• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 1 اسفند 1402
کد مطلب : 218931
+
-

همکاری 2 استان زاگرسی در گردشگری عشایری

همکاری 2 استان زاگرسی در گردشگری عشایری

2 استان زاگرس‌نشین از این به بعد برای تقویت گردشگری عشایری همکاری می‌کنند. در روزهای اخیر تفاهمنامه توسعه همکاری‌های حوزه گردشگری میان ۲ استان
زاگرس‌نشین کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری منعقد شد. مدیرکل امور عشایر استان چهارمحال و بختیاری در این‌باره به همشهری می‌گوید: «طی نشستی که با مدیرکل گردشگری عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این استان داشتیم، قرار شد یک‌سری تیم‌هایی را از عشایری که در مرز 2 استان رفت‌وآمد می‌کنند، شناسایی کنیم. پس از آن ‌ ایستگاه‌هایی را برای آنها تعبیه کنیم تا در جایی گردشگر به این تیم بپیوندد و طی مسیری آنها را همراهی کند.»

علیرضا جیلان ادامه می‌دهد: «در عین حال، قرار شد با طوایف عشایر 2 استان دیدار کنیم و هماهنگی‌های لازم را با آنها هم داشته باشیم.»
او تأکید می‌کند: «همچنین در زمان کوچ عشایر، تصمیم داریم که با برگزاری همایش از گردشگران استقبال کنیم؛ یک همایش در کهگیلویه و بویراحمد و یک همایش نیز در چهارمحال و بختیاری.»

مشترکات فرهنگی
پیش از این در حوزه گردشگری عشایری،
کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری فعالیت‌ها‌ را خود استان‌ها انجام می‌دادند و اکنون قرار است در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. به‌گفته معاون گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، پیش از این هر استان در بحث عشایری فعالیت خود را داشت و برای نخستین بار است که تفاهمنامه میان استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد امضا شده است.

فرشید کرمی به همشهری می‌گوید: «درواقع اتفاق خوبی افتاده و مطمئنا با همکاری 2 استان گردشگری عشایر هم توسعه خواهد یافت. حتی این همکاری با دیگر استان‌ها هم می‌تواند برقرار شود.»
او عنوان می‌کند: «این دو استان همسایه هستند و از نظر فرهنگی مشترکات بسیاری دارند و همچنین هر دو استان در بحث گردشگری عشایر اقدامات زیادی انجام داده‌اند.»‌
کرمی می‌گوید: «با اقدامات کارشناسی مسیر جدید گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به سمت استان چهارمحال و بختیاری در آینده نزدیک طراحی می‌شود.»
معاون گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تأکید می‌کند: «معرفی ظرفیت‌های گردشگری و استفاده از تجربیات استان‌های دیگر از مزیت‌های‌‌ هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران است.»

یک مسیر گردشگری
به‌گفته معاون گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، طبق این تفاهمنامه قرار شد یک مسیر عشایری را برای توسعه گردشگری در دستور کار قرار دهیم. در این مسیر بیش از 3هزار خانوار عشایری وجود دارد.
کرمی تأکید می‌کند: «قرار است با تشکیل دبیرخانه‌ای درباره زیرساخت‌های لازم برای تقویت گردشگری عشایر اقدامات لازم را انجام دهیم.»

تشکیل میز گردشگری عشایر
‌مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری می‌گوید: «در حال حاضر میز ملی گردشگری عشایر به‌عهده استان چهارمحال و بختیاری است. درواقع ما متولی هستیم تا میز گردشگری را در کشور برگزار کنیم.»
علیرضا جیلان معتقد است که همکاری 2 استان برای تقویت گردشگری عشایری به شناخت کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری کمک خواهد کرد.
او اضافه می‌کند: «واقعیت این است که هنوز خیلی‌ها کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری را با هم اشتباه می‌گیرند. برای همین، در بحث گردشگری باید اسم این دو استان بیشتر گفته شود.»
چهارمحال و بختیاری سالانه پذیرای بیش از 3 میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر است که تعدادی از آنها جهانگردان کشورهای خارجی هستند. کهگیلویه و بویراحمد هم با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومترمربع بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

 
رشته کوه‌های زاگرس از کرانه‌های دریاچه وان در ترکیه
آغاز و پس از گذشتن از آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان تا استان‌های فارس، کرمان و هرمزگان ادامه می‌یابد، دامنه این رشته کوه تا شمال عراق نیز امتداد دارد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید