• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59681
+
-

سم‌پاشی هوایی علیه آفت ملخ در مغان

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور از سم‌پاشی آفت ملخ در منطقه شمال استان اردبیل با استفاده از هواپیما‌های سمپاشی برای کنترل تخم‌ریزی ملخ مراکشی در منطقه مغان خبر داد. به گزارش ایرنا، «علی‌مراد سرافراز» در دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: تاکنون اقدامات مطلوبی در کنترل و مهار آفت ملخ در منطقه مغان صورت گرفته و ادامه اقدامات با هدف کنترل تخم‌ریزی برای سال زراعی آینده ضروری است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل هم با بیان این که حفظ محصولات کشاورزی استان اردبیل از آفات ضروری است و باید همه امکانات در این خصوص بسیج شوند اظهار کرد: برای مبارزه با آفات در مزارع شمال استان هماهنگی‌های لازم برای اختصاص اعتبارات مورد نیاز انجام گرفته است. 

«ارژنگ عزیزی» افزود: ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز برای سم‌پاشی مزارع و ریشه‌کنی ملخ مراکشی در مزارع شمال استان تامین می شود. مبارزه با ملخ در بیش از ۲۳ هزار هکتار از اراضی مرتعی و کشاورزی شهرستان پارس‌آباد اجرا شده است و تا پایان خرداد این میزان به ۳۰ هزار هکتار خواهد رسید. ملخ از اردیبهشت گذشته به مراتع منطقه هجوم آورده است.


آرد و گندم بدون مجوز توقیف می‌شود 

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری اردبیل عدم اعلام موجودی گندم انبارشده از سوی اشخاص حقیقی در استان اردبیل را تخلف اعلام کرد و گفت: خروج گندم از استان بدون مجوز شرکت غله ممنوع است و در صورتی هم که خارج از شبکه خرید دولتی گندم در انبارها نگهداری شود باید اعلام شود.

عزیزی افزود: در صورت خروج از استان باید مجوزهای لازم از اداره کل حمل و نقل، پلیس راه و شرکت غله کسب شود و در غیر این صورت برخوردهای قانونی با متخلفان انجام می‌گیرد. تمامی کارخانه‌های آرد‌سازی هم که اقدام به خرید و انبار کردن گندم کرده‌اند، باید موجودی انبارهای خود را اعلام کنند و اگر گندم انبارشده اعلام موجودی نشود، تخلف شامل تعزیرات می‌شود.

وی با تاکید بر انجام برآوردهای کارشناسی از میزان کشت و برداشت گندم از مزارع استان از سوی جهاد کشاورزی عنوان کرد: با برآورد کارشناسی علت کاهش محصول گندم مشخص می‌شود. به گفته عزیزی، در برخی شهرستان‌های شمالی استان میزان محصول گندم کاهش یافته است که باید علل آن بررسی شود. بر اساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی استان، در سال زراعی جاری ۶۶ هزار هکتار کشت دیم و ۲۸۵ هزار هکتار کشت آبی گندم در استان انجام گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید