• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 10 خرداد 1400
کد مطلب : 132048
+
-

لایحه برنامه اجرایی توسعه دوچرخه‌سواری در شورای شهر تصویب شد

دوچرخه‌سواری در شهر تسهیل می‌شود

دیروز بررسی لایحه برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری در شهر تهران در دستور کار اعضای شورای شهر قرار داشت که گزارش مشترک کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، توسط زهرا صدراعظم نوری، قرائت شد.‌  او در توضیح بیشتر این لایحه گفت: «آلودگی هوا یکی از موضوعات جدی است که همه شهروندان را آزار می‌دهد و جزو مطالبات اصلی و اولیه مردم است. خودرو و وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان منابع آلاینده متحرک بیشترین سهم را در آلودگی هوای شهر تهران دارند و هر چقدر بتوانیم میزان استفاده از آنها را‌ کاهش دهیم، به تحقق مطالبه شهروندان کمک کرده‌ایم.» او ادامه داد: «داشتن هوای پاک حق همه شهروندان است و از این‌رو استفاده از دوچرخه به‌عنوان یک فرهنگ مطرح شده تا ترویج یابد و به‌عنوان یکی از مدهای حمل‌ونقل در بخشی از مسیرها جایگزین مترو و اتوبوس شود.» به‌گفته این عضو شورای شهر تهران، در برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران و مواد ۱۷ و ۵۵ این برنامه شهرداری مکلف به ارائه برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری در شهر تهران شده است. صدراعظم نوری ضمن تشکر از شهردار تهران عنوان کرد: «پیروز حناچی از روزی که منصوب شده سه‌شنبه‌های بدون خودرو را تبلیغ می‌کند و خودش هم به این شعار پایبند است و در هر شرایطی سه‌شنبه‌ها از دوچرخه استفاده می‌کند. لایحه پیشنهادی شهرداری در دو بخش ارائه شده است؛ یک بخش برنامه و تکالیف نرم‌افزاری و دیگری برنامه‌ها و تکالیف سخت‌افزاری است که با عمل به تکالیف گام‌های بزرگی در توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری در پایتخت برداشته می‌شود.» سیدآرش میلانی حسینی هم در جریان بررسی این لایحه گفت که شورای شهر در سال‌۸۹ مصوبه‌ای برای دوچرخه داشته که لایحه امروز شهرداری، جایگزین آن مصوبه می‌شود؛ چرا‌که موضوع دوچرخه در شهرداری تهران تحولاتی داشته و سند توسعه دوچرخه به تصویب رسیده و سیاستگذاری‌ها و ریل‌گذاری‌ها انجام شده است.
احمد مسجد‌جامعی هم با بیان اینکه گاهی آنقدر هیجان داریم که این هیجان مانع برنامه‌ریزی عقلانی می‌شود، گفت: «به‌عنوان نمونه اتفاقی که در خیابان کریمخان افتاده است؛ بسیاری از بخش‌ها تبدیل به مسیر موتورسیکلت شده که آلودگی آن به‌مراتب بیشتر از خودرو است؛ بعضی جاها هم شیب آنقدر زیاد است که برای مسیر دوچرخه متناسب نیست. رواج دوچرخه‌سواری اقدام خوبی است و در دوره قبل هم پیشنهاد من بوده و طبعا با این طرح موافقم، منتها با شتاب و عجله انجام‌دادن، کار سلیقه‌ای می‌شود و کار کارشناسی به حاشیه می‌رود.»
اقداماتی که طبق مصوبه شورا برای توسعه دوچرخه‌سواری در تهران باید انجام شود به شرح ذیل است:
   اقدامات نرم‌افزاری: شهرداری تهران مکلف است تا در راستای افزایش سهم سفر با دوچرخه، توسعه دوچرخه‌های اشتراکی و اتصال مسیرهای دوچرخه به شبکه حمل‌ونقل همگانی، برنامه‌ها و تکالیف اجتماعی، آموزش، فرهنگی و توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری در شهر تهران را به انجام برساند. همچنین در راستای فرهنگسازی و اجرای اقدامات فرهنگی در محلات می‌تواند از سفیران دوچرخه‌سواری، ظرفیت رسانه‌ها، شورایاری‌ها و گروه‌های مشارکت‌های مردمی استفاده کند. راه‌اندازی درگاه اطلاع‌رسانی خدمات و آموزش دوچرخه‌سواری با قابلیت دسترسی به نقشه‌های مسیریاب و مکان‌یاب برای دوچرخه و تولید محتواهای آموزشی در قالب متن، صوت و تصویر در شبکه‌های اجتماعی شهری و بیلبوردهای تبلیغاتی هم از وظایف شهرداری هستند.
   اقدامات سخت‌افزاری: شهرداری تهران مکلف است تا در ایستگاه‌های مترو، پارکینگ دوچرخه احداث و امکان حمل‌ونقل دوچرخه با اتوبوس را فراهم کند. همچنین توسعه دوچرخه اشتراکی و فراهم‌کردن زیرساخت‌های فنی برای تسهیل دوچرخه‌سواری هم از وظایف مدیریت شهری است.

نگاهی به ‌ دوچرخه سواری در تهران
180 هزار نفر- سفر در روز با دوچرخه انجام می‌شود.
1 درصد از کل سفرهای روزانه درون‌شهری متعلق به دوچرخه‌سواران است.
43هزار نفر- سفر در روز با دوچرخه‌های اشتراکی صورت می‌گیرد.
1300دوچرخه اشتراکی در تهران فعال است.
70پارکینگ و ایستگاه مخصوص دوچرخه وجود دارد.
255کیلومتر مسیر دوچرخه وجود دارد.
۶۸ خانه دوچرخه در سطح بوستان‌ها فعال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید