• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58236
+
-

آلبومی برای هنرمندان

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج: هنرمندان شهر در قالب طرح «آلبوم هنرمندان» با توجه به پیشینه خود، شناسنامه‌دار می‌شوند

هنر
آلبومی برای هنرمندان

الهام یوسفی | البرز - خبرنگار


البرز هنرمندان شاخص و تراز اولی را در خود جای داده است. هنرمندانی که علیرغم فعالیت‌های گسترده ملی در شهر خودشان شاید مهجور هستند و آنطور که شایسته آنهاست، موردتوجه قرار نگرفته‌اند. این مساله تا حدودی موجب کوچ هنرمندان و مفاخر البرز هم شده است.
 حال مدتی است صحبت از تهیه و تدوین «آلبوم هنرمندان» در شهرداری کرج است.


به فال نیک می‌گیریم

مدیر انجمن سینمای جوان می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکلات فیلمسازان انجمن سینمای جوانان استان البرز عدم حمایت مالی و تجهیزاتی مجموعه مدیریت فرهنگی و هنری شهر است. بسیاری از دفاتر انجمن سینمای جوانان شهرهای مختلف از حمایت‌های دستگاه‌های متولی فرهنگ و هنر شهرشان به صورت جدی برخوردار می‌شوند، ولی کرج هنوز در مرحله گذر است و علیرغم اهمیت موضوع هنوز از حمایت جدی دستگاه‌های هنری شهر بهره‌مند نشده است. «محمدحسین عابدی» می‌افزاید: تدوین «آلبوم هنرمندان» البرز از سمت سازمان فرهنگی بسیار شایسته است و به فال نیک می‌گیریم، ولی اگر به صرف آلبوم و کلکسیونی دل خوش کنیم و از این هنرمندان استفاده و حمایت نکنیم، در واقع این کار نیز به فراموشی سپرده خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: توجه به نیازهای هنرمندان باید در صدر اولویت مدیران فرهنگی و هنری شهر باشد.
عابدی در ادامه می‌گوید: تمام دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند به سهم خود نقش حمایتی داشته باشند، مشروط بر این‌که دستگاه‌ها به‌عنوان مثال جهت تولیدات فیلم و ساخت اثر هنری خود با روسا و مدیران رسمی انجمن‌های هنری از جمله انجمن سینمای جوانان استان البرز ارتباط بگیرند. 


کرج انجمن گویندگان ندارد

یکی از فعالان عرصه گویندگی و مجریگری در پاسخ به این سوال که آیا کرج انجمن گویندگان دارد یا خیر، می‌گوید: خیر، متاسفانه کرج انجمن گویندگان ندارد و این از ضعف‌هاى این شغل و حرفه به شمار مى‌رود و نمى‌دانیم این قشر در میان هنرمندان قرار می‌گیرند یا  خیر.

«محسن غلامی» می‌افزاید: در زمینه این‌که قرار است شناسنامه‌اى براى هنرمندان استان البرز و مخصوصا شهر کرج توسط سازمان فرهنگى، ورزشى و اجتماعى شهردارى تهیه شود، باید گفت که بودن شناسنامه خودش امر بدى نیست؛ اتفاقا رویدادى مثبت و به عنوان محلى براى رجوع کردن خواهد بود. اما این‌که ساز و کار استفاده از این شناسنامه به چه صورت خواهد بود، چه کسانى از این شناسنامه مى‌خواهند استفاده کنند و چه امتیازى براى هنرمندانى که شناسنامه دارند قائلند، خود جاى بحث دارد.

این جوان فعال در عرصه اجرا و گویندگی می‌گوید: از آنجا که در این سال‌ها به این قشر اهمیت داده نشده و یکى از دلایل این‌که انجمن گویندگان تشکیل نشده است، نظر و عقاید مختلفى است که هنوز فرصتى نشده که جمعى از دوستان دور هم بنشینند و همفکرى  کنند.

غلامی اضافه می‌کند: مدتی است کلاس‌هایى برگزار مى‌شود و خیلى‌ها خودشان را در جایگاهى مى بینند که در کرسى گویندگى و اجرا باشند اما واقعیت این است که باید به یک اتفاق نظر و یک نقطه اشتراکى رسید. در خصوص انجمن گویندگان باید از همه افراد دعوت کرد و هنرمندان برجسته در این عرصه معرفى شوند.

وی می‌افزاید: اکنون امنیت شغلى براى فعالان این عرصه سخت و غیر قابل تحمل است و تامین اجتماعى این قشر را تحت پوشش قرار نمى‌دهد. من فکر مى کنم این اتفاقات باید درست رخ دهد ضمن این‌که حلقه مفقوده این حرفه، این است که پیشکسوتان ما خیلى در معرض امور نیستند و شاید الان صاحب‌نظر نیستند یا نظرى نمى‌دهند. 
وی ادامه می‌دهد: ما افرادى را داریم که بسیار توانمند هستند. از ظرفیت‌ها و نام‌آوران بسیارى برخوردار هستیم، صداهاى ماندگارى داریم که از مفاخر دوران رادیو و تلویزیون ما هستند اما به آنها توجهی نمى‌کنیم. 


حمایت ویژه از هنرمندان البرز 

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج می‌گوید: در جلسات متعددی که با انجمن‌های مختلف هنری برگزار کردیم، قرار بر این شد در صورت تصویب شورای اسلامی شهر خانه هنرمندان در اختیار این سازمان قرار بگیرد تا ارتباط گسترده‌تری با هنرمندان شهر برقرار کنیم.

«علی‌اکبر میروکیلی» می‌افزاید: یکی از اقدامات مهم سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج نیز در این رابطه تشکیل شناسنامه هنرمندان در شهرداری به شکل «آلبوم هنرمندان» با توجه به پیشینه هنرمند خواهد بود.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که کرج هنرمندان تراز اولی در زمینه‌های مختلف دارد، لازم است به این افراد توجه ویژه‌ای شود، در غیر این صورت شاهد کوچ هنرمندان به دیگر نقاط کشور خواهیم بود.

میروکیلی اضافه می‌کند: حوزه هنر و فرهنگ دایره شمولیت وسیع و متولیان بسیاری دارد. به طور مثال در حوزه شعر، تمام عرصه‌های فرهنگی در آن مداخله دارد. بنابراین این مجموعه‌ها باید در کنار هم باشند تا یک اثر هنری زیبا و با محتوای غنی شکل بگیرد تا مردم را جذب خود کند.

وی می‌افزاید: هنرها در کنار هم تاثیر مضاعف دارند، برای همین تعامل هنر با تمام حوزه‌های مسئولیتی همچون سیما و منظر، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌تواند راهگشا باشد. از این رو باید توجه همه مسئولان به این موضوع معطوف باشد، البته این مساله به همیاری هنرمندان هم نیاز دارد. هنرمندان باید همسو با شرایط روز جامعه طوری هنرشان ر ا ارائه بدهند که تاثیرگذار باشد.

این مسئول می‌گوید: اگر بتوانیم هنر را در همه دستگاه‌ها و حوزه‌ها نفوذ بدهیم، شاهد اثرگذاری خواهیم شد. بنابراین باید کوشید که به نیازهای هنرمندان اهمیت زیادی داده شود. از این رو تهیه آلبوم هنرمندان در شهرداری، در دستور کار سازمان فرهنگی شهرداری کرج است و نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها و همیاری هنرمندان استان دارد. تایید رزومه هنرمندان بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن رشته‌های مختلف است. در این زمینه جلسات متعددی را با انجمن‌های رشته‌های مختلف پیش رو داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید