• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58591
+
-

کاهش تعداد بافندگان فرش دست‌باف

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: هم‌اکنون100 هزار بافنده در چهارمحال و بختیاری قالی می‌بافند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است. 
به گزارش ایسنا، «علیرضا جیلان» با اعلام این خبر اظهار کرد: افزایش نرخ مواد خام، دسترسی سخت به مواد اولیه، نبود بازار فروش، جایگزینی برخی رسته‌های شغلی به جای بافندگی، حذف بیمه‌ تامین اجتماعی بافندگان، نبود پایانه صادراتی فرش دست‌باف، کمبود تجار و بازرگانان تخصصی و قوی در حوزه فرش، نبود رغبت در بین جوانان برای انتخاب شغل بافندگی و ناکارآمدی شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های خصوصی فرش از مهم‌ترین علل کاهش تعداد بافندگان فرش دست‌باف در استان است. 

وی با بیان این‌که بیش از 14 هزار نفر از قالی‌بافان دارای بیمه قالی‌بافی هستند، گفت: در استان 17هزار و 500 دار قالی فعال وجود دارد و سالانه 200 هزارمترمربع فرش دست‌باف تولید میشود. 
جیلان افزود: فرش‌ها و گبه‌های بافته شده در این استان در کشورهای اروپایی، آسیای میانه، آمریکای جنوبی، چین، آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس متقاضیان بسیاری دارد که به علت نبود مرکز تخصصی و پایانه‌های صادراتی فرش در این استان از طریق استان‌‎های دیگر به خارج از کشور صادر می‌شود. 
رئیس اداره فرش سازمان صمت استان گفت: گبه، یلمه، فرش بختیاری و نائینی، چهار سبک فرش دست‌‌باف چهارمحال وبختیاری را تشکیل می‌دهند و مهم‌ترین سبک‌های فرش استان هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید