• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59863
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/GmDr
+
-

اصفهان تا 1400 شهر دوچرخه‌ها می‌شود

در شهر
اصفهان تا 1400 شهر دوچرخه‌ها می‌شود

 بحران های ناشی از توزیع نامتوازن خودروها، معابرشهری را که روزگاری مایه آرامش خاطر شهروندان بودند تبدیل به هیولاهایی مملو از سروصدا و دود کرده است. به گزارش ایمنا، همین امر باعث شده تا مسئولان شهری به روش های مختلف مردم را تشویق کنند که از دوچرخه استفاده کنند، به طوری که حتی ایستگاه های دوچرخه رایگان در شهر توسط شهرداری ایجاد شده تا افراد برای سفرهای کوتاه مدت شهری از این وسیله ارزان و پاک استفاده کنند.


استفاده از ظرفیت‌های موجود

«غلامرضا شیران» عضو هیات علمی دانشکده عمران و حمل‌و‌نقل دانشگاه اصفهان در این‌باره اظهار می‌کند: استفاده از دوچرخه در هر شهری مستلزم وجود برخی شرایط از جمله فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است. وی تاکید می‌کند: باندها یا مسیرهای دوچرخه‌سواری باید به‌صورت هندسی و با طراحی درست از لحاظ قوس، راستا و تقاطع‌های حساب شده و دارای پیوستگی ساخته شود. عضو هیات علمی دانشکده عمران و حمل‌و‌نقل دانشگاه اصفهان ادامه می‌دهد: در مسیرهای دوچرخه‌سواری نباید لبه‌ها تیز و خطرناک باشد تا دوچرخه‌سوار احساس امنیت کند و این در حالی است که متأسفانه این مسائل هنوز در شهر اصفهان مورد توجه کافی قرار گرفته نشده، از این رو مهندسان جوانی که در مناطق مختلف شهرداری اصفهان حضور دارند، باید به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی تصریح می‌کند: وقتی بستر برای اجرای یک طرح آماده نیست یا وقتی مسیری ایجاد می‌شود، اما کنترلی وجود ندارد و پلیس آنچنان که باید با جدیت اعمال قانون نمی‌کند، شهروندان رغبتی به استقبال از طرح ایجاد شده ندارند.

شیران با بیان این‌که حجم ترافیک و سرعت خودروها رابطه مستقیمی با استفاده از دوچرخه دارد، تصریح می‌کند: در شهرهایی که ترافیک کمتر است و سرعت خودروها کنترل می‌شود، شهروندان بیشتر مایل به استفاده از دوچرخه هستند و احساس امنیت بیشتری می‌کنند. وی تاکید می‌کند: وقتی دو شرط لازم برای دوچرخه‌سواران یعنی زیرساخت و قانون وجود نداشته نباشد، به‌طور طبیعی خودرو وسیله‌نقلیه غالب می‌شود، در این شرایط بی‌شک اتفاق سومی خواهد افتاد و آن این‌که سهم دوچرخه‌سواری در شهر دوچرخه‌ها کاهش پیدا می‌کند. عضو هیات علمی دانشکده عمران و حمل‌و‌نقل دانشگاه اصفهان با بیان این‌که طرح جامع مطالعات دوچرخه‌سواری و شبکه دوچرخه‌سواری اصفهان در سال‌های ۹۲ و ۹۳ مطرح و مطالعات آن انجام شد، می‌گوید: در حال حاضر شهرداری باید سهم هرمنطقه‌ای را مشخص کند تا این طرح به مرحله اجرا برسد.

وی اظهار می‌کند: مسیرهای دوچرخه استانداردهای خاص خود را دارد؛ در مسیر دوچرخه تقاطع و جداسازی آن مشخص شده، از این رو باید گفت که قطعاً شهر بی‌سواد نیست، بلکه شهر برای داشتن چنین ظرفیت‌هایی بی‌همت شده است. شیران با بیان این‌که مسیرهای دوچرخه باید توسط کارشناسان مربوطه بازدید شود و سپس استانداردسازی لازم انجام گیرد، تصریح می‌کند: نکته دیگر این است ‌که تا زمانی که پلیس مدیریت سرعت را در دستور کار قرار ندهد، انضباط ترافیکی وجود نداشته باشد و برخی رانندگان با سرعت بالای خودروهای خود یکه‌تازی کنند، قاعدتا برای افراد امنیتی وجود ندارد که سوار دوچرخه شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر استاندارد و ایمن باشد و حادثه‌خیز بودن یا نبودن آن مورد بررسی قرار گیرد.


بفرمایید دوچرخه‌!

«علیرضا صلواتی»، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره می‌گوید: اصفهان به شهر دوچرخه‌ها معروف بوده و سیاست مدیریت شهری بر این است که این عنوان به اصفهان بازگردد، از این رو در صدد فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تحقق این هدف هستیم. وی تصریح می‌کند: طراحی‌هایی انجام شده تا در خیابان‌های اصلی شهر مسیرهای ویژه دوچرخه را ایجاد و به همدیگر متصل کنیم. معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان این‌که گلایه شهروندان از نبود مسیرهای ایمن دوچرخه در شهر اصفهان کاملاً صحیح است، تاکید می‌کند: ایجاد محدودیت برای خودروهای شخصی هم باعث گلایه تعداد دیگری از شهروندان می‌شود، از این رو سیاست مدیریت شهری اصفهان در سه حوزه فرهنگ‌سازی، تسهیلات برای خرید دوچرخه و فراهم کردن زیرساخت‌ها است.

وی با بیان این‌که شهرداری اصفهان برای ترویج استفاده شهروندان از دوچرخه بر استمرار فرهنگسازی تاکید ویژه دارد، می‌گوید: با سیاست‌هایی همچون اجرای طرح «هر هفته همرکابی» می‌توان انگیزه بیشتری برای دوچرخه‌سواری ایجاد کرد.

صلواتی با اشاره به اجرای طرح «بفرمایید دوچرخه» در شهر اصفهان، خاطرنشان می‌کند: در ایام تابستان امسال با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم، فروش اقساطی دوچرخه را در قالب این طرح اجرا خواهیم کرد. وی ابراز امیدواری می‌کند که با تصویب و حمایت مراجع ذی‌ربط بتوان در محدوده‌های مرکزی شهر مسیرهای پیوسته و ایمن دوچرخه را ایجاد کرد تا شاهد تردد امن دوچرخه‌سواران شهر باشیم. معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید می‌کند: برنامه‌ای که برای اصفهان تدوین شده این است که تا سال ۱۴۰۰ اصفهان به شهر دوچرخه‌ها بازگردد و ۱۰ درصد حمل‌و‌نقل مردم با دوچرخه انجام شود. وی ادامه می‌دهد: باتوجه به استقبال خوب شهروندان از ۱۵ ایستگاه دوچرخه‌ای که تاکنون راه‌اندازی شده تا پایان سال جاری این تعداد به ۵۰ ایستگاه و تعداد دوچرخه‌ها از ۷۵۰ به 2 هزار دستگاه خواهد رسید. صلواتی خاطرنشان می‌کند: امیدواریم به‌زودی در ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و BRT گیره‌های دوچرخه ایجاد  شود و با راه‌اندازی ایستگاه‌های دوچرخه در کنار مترو تبادل و یکپارچه‌سازی سفر را برای شهروندان در شهر رقم بزنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید