محصولات فراوری شده این گل صادراتی است و ارزآوری بسیار بالایی دارد.
نیاز آبی کم گل محمدی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه به شمار می‌رود که با توجه به کاهش منابع آب کشاورزی و کاهش بارش‌ها در این استان کشت آن می‌تواند جایگزین بسیاری از محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا شود.

شرایط آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری متناسب با رویش گل محمدی است، باید از این ظرفیت برای توسعه کشت این گل استفاده کرد و اشتغال بخش کشاورزی را در این استان افزایش داد.


فراوری گل‌محمدی چهارمحال و بختیاری در استان‌های دیگر 

«علی نوروزی» یکی از فعالان در بخش کشت گل محمدی در منطقه چلیچه شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری است که توانسته بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی خود را به کشت گل محمدی اختصاص دهد و درآمد قابل توجهی کسب کند. او می‌گوید: از سال ۹۵ در بخش کشت گل محمدی وارد شدم و توانسته‌ام بیش از 5 هکتار از اراضی کشاورزی خود را زیر کشت این گل ببرم. این فعال کشاورزی بیان می‌کند: شرایط آب و هوایی مناسب چهارمحال و بختیاری برای رویش گیاه گل محمدی و نیاز بسیار پایین این گیاه به آب، سبب شده در این بخش موفق شوم و درآمد کسب کنم. وی اضافه می‌کند: گل‌های محمدی برداشت شده را برای اسانس‌گیری به استان یزد ارسال می‌کنم چون اسانس‌گیری از گل محمدی به علت نبود صنایع تبدیلی در استان‌های دیگر انجام می‌شود. نوروزی با بیان این‌که فعال‌سازی صنایع تبدیلی و اسانس‌گیری برای گل محمدی در این استان ضروری است، بیان می‌کند: کشاورزان چهارمحالی گل‌های محمدی برداشت شده را به علت نبود صنایع تبدیلی به استان‌های اصفهان و یزد ارسال کنند. توسعه صنایع تبدیلی در این استان و تکمیل زنجیره تولید زمینه‌ساز ایجاد اشتغال بیشتر در این بخش می‌شود.


توسعه کشت گل محمدی   

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این‌که توسعه کشت گل محمدی در استان شتاب گرفته است، اظهار می‌کند: ۶۲۰ هکتار اراضی استان به پرورش گل محمدی اختصاص دارد که از این سطح ۲۵۰ هکتار بارور است.
«ابراهیم شیرانی» می‌افزاید: هم‌اکنون اراضی زیر کشت گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری سال به سال در حال افزایش است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان می‌کند: یک مزرعه بسیار بزرگ گل محمدی در منطقه سفیددشت شهرستان بروجن در حال راه‌اندازی است که با توسعه این مزرعه میزان تولید این محصول در استان افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به آغاز برداشت گل محمدی در این استان، اظهار می‌کند: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری حدود ۷۵۰ تن گل محمدی از مزارع چهارمحال و بختیاری برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید: بیشترین اراضی زیر کشت گل محمدی در شهرستان‌های فارسان، شهرکرد و بروجن است.
وی با بیان این‌که کاهش بارش‌ها در استان طی چند سال گذشته موجب کاهش منابع آب بخش کشاورزی شده است، بیان می‌کند: تغییر الگوی کشت در این استان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری می‌افزاید: گل محمدی با توجه با نیاز آبی بسیار پایین یکی از گیاهان مناسب برای کشت در استان است که درآمد قابل توجهی برای کشاورز ایجاد می‌کند.
گل محمدی یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم برای توسعه بخش کشاورزی به شمار می‌رود و این استان ظرفیت تبدیل به یکی از قطب‌های تولید گل محمدی را در کشور دارد.
اختصاص اراضی کشاورزی به کشت گل محمدی و بهره‌گیری از فارغ‌التحصلان کشاورزی در این استان زمینه ساز توسعه این بخش در چهارمحال و بختیاری است.


   جذب سرمایه‌گذار برای توسعه صنایع تبدیلی 

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص نبود صنایع تبدیلی برای اسانس‌گیری گل محمدی در استان می‌گوید: جذب سرمایه‌گذار برای توسعه صنایع تبدیلی در بخش تولید فراورده‌های گل محمدی با جدیت در حال پیگیری است.«ذبیح‌الله غریب» بیان می‌کند: حمایت‌های لازم برای راه‌اندازی واحد‌های فراوری در این استان انجام می‌شود. وی می‌افزاید: تکمیل زنجیره تولید در بخش گل محمدی از اولویت‌های مهم بخش کشاورزی این استان است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید