• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61479
+
-

تابستان همدان بدون خاموشی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، آخرین برنامه های این نهاد را برای مدیریت مصرف برق تشریح کرد

انرژی
تابستان همدان بدون خاموشی

حمید نصرتی‌قانعی| همدان - خبرنگار :


مدیر‌عامل شرکت ‌توزیع نیروی ‌برق استان همدان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با تعامل و همراهی مردم همدان در پیک مصرف برق استان خاموشی برق ‌نداشته باشیم. 

محمدمهدی شهیدی در نشست خبری به مناسبت فرا‌رسیدن هفته صرفه‌جویی در سالن اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق استان همدان بیان کرد: پیک برق مصرفی هر هفته برای استان همدان اعلام شده است. در هفته چهاردهم (هفته قبل) 640 مگاوات بود و برای هفته پانزدهم که هفته جاری است 651 مگاو‌ات تعیین شده است. اگر در این رنج در استان مصرف برق داشته باشیم خاموشی برنامه‌ریزی‌شده نخواهیم داشت. 


رعایت سقف الگوی مصرف

مدیر‌عامل شرکت ‌توزیع نیروی ‌برق استان با اشاره به این‌که خاموشی برنامه‌ریزی‌شده در صورت عبور از سقف برق مصرفی تعیین‌شده توسط وزارت ‌نیرو تا نیمه‌ مرداد به مدت 45 روز در استان همدان قابل اجراست، گفت: یکی از راهکار‌ها برای نداشتن خاموشی ‌برنامه‌ریزی‌شده در استان مدیریت مصرف بهینه برق است. از مشترکان خانگی انتظار داریم تا سقف الگوی مصرف 300 کیلو‌وات در ساعت را رعایت کنند تا خاموشی در استان اعمال نشود.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف در استان با بهره‌برداران بخش کشاورزی و صنعتی تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ایم که اگر در پیک مصرف به مدت 4 ساعت خاموشی داشته باشند، کل ‌هزینه مصرف برق دوره آنان تخفیف خواهد داشت. امسال و تاکنون 2533 بهره‌بردار بخش کشاورزی و 318 واحد صنعتی وابسته به کشاورزی برای شرکت در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. 


 برق‌ غیر‌مجاز

مدیر‌عامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان درباره برق‌های غیر‌مجاز موجود در استان همدان گفت: بیشتر برق‌های غیر‌مجاز شناسایی‌شده مربوط به حواشی شهر‌های استان است. تاکنون 4500 برق غیرمجاز شناسایی و 2200 مورد آن رفع شده است. برای کمک به این متقاضیان براساس ماده 8 برای آنها برق غیر‌دائم تا مدت 3 سال نصب می‌شود تا آنها برای دائمی شدن انشعاب خود اقدام لازم را انجام دهند. 

وی در پاسخ این سوال‌ همشهری که چرا مانند شرکت‌های خدمات‌رسان دیگر برق را به صورت واحدی محاسبه نمی‌کنید، توضیح داد: کد تعرفه خانوار داریم اگر مشترکی به اداره برق مراجعه کند و چنین تقاضایی داشته باشد، تقاضای او پس از بررسی اجرا می‌شود. در واحدهای‌ جدید ساخت هم‌اکنون برای هر واحد یک کنتور مجزا نصب می‌شود. 

شهیدی درباره باقی‌ ماندن تیر‌های چراغ برق در معابر شهر و خطر‌ساز بودن این تیر‌ها برای خودرو‌ها گفت: برای اصلاح شبکه باید عرض معبر مشخصی از طرف شهرداری به شرکت توزیع نیروی برق استان اعلام شود تا براساس قوانین موجود اصلاح شبکه‌های برق را در معابری که بهسازی بافت اجرا شده و عقب‌نشینی در معبر وجود داشته است اجرا کنیم. 

وی افزود: یکی از ملزومات این‌کار اعلام کف و بر مشخص معبر توسط شهرداری است که تاکنون در برخی معابر شهرداری کف و بر مشخص معبر را به ما اعلام نکرده است تا براساس آن اصلاح شبکه را انجام دهیم. افزون بر آن برای اصلاح شبکه در یک معبر باید کل شبکه در یک مسیر اصلاح شود که در برخی موارد در آن معبر کل‌ ساختمان‌ها عقب‌نشینی ندارند و اگر برای اصلاح شبکه اقدام کنیم، ممکن است به حریم خانه مردم وارد شویم که غیر‌قانونی و خطر‌ناک است. 


سرقت سیم برق

مدیر‌عامل شرکت توزیع ‌نیروی برق استان همدان با اشاره به آمار سرقت سیم‌های برق در استان همدان گفت: آمار سرقت‌ها نسبت به سال قبل 3 برابر شده که دلیل آن افزایش قیمت مس به هر کیلوگرم 60 هزار تومان است. برای پیشگیری از وقوع این تخلف که موجب خاموشی در برخی نقاط خواهد شد با تامین اعتبار به دنبال افزایش خطوط انتقال به صورت کابل خودنگهدار هستیم. 

شهیدی خاطرنشان کرد: از سال 92 تاکنون تاکنون حدود 30 میلیارد ‌تومان برای اصلاح شبکه برق و کاهش هدر‌رفت‌های فیزیکی هزینه شده است که حدود 8 میلیارد ‌تومان آن مربوط به سال قبل است. مقدار هدررفت شبکه 58/10 درصد در سال 96 بود که تا پایان سال قبل به 13/10 درصد کاهش یافت. شاخص کشوری 11 درصد است و استان همدان از استان‌های پیشرو در کاهش هدر‌رفت انرژی شبکه است. 

وی درباره اجرایی شدن سامانه الکترونیکی برای وصول هزینه‌های برق در استان و حذف فیش‌های کاغذی توضیح داد: پیش‌نیاز این کار همکاری و اطمینان مشترکان به شرکت توزیع نیروی برق است. این طرح از مهرماه در استان طبق دستورالعمل وزرات نیرو اجرا خواهد شد. همچنین میز خدمت را در 10 واحد شرکت راه‌اندازی کردیم. 

مدیر‌عامل شرکت توزیع ‌نیروی برق استان همدان گفت: در استان همدان نیرو‌گاه ترکیبی حرارت و انرژی به مقدار تولید 11 مگا‌وات برق داریم. امسال هم یک نیروگاه 6 مگاواتی دیگر وارد مدار تولید در استان خواهد شد که در تامین تولید برق در پیک مصرف استان نقش موثری دارد. همچنین 6 نیرو‌گاه خورشیدی 7 مگاواتی هم داریم که برای ساخت هر نیرو‌گاه حدود 7 میلیو‌ن یورو هزینه شده است. 

شهیدی درباره مطالبات شرکت برق نیز گفت: حدود 100 میلیارد ‌تومان مطالبات داریم که 44 میلیارد تومان آن مربوط به دستگاه‌های دولتی است. در سال 96 وصولی مطالبات 96 درصد بود و سال قبل هم به 97 درصد افزایش یافت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید