• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58519
+
-

کشف شواهد هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد در ازنا

کشف
کشف شواهد هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد در ازنا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری لرستان از کشف شواهد فرهنگی مربوط به هزاره‌های چهارم و پنجم پیش از میلاد در ازنا خبر داد و گفت: هنگام انجام عملیات عمرانی در کوی کیوان‌ ازنا تعدادی آثار تاریخی کشف شد. به گزارش ایسنا «امین قاسمی» اظهار کرد: با نمایان شدن آثار تاریخی، عملیات عمرانی مذکور بلافاصله متوقف شد.

وی افزود: به‌ منظور جلوگیری از تخریب بیشتر و مشخص کردن وضعیت دوره‌های تاریخی، کاوش نجات‌بخشی به‌ منظور لایه‌نگاری اضطراری، تخلیه دستکند و تعیین عرصه و حریم تپه کوی کیوان با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی از پنجم خرداد امسال به مدت 45 روز آغاز شد.

قاسمی با بیان این‌که طی این کاوش لایه‌ها و آثار متنوع فرهنگی به ‌دست ‌آمده است، گفت: ساختارهای معماری، ابزارهای سنگی، پیکرک گلی، بقایای استخوانی (انسانی و جانوری)، مهر مسطح سنگی و قطعات سفالی مربوط به هزاره‌های چهارم و پنجم پیش از میلاد بخشی از یافته‌ها در تپه کیوان است.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان ادامه داد: بر اساس بررسی سطحی و داده‌های حاصل از کاوش‌ها، قدمت این تپه از دوران مس‌سنگی میانه تا اسلامی است. وی گفت: نمایان شدن بخشی از سازه دستکند مربوط به دوره تاریخی از دیگر یافته‌های این کاوش نجات‌بخشی بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید