• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61494
+
-

اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن با کمک بخش خصوصی

منابع
اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن با کمک بخش خصوصی

 تامین آب آشامیدنی یکی از چالش‌ها و مشکلات مهم استان بوشهر است که حل این معضل اساسی همواره مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم، استان بوشهر که در منطقه گرم و خشک در جنوب غربی ایران کنار آب‌های خلیج فارس قرار دارد، منابع آب آشامیدنی آن از دیگر استان‌ها تامین می‌شود و با خطوط انتقال طولانی با عبور از مناطق صعب‌العبور به شبکه آب‌رسانی شهرها و روستاهای استان بوشهر متصل می‌شود.
تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاهای استان بوشهر در فصول گرما افزایش می‌یابد، چراکه به سبب شدت گرما و شرجی و رطوبت بالا سرانه مصرف این ماده حیاتی در فصول گرما به‌ویژه تابستان تا چند برابر افزایش دارد.


تدوین نقشه تامین آب آشامیدنی در آینده

 امام‌ جمعه بوشهر با تاکید بر تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم شهرها و روستاها اظهار کرد: آب یک ماده حیاتی است و حل مشکل تاریخی آب آشامیدنی مردم استان بوشهر باید در اولویت کارها قرار بگیرد.
آیت‌الله «صفایی ‌بوشهری» از تدوین نقشه تامین آب آشامیدنی در آینده خبر داد و افزود: با پیگیری‌های فراوان نقشه آب آشامیدنی استان بوشهر تدوین شد و عملیاتی شدن آن باید در دستور کار قرار بگیرد. نماینده ولی‌ فقیه در استان بوشهر با اشاره به استفاده از روش دانش‌بنیان در تامین آب مورد نیاز شهرها، روستاها و مراکز صنعتی و کشاورزی تصریح کرد: یکی از موهبت‌های مهم الهی در استان بوشهر خلیج فارس با سواحل و کرانه طولانی است که باید از این ظرفیت با رعایت مسائل زیست‌محیطی بهره‌
 برد.


آغاز طرح‌های سدسازی 

استاندار بوشهر هم حل مشکل آب آشامیدنی شهرها و روستاهای استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در 2 سال گذشته، طرح‌های تامین آب آشامیدنی تدوین و عملیاتی شده که نسبت به سال‌های قبل بی‌سابقه بوده است.

«عبدالکریم گراوند» از اجرای سدسازی برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی خبر داد و افزود: عملیات اجرایی سدهای مهمی از جمله دالکی، دشت‌ پلنگ، باغان، خاییز، تنگ ‌ارم، اخند و ارغون کلمه برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی استان بوشهر آغاز شده است که با بهره‌برداری از آنها یکی از اساسی‌ترین مشکلات این استان برطرف می‌شود. وی با بیان این‌که اعتبارات حوزه تامین آب 100 درصد تخصیص می‌یابد خاطر‌نشان کرد: اکنون اعتبارات فصل تامین آب در بخش‌های آب آشامیدنی شهرها و روستاها تخصیص یافته که نقش مهمی در حل مشکلات این حوزه داشته است.

استاندار بوشهر اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن را یکی دیگر از برنامه‌های مهم این استان در تامین منابع آب آشامیدنی دانست و تاکید کرد: در این زمینه، طرح‌های آب‌شیرین‌کن در شهرها و روستاهای بوشهر، دشتستان، تنگستان، دشتی، کنگان، عسلویه، جم و دیر اجرا شده است که نقش تاثیرگذاری در حل این معضل و تحقق مطالبات مردم دارد.


پروژه‌‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر اجرا شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان این‌که تا پایان امسال به ظرفیت 25 هزار متر مکعب طرح‌های آب‌شیرین‌کن وارد مدار بهره‌برداری می‌شود گفت: اکنون به ظرفیت 60 هزار متر مکعب از پروژه‌‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر اجرا شده است که بخشی از آن امسال وارد مدار تولید و بهره‌برداری می‌شود. «حمزه‌پور» با بیان این‌که پروژه‌های آب‌شیرین‌کن با همکاری بخش خصوصی اجرا می‌شود تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها هرچند از سوی بخش خصوصی اجرا می‌شود، پس از بهره‌برداری به صورت تضمینی از سرمایه‌گذار خریداری می‌شود و با پرداخت 90 درصد یارانه دولتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی خواستار همکاری مردم در مصرف بهینه آب برای گذر از فصل گرما شد و تاکید کرد: وضعیت تامین آب آشامیدنی تابستان امسال از سال گذشته بهتر شده، ولی برای کاهش تنش آبی و حل مشکلات نقاط مرتفع همکاری مشترکان آب در استان بوشهر امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است. مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر هم با بیان این‌که حل مشکلات تامین آب روستاها مورد توجه ویژه قرار دارد افزود: اکنون روستاهای تنگستان دچار مشکلات و چالش‌هایی هستند و حل این مهم در دستور کار قرار دارد.

«روح‌الله طاهریان‌پور» به مشکلات آب در روستاهای دیلم و گناوه پرداخت و افزود: برای حل مشکلات آب آشامیدنی این شهرستان‌ها افزایش سهمیه آب از خط آب‌رسانی کوثر مورد توجه قرار گرفته است. وی حفر، کف‌شکنی و تجهیز چاه‌ها را از دیگر برنامه‌ها در حل مشکلات کم‌آبی دانست و گفت: نوسازی شبکه‌های فرسوده مورد توجه ویژه قرار گرفته است و با تکمیل این پروژه‌ها از هدررفت آب جلوگیری می‌شود و منابع آبی افزایش می‌یابد.


قطع انشعاب آب 500 باغ‌ویلا

وی افزود: از این‌رو با همراهی استاندار بوشهر و دستگاه قضایی، قطع انشعاب آب شبکه آب‌رسانی در 500 باغ‌ویلا با اولویت تنگستان که مصرف غیرضروری و بالاتر از سرانه داشته‌اند، آغاز شده است و قطعا به پایدار شدن آب منطقه کمک می‌کند.
طاهریان‌پور با تاکید بر مدیریت مصرف آب توسط مشترکان آب روستایی استان بوشهر افزود: مشترکان آب در مدیریت مصرف این ماده حیاتی تلاش کنند از تنش کم‌آبی در نقاط مختلف به‌ویژه در روستاها جلوگیری شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید