• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59683
+
-

انتقاد صادر کنندگان سیب از پیمان‌سپاری ارزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی: قیمت سیب اعلا‌ی سورت‌شده در بازار برای کشاورزان ما مقرون به صرفه نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خواستار آزادسازی صادرات سیب باغداران استان با قیمت آزاد از سوی دولت شد.  به گزارش مهر «رسول جلیلی» با اشاره به توقف صادرات سیب اظهار کرد: قبل از عید طی یک تصمیم لحظه‌ای صادرات سیب متوقف شد. این امر هم‌اکنون موجب بروز مشکلات اساسی برای باغداران و صادرکنندگان استان شده است. 

وی با بیان این‌که درخواست ما این است که اجازه دهند صادرکنندگان به قیمت آزاد محصولات خود را به فروش برسانند، افزود: مشکل صادرات پیمان‌سپاری ارزی است که صادرکنندگان راضی به انجام این کار نمی‌شوند. جلیلی تاکید کرد: افزایش هزینه‌های تولید و کود و سموم و از سوی دیگر عملکرد ما موجب شده صادرات محصولات باغی در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ کاهش پیدا کند و این عامل مشکلات در حوزه سیب درختی است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به این‌که سیب همچنان در استان به میزان ۲۱ تن در هکتار تولید می‌شود، عنوان کرد: شیوه‌های به‌زراعی برای مدیریت مصرف آب به کشاورز آموزش داده می‌شود که این کار ۶۰ درصد مصرف آب و هزینه‌های تولید را کاهش و راندمان تولید را افزایش می‌دهد. 

جلیلی با تاکید بر این‌که هزینه بالای تولید سبب افزایش قیمت محصول و در نتیجه عدم دستیابی به بازار مصرف می‌شود، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی، حمایت جدی از تولیدات بخش است. کاهش هزینه تولید، حمل و تقویت حوزه بسته‌بندی و سورت محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان برای افزایش صادرات باید در دستور کار قرار گیرد. 

وی ادامه داد: آذربایجان غربی بزرگ‌ترین تولید‌کننده سیب در کشور است اما روش کشت و ارقام سیب آن همانند ۴۰ سال قبل است و استفاده از ارقام جدید که تولید را چندین برابر خواهد کرد تاکنون در بین باغداران مرسوم نشده است. این مسئول علت این را که سیب آذربایجان غربی در بازارهای جهانی مشتری زیادی ندارد، هزینه‌های بالای تولید این محصول عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات اساسی در تغییر روش و شیوه باغداری این است که قطعات باغی کوچک‌اند و عموماً کشاورزان حاضر به ریسک تغییر نیستند. 

جلیلی تاکید کرد: امسال قرار است با همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه و با همکاری کشاورزان پیشرو، مزارع الگویی و نمایشی را در سراسر استان احداث کنیم تا با کاهش ۶۰ درصد مصرف آب و کاستن از هزینه‌ها، راندمان تولید را افزایش دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید