• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61500
+
-

حرکت دوباره چرخ‌های تولید

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی استان تسهیلات دریافت می‌کنند

تولید
حرکت دوباره چرخ‌های تولید

زهرا اشرف‌زاده | البرز- خبرنگار


سال ۹۵ سیاست‌گذاران صنعت و تولید کشور برای افزایش سرمایه در گردش بنگاه‌ها، تخصیص وام‌های ارزان به صاحبان صنایع و واحد‌های تولیدی را در دستور کار قرار دادند. آغاز تخصیص این نوع وام‌ها با یک طرح به نام «طرح رونق تولید» کلید خورد و با تغییراتی در گذر زمان همچنان ادامه دارد. 

ارائه تسهیلات در سال 98 با توجه به این‌که سال رونق تولید نامگذاری شد، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت؛ ضرورتی که در شرایط فعلی و موجود حاکم بر اقتصاد کشور، می‌تواند رفع‌کننده بسیاری از معضلات و مشکلات جاری حوزه اقتصادی باشد. در البرز نیز جلسه‌های بسیاری در حوزه رونق تولید با حضور مدیران تراز اول استان برگزار و بخشی از آن به ارائه تسهیلات مربوط می‌شود. اتفاقات خوبی در این زمینه نیز افتاده است. هرچند در این میان بسیاری از فعالان اقتصادی به کند بودن روند تخصیص تسهیلات و عدم همکاری بانک‌ها در جهت وام‌دهی انتقادهایی دارند.


نرخ بالای سود بانکی، دغدغه تولیدکنندگان

یکی از فعالان حوزه تولید در شهرک صنعتی بهارستان البرز با بیان این‌که ارائه تسهیلات بانکی به مراکز تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی در ادامه فعالیت آنها تاثیر بسیاری دارد، می‌گوید: با وجود این تسهیلات واحد‌های تولیدی و صنایع بزرگ و کوچک به حیات خود ادامه می‌دهند و می‌توان گفت ارائه تسهیلات بانکی بهترین روش است به شرطی که سود آن پایین باشد.
«حسن اسودی» می‌افزاید: البته بانک‌ها باید به این موضوع دقت کنند که وقتی بازار کساد باشد، شرایط برای بازپرداخت وام‌ها سخت می‌شود و نظام بانکی و نظام تولیدی را توامان با یکدیگر دچار چالش خواهد کرد که البته در این میان، ضرر، زیان و خسارت بنگاه‌های تولیدی به مراتب بیشتر از بانک‌ها خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از الزامات موفقیت طرح‌های مبتنی بر ارائه تسهیلات بانکی، به نظارت بر نحوه هزینه‌کرد وام‌ها بازمی‌گردد که یقینا با در نظر گرفتن این 2 مورد تا حدود بسیاری ضریب موفقیت طرح مذکور تقویت خواهد شد.
 

ارائه تسهیلات به واحد‌های تولیدی و صنایع 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌گوید: برای تحقق رونق تولید که شعار سال است با توجه به فشار‌های متعددی که برای حوزه صنعت و اقتصاد کشور به وجود آمده باید اقدامات ویژه‌ای انجام شود که یکی از آنها ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان است.

«جهانگیر شاهمرادی» با اشاره به اقداماتی که در بخش ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان استان انجام شده است می‌افزاید: 8 هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال سهمیه تسهیلات رونق تولید در سال 98 است که سرمایه در گردش 3‌هزار و 19 میلیارد ریال، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام هزار و 221 میلیارد ریال و نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی 4 هزار و 413 میلیارد ریال در این تسهیلات سهم دارند.

وی می‌افزاید: وام‌های تبصره 18 برای مناطق محروم 12 درصد و برای دیگر مناطق 14 درصد تعیین شده که دولت در استان البرز برای کاهش سود این وام‌ها 494‌میلیارد ریال یارانه اختصاص داده است.
وی با بیان این‌که تاکنون رقم ریالی متقاضیان این وام از مرز 14 هزار میلیارد ریال گذشته است و در تلاشیم تا سقف وام تخصیصی به استان را افزایش دهیم ادامه می‌دهد: مانند سال قبل سهم تسهیلات استان 12 هزار میلیارد ریال بود که با رایزنی به 16 هزار و 700 میلیارد ریال افزایش یافت و امسال نیز همین مسیر را ادامه خواهیم داد.

شاهمرادی با اشاره به این‌که تسهیلات برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، نوسازی و بازسازی و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و اصناف تولیدی استان اختصاص یافته است اضافه می‌کند: با تزریق تسهیلات به واحدهای تولیدی گام موثری برای نوسازی صنایع و افزایش نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی استان برداشته خواهد شد و برای ١٥ هزار و ٨٣٢ نفر تثبیت یا ایجاد شغل اتفاق می‌افتد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز درباره این‌که چه واحدهایی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند می‌گوید: واحدهای نیازمند به بازسازی و نوسازی، تسهیلات سرمایه ثابت، تسهیلات سرمایه در گردش و طرح‌های نیمه‌کاره می‌توانند متقاضی دریافت تسهیلات باشند و در سامانه ثبت‌نام کنند.

شاهمرادی ثبت سفارش بدون انتقال ارز را یکی دیگر از راه‌های هموار کردن مسیر تولیدکنندگان نام می‌برد و می‌گوید: ثبت سفارش بدون انتقال ارز فقط برای تعرفه مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید بوده و سایر تعرفه‌ها امکان استفاده از روش بدون انتقال ارز از محل این مصوبه را ندارند. همچنین این مصوبه با مقادیر جزئی تا پایان سال 98 تنها یک بار برای یک پرونده امکان‌پذیر بوده که فرایند آن در سامانه جامع تجارت، پیاده‌سازی و اجرا شده است.

وی با تاکید بر این‌که عبور از تزریق سرمایه تنها راه خروج از مشکلات نیست می‌افزاید: ما در بسیاری از موارد نیازمند تغییر نگرش و طرز تفکر هستیم. در بسیاری از شرایط افراد باید 8 ساعت کارکرد مفید داشته باشند تا با افزایش بهره‌وری همراه شویم. در این شرایط است که بقای تولید‌کننده تضمین خواهد شد و کارکنان واحدهای صنعتی و حتی دولتی باید این نوع تفکر را در دستور کار خود قرار دهند.


عملکرد موفق البرز در رفع  موانع تولید

استاندار البرز با بیان این‌که سال گذشته ستاد تسهیل و رفع موانع تولید البرز در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نیمه‌فعال و غیرفعال رتبه اول کشور را کسب کرد، می‌گوید: این موضوع امسال با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار می‌گیرد و از مدیران بانک‌ها به‌خصوص اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید انتظار می‌رود با اشراف ویژه به پرونده‌های مطروحه در این ستاد رسیدگی کنند تا تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران سرگردان و بلاتکلیف نمانند.

«عزیزالله شهبازی» ادامه می‌دهد: اکنون پرونده ۸ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی مطرح است و با اهتمام ویژه‌ای برای رفع مشکل این واحدها تصمیم‌گیری خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: با تمهیداتی که اندیشیده شد سال گذشته ۲۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در البرز صورت گرفت که ۱۰۰ میلیون دلار آن در اسفند محقق شد و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری داخلی رقم خورد که به واسطه این امر جزو استان‌های برتر کشور هستیم.

وی اضافه می‌کند: درخصوص سهم البرز از اعتبارات تبصره ۱۸ که بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است نیز گفت‌وگو صورت گرفته و مقرر شد که این روند تسریع شود.
استاندار البرز با اشاره به همراهی بانک‌ها برای تسهیل و رفع موانع تولید می‌گوید: برای ارتباط بی‌واسطه با فعالان اقتصادی در پرتال استانداری البرز، لینکی ایجاد شده تا موانع مطرح شود و در جهت حل آنها اقدام لازم صورت گیرد


نقش بانک‌ها در رونق تولید 

چند سالی است که پرداخت تسهیلات به بخش تولید برای ایجاد اشتغال و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور جزو اولویت‌های دولت قرار گرفته است، اما ارائه تسهیلات به شرطی موثر است که بانک‌ها نیز در این مسیر با تولیدکنندگان همراه باشند. بانکی بودن اقتصاد ایران، نقش کلیدی بانک‌ها را در تسریع شکوفایی اقتصادی، حمایت از تولید ملی و رونق تولید داخلی انکارناپذیر کرده است. به گزارش همشهری، بسیاری از کارشناسان به دلیل تنیدگی و وابستگی اقتصاد کشور با بانک‌ها، از آن با عنوان اقتصاد بانکی یاد می‌کنند. از همین رو نمی‌توان نقش نافذ و تاثیرگذار بانک‌ها را در اقتصاد و حمایت از رونق تولید نادیده گرفت، هرچند نظام بانکی نیز در این خصوص اقداماتی داشته، اما به گفته تحلیلگران اقتصادی کافی نبوده است.

یک کارشناس اقتصادی در همین رابطه می‌گوید: بانک‌ها باید از تولید صنعتی حمایت کنند تا اشتغال‌زایی مطلوب در کشور صورت گیرد. تداوم اجرای طرح رونق تولید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت حمایت واقعی بانک‌ها می‌تواند زمینه اشتغال بیشتر را فراهم کند و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای تولید و اشتغال را تحقق بخشد.

«میثم اسفندیاری» می‌افزاید: دولت در این سال‌ها برای حمایت از تولید پیگیری‌های زیادی داشته و بسیار هم شعار داده است، ولی از سوی دیگر بانک‌ها آنطور که باید با مساله تولید همراه نیستند. اگر نتوانیم در بحث بانک‌ها به صورت جدی اقدام کنیم، در اجرایی شدن شعار سال خیلی موفق نخواهیم بود.

وی اضافه می‌کند: اگر به مسائل مربوط به تولید مانند ارائه تسهیلات و وام توجه نشود، در حوزه رونق تولید و حمایت از تولید به مشکل بر خواهیم خورد. گذشته از بحث تحریم‌ها، برخی از تولیدی‌ها در بحث تأمین مواد اولیه و در حوزه توسعه ماشین‌آلات و تجهیز کارگاه‌ها با مشکلاتی مواجهند.

اسفندیاری ادامه می‌دهد: اگر تسهیلات ارزان در اختیار تولیدکننده‌ها قرار بگیرد تا بتوانند واحدهای تعطیل‌شده را راه‌اندازی کنند، زمینه برای اجرای رونق تولید آماده می‌شود. اما اگر قرار باشد بانک‌ها با سودهای ۲۴ درصد، ۱۸ درصد و ۳۶ درصد به تولید‌کننده وام داده و یا تسهیلاتی را با ارقام نجومی در اختیار آنها قرار دهند، تولید ما که ورشکسته است، همچنان ورشکسته باقی خواهد ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید