• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58449
+
-

تونل کبیر کوه در پیچ و خم نبود اعتبار

این طرح با هدف کوتاه و ایمن کردن جاده آبدانان - دره‌شهر اجرا شده، اما همواره با مشکلات مالی روبه‌رو بوده است

پیگیری
تونل کبیر کوه در پیچ و خم نبود اعتبار

رمضان نوری|آبدانان –خبرنگار


تونل کبیرکوه بین شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر در جنوب استان ایلام به عنوان بزرگ‌ترین تونل حوزه راه‌سازی کشور سال‌هاست مورد بی‌توجهی مسئولان کشوری و استانی قرار دارد.

۱۹ خردادماه سال 89 بود که بهبهانی، وزیر وقت راه، کلنگ این طرح را به زمین زد اما الان با گذشت ۹ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.این طرح که قرار بود جاده پرپیچ و خم آبدانان – دره‌شهر را کوتاه و ایمن کند، حالا با مشکلات مالی بسیار زیاد دست و پنجه نرم می‌کند و زمان دقیق بهره‌برداری کامل آن مشخص نیست.

علاوه بر تاثیر بسیار این طرح بر اقتصاد و توسعه زیرساخت‌های استان، تونل کبیرکوه یکی از کریدورهای میانی استراتژیک در کشور است چراکه به تسهیل تردد بین استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان به بنادر جنوبی کشور منجر می‌شود.

طی ۹ سال گذشته مسئولان کشوری متعددی از این طرح بازدید کرده و هر بار برای حل مشکلات مالی و اعتباری پروژه وعده‌ داده‌اند ولی هیچ‌کدام محقق نشده است.
گفته می‌شود مطالبات پیمانکاران پروژه کبیرکوه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است و بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای اتمام این پروژه نیاز است.


مردم چشم‌انتظار

یکی از شهروندان آبدانان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: سال‌هاست شهرستان آبدانان در بن‌بست قرار گرفته و مردم آن، به خصوص بیماران، برای رفت و آمد به مرکز استان دچار مشکلات زیادی هستند.«مصیب کاظمی» ادامه می‌دهد: مردم شهرستان آبدانان برای تردد ناگزیر باید از دره‌شهر بگذرند که مسیر آن بسیار خطرناک و پرپیچ و خم است و همین باعث ایجاد مشکلات زیادی برای آنها شده است.

وی بیان می‌کند: این جاده که از گردنه‌های کبیرکوه عبور می‌کند، در گذشته بیشتر کاربرد نظامی داشته است و الان دیگر مسئولان باید به فکر راه‌اندازی تونل کبیرکوه باشند.کاظمی می‌افزاید: این طرح هر هفته شاهد حضور مسئولان کشوری است. چرا وعده‌ها آنها برای سرعت بیشتر پروژه محقق نمی‌شود؟


پایان حفاری تونل تا شهریورماه

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: تونل کبیرکوه از سمت آبدانان 3۲۵۰ متر و از سمت دره‌شهر ۹۰۰ متر حفاری شده و تنها حفاری ۵۵۰ متر آن باقی مانده است.

«علی‌اصغر کاظمی» ادامه می‌دهد: تونل اصلی کبیرکوه 4۷۰۰ متر طول دارد و برای دسترسی به تونل اصلی از سمت دره‌شهر چند رشته تونل جمعا به طول ۱۵۰۰ متر نیز حفاری شده است.وی اظهار می‌کند: همچنین، عملیات راه‌سازی منتهی به تونل از 2 سمت دره‌شهر و آبدانان تا مرحله روسازی انجام شده است.


مزایای راه‌اندازی تونل

کاظمی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مطالبات بحق مردم آبدانان و دره‌شهر تکمیل راه‌های ارتباطی و از بن‌بست خارج شدن این 2 شهرستان است. بهره‌برداری از این تونل می‌تواند مسیر ۳۵ کیلومتری آبدانان به دره‌شهر را به ۲۰ کیلومتر کاهش دهد.

وی می‌افزاید: این طرح بزرگ راه‌سازی بیش از ۳۶۰ پیچ خطرناک و گردنه صعب‌العبور را بین 2 شهرستان دره‌شهر و آبدانان حذف می‌کند و همچنین باعث تسهیل عبور و مرور و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمان می‌شود.مدیرکل راه و شهرسازی ایلام بیان می‌کند: روان‌سازی ترافیک در ایام اربعین و نیز انتقال سریع در مبادلات کالا و خدمات در بازارچه چیلات دهلران از مهم‌ترین مزایای این طرح بزرگ در جنوب استان هستند.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی طرح تونل کبیرکوه می‌گوید: حفاری بزرگ‌ترین تونل حوزه راه‌سازی کشور بین دره‌شهر و آبدانان تا شهریورماه به اتمام می‌رسد.
کاظمی می‌افزاید: پس از حفاری تونل مراحل کف‌کنی، لاینینگ (پوشش بتنی مسلح) زیرسازی و آسفالت و نصب روشنایی و تهویه انجام خواهد شد.


لزوم پرداخت مطالبات پیمانکارها

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: تونل کبیرکوه کریدور تردد زوار اربعین به مرز بین‌المللی مهران است و باید هرچه سریع‌تر تکمیل شود.«رحمت‌الله قیصوری» اظهار می‌کند: این تونل مسیر ترانزیتی و تردد بخشی از زوار اربعین و یک پروژه ملی است که دولت بر تسریع بهره‌برداری آن تاکید دارد.

وی ادامه می‌دهد: سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت مطالبات پیمانکاران بر بازدید و بررسی وضعیت پروژه تاکید داشت که با تایید دستگاه اجرایی و مشاور ناظر اعتبار مورد نیاز برای پرداخت مطالبات پیمانکاران اختصاص خواهد یافت.قیصوری می‌گوید: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بر تامین اعتبار این قبیل طرح‌ها و پرداخت مطالبات پیمانکاران تاکید و به آنها توجه ویژه دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :