• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61554
+
-

تکمیل فاز اول طرح مطالعاتی آمایش سرزمینی در اردبیل

استاندار: در این طرح، ضمن توجه به جمعیت استان، منابع طبیعی و بسترهای توسعه کشاورزی و گردشگری مد نظر است

توسعه
تکمیل فاز اول طرح مطالعاتی آمایش سرزمینی در اردبیل

استاندار اردبیل از تکمیل و اتمام فاز اول طرح مطالعاتی سند آمایش سرزمینی این استان خبر داد‌. به گزارش ایرنا «اکبر بهنامجو» گفت: توجه همه‌جانبه به بخش‌های مختلف نیازمند ترسیم سیمای توسعه استان در هر 5 سال در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و خدمات است و سند آمایش این مسیر را هموار می‌کند.

وی افزود: همچنین لازم است در طرح آمایش برنامه‌هایی برای تثبیت جمعیت در شهرستان‌ها و جلوگیری از مهاجرت در فاز اول و در فازهای بعدی نیز برنامه‌های افزایش جمعیت ارائه شود. مشاور طرح باید در فازهای بعدی ایده‌ها و پیشنهاد‌های نخبگان استان را در طرح لحاظ کند و دانشگاه‌ها را هم در پیشبرد امور مشارکت دهد. بهنامجو تاکید کرد: اردبیل یک استان کشاورزی و گردشگری است و بر این اساس در طرح مذکور ضمن حفاظت از منابع طبیعی باید بسترهای توسعه کشاورزی و گردشگری آماده شود.


تدوین سند توسعه برای 10 شهر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل نیز با بیان این‌که اطلاعات اولیه شهرستان‌های استان برای تدوین سند آمایش سرزمینی تهیه و آماده شده است، اظهار کرد: از اردیبهشت سال گذشته جمع‌آوری اطلاعات با همکاری فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در همه شهرستان‌های استان شروع شده است. تیم‌های مشارکت‌کننده در تهیه این سند، با حضور در کمیته‌های شهرستانی، سعی کرده‌اند اطلاعات را احصا و به یکپارچه‌سازی و تحلیل آنها اقدام کنند.

«داود شایقی» با اشاره به این‌که اطلاعات جمع‌آوری شده در حال به‌روز‌رسانی نقشه‌ها و عکس‌هاست، گفت: با بهره‌گیری از توان شبکه نخبگان استان، تلاش شده است تحلیل‌ها به سرانجام برسد. وی از تدوین سند توسعه همه‌جانبه برای هر ۱۰ شهرستان استان خبر داد و افزود: برای تدوین این سند همکاری دستگاه‌های اجرایی الزامی است تا اطلاعات دقیق و شفاف به مشاوران مربوطه داده شود.


طرح آمایش سرزمینی جزیره‌ای اجرا نشود

همچنین نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که طرح آمایش سرزمینی یک طرح کلی و پویاست و باید از جزیره‌ای عمل کردن در آن پرهیز شود، گفت: در طراحی آمایش سرزمینی و مطالعه آن باید محوریت استان اردبیل مد نظر قرار گیرد، ضمن این‌که توازن منطقه‌ای هم که یکی از ضرورت‌ها در کشور است، رعایت شود.

«رضا کریمی» ادامه داد: همچنین در طرح مطالعاتی آمایش بحث ترانزیت و مطالعه شبکه ارتباطی مناطق مختلف استان باید مورد توجه قرار گیرد. در این مطالعات ارتباط منطقی دانشگاه‌ها دیده نشده است و باید در این مورد تجدید نظر شود.

وی مزیت‌های مرزی مناطق را یادآور شد و گفت: در طرح آمایش مزیت‌های استان هم باید شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی شود. کریمی یکی دیگر از ضرروت‌های طرح آمایش را پیوست فرهنگی عنوان کرد و افزود: پیوست فرهنگی، با هدف مراودات فرهنگی در جهت توسعه استان و بیشتر شدن نقش رسانه‌های جمعی در این زمینه، لازم است بیشتر لحاظ شود.

وی با اشاره به طرح‌های پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه بیان کرد: برقراری عدالت اجتماعی در بخش کشاورزی، مکانیزه شدن کشت، آبیاری نوین، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی، تکمیل زنجیره کشاورزی، حمایت از واحدهای تکمیلی و تبدیلی، اجرای عملیات آبخیزداری، بهره‌مندی از اعتبارات صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه کشاورزی از جمله مواردی هستند که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده‌اند.

این نماینده گفت: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است که ۱۰ درصد از ورودی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص یابد و ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی تا پایان برنامه ششم به ۹۵ درصد افزایش یابد. کریمی اختصاص کمک‌های فنی اعتباری به بخش کشاورزی را به میزان ۶۰۰ میلیارد ریال یادآور شد و اظهار کرد: لازم است بخش کشاورزی بیش از این از اعتبارات بهره‌‌مند شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید