• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60699
+
-

هیأت عراقی برای مذاکره وارد ایران شد

مرمت آثار تاریخی و همکاری‌های گردشگری بین تهران و بغداد

2 شب قبل در شرایطی که معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی برای حضور در یکصدودهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی به باکو سفر کرده بود، هیأت فنی وزارت فرهنگ و گردشگری عراق وارد تهران شد تا صبح امروز (چهارشنبه) گفت‌وگوها پیرامون تعاملات گردشگری و بازسازی و نجات آثار تاریخی با طرف ایرانی را آغاز کند.
به گزارش همشهری، ایران و عراق در آستانه ظهور داعش، بررسی‌ها پیرامون نجات‌بخشی آثار واقع در حریم دجله و فرات را در دست بررسی داشتند و پس از پایان حضور داعش در آن کشور با نابود شدن بخش زیادی از آثار تاریخی در عراق موضوع مرمت آثار آسیب‌دیده را به بحث گذاشتند.

درخواست‌های ایران و رغبت عراقی‌ها
سال گذشته که دولت جدید در عراق تشکیل شد، وزیر فرهنگ آن کشور به ایران سفر کرد و در دیدار با علی‌اصغر مونسان و در پاسخ به ابراز تمایل ایران برای آغاز همکاری‌های مشترک در مرمت آثار تاریخی عراق، آمادگی آن کشور برای همکاری با ایران برای بازسازی و مرمت آثار تاریخی را اعلام کرد. در آن جلسه البته علی‌اصغر مونسان در واکنش به گران شدن هزینه ویزای سفر به عراق برای اتباع ایران تأکید کرده بود که سیاست ایران، برداشتن روادید سفر به عراق برای اتباع ایران و حتی رایگان شدن ویزا برای سفر ایرانی‌ها به عراق است. اکنون با اعلام محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری کشور، هیأت عراقی در قالب یک کمیته فنی به ایران سفر کرده‌اند تا بار دیگر و براساس تفاهمنامه همکاری‌های گردشگری ایران و عراق، راهکارهای توسعه تعاملات گردشگری بین 2 کشور را از امروز بررسی کنند.

جایگاه نخست عراق در بازارهای هدف گردشگری ایران
عراق اصلی‌ترین بازار هدف گردشگری ایران در بخش گردشگری و صنایع‌دستی است که از رتبه نخست اعزام گردشگر به ایران برخوردار است. سال گذشته یک میلیون و 263هزار گردشگر عراقی به ایران سفر کردند که عمده این گردشگران در ردیف گردشگران سلامت قرار داشتند.
براساس آنچه مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری اعلام کرده، گردشگری سلامت، همکاری‌های مرزی، ساماندهی و تامین امنیت زائران و گردشگران، تسهیل در صدور روادید و خدمات کنسولی، برگزاری تورهای تلفیقی مشترک بین ایران، افغانستان و عراق، آموزش فعالان گردشگری عراق توسط ایران و تبلیغ جاذبه‌های گردشگری 2 کشور در تهران برگزار می‌شود. عراق در ردیف 10بازار هدف گردشگری اصلی ایران از میان 30بازار هدف گردشگری قرار دارد که از اهمیت زیادی در حوزه گردشگری برای ایران برخوردار است. سالانه میلیون‌ها عراقی با هدف درمان و بازدید از جاذبه‌های گردشگری ایران به کشورمان سفر می‌کنند و براساس آنچه مونسان اعلام کرده است، اکنون گردشگران سلامت ایران که بیشتر آنها از عراق به کشورمان سفر می‌کنند تبدیل به گردشگران تلفیقی شده‌اند و علاوه بر درمان به بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور نیز اقدام می‌کنند.
همچنین کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی کشور نیز در این نشست حضور می‌یابند تا به بررسی شرایط همکاری در موضوع ثبت مشترک آثار تاریخی در یونسکو و مرمت آثار تاریخی مشترک بپردازند و طرف ایرانی تجربه حفاظت و مرمت آثار تاریخی را به طرف عراقی منتقل کند. تیسفون از آن دسته شهرهای ساسانی در عراق است که در غرب رود دجله واقع شده و وضعیت ایوان مدائن در آن، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار باشکوه در پایتخت ساسانیان و اشکانیان ازجمله نگرانی‌های مشترک ایران و عراق است. پیش‌تر ایران اعلام کرده بود که آماده مرمت مشترک این اثر تاریخی با همکاری عراق است که تاکنون این اظهارات به مرحله اجرا نرسیده است.
قبرستان‌ وادی‌السلام در نجف نیز از آن دسته ‌ قبرستان‌های تاریخی است که به بزرگ‌ترین قبرستان‌ جهان شهرت دارد و ایران بارها ساماندهی و مرمت این محوطه تاریخی و حتی ثبت جهانی آن‌ را به عراقی‌ها پیشنهاد کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید