• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193991
+
-

تلاش‌های بانوی کارآفرین نمونه صنایع‌دستی کشور نتیجه داد

ثبت روستا به نام زنان گیوه‌باف

ثبت روستا به نام زنان گیوه‌باف

پروانه بهرام نژاد- روزنامه نگار

اهل کرمانشاه است و برای حفظ و احیای میراث این خطه از کشورمان از تلاشی کم نگذاشته و حالا مزد زحماتش را در نخستین دوره جشنواره کارآفرینان نمونه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرفته و به‌عنوان کارآفرین نمونه صنایع‌دستی تجلیل شده است. فرشته حسینی، مدیرعامل شرکت تعاونی بانوان گیوه باف روستای میوان شهرستان پاوه است، روستایی که صنایع‌دستی‌شان با تلاش‌های او و جمعی از بانوان روستا نه‌تنها در داخل کشور بلکه در آن سوی مرزها نیز خوش درخشیده است.

  خلاقیت در تولید گیوه
با بهره‌مندی از نوآوری و خلاقیت در بافت گیوه‌های رنگی برای خود و اطرافیانش کسب‌وکار راه انداخته و نام این روستا را به اسم زنان گیوه باف میوان به ثبت ملی رسانده است. بانو حسینی که در یک دهه اخیر به همه بانوان علاقه‌مند روستا گیوه‌بافی یاد داده، همچنان برای آموزش این هنر در حال رفت‌وآمد به روستاهای اطراف است. حسینی چند سالی است با راه‌اندازی شرکت تعاونی بانوان گیوه‌باف روستای میوان توانسته حدود
۶۰ خانم را مشغول به‌کار کند و ۱۳۰ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم با این تعاونی همکاری می‌کنند. همچنین این بانوی کارآفرین برای ۳۵ نفر از زنان بافنده هم کارت صنعتگری گرفته و دلش می‌خواهد آنها در ازای زحماتی که می‌کشند، بیمه شوند. حالا حسینی نامش در صدر لیست بانوان برتر کارآفرین کشور قرار دارد.

  تولید و صادرات
 این بانوی کارآفرین که در سال ۱۳۹۴ با نوآوری و خلاقیت و رنگ کردن نخ گیوه برای نخستین بار موفق به تولید و ارائه گیوه‌های رنگی به بازار شده و نسل جوان را در خرید و استفاده از گیوه ترغیب کرده است، گیوه‌های خود را با نخ پلیستر و ابریشم با کف تمام دوخت دستی به سایر کشورها ازجمله عراق و ترکیه و حتی آلمان نیز صادر کرده است. محصولی که در کرمانشاه و کردستان به آن «کلاش‌بافی» می‌گویند و اهالی عراق و ترکیه طرفداران کلاش هستند به همین دلیل بیشتر صادرات کلاش ایران به این دو کشور است یا از همین دروازه به اروپا ارسال می‌شود. حسینی به‌دنبال صادرات به کشورهای دیگر هم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید