• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58231
+
-

کشاورزان از آتش زدن مزارع خودداری کنند

کشاورزی
کشاورزان از آتش زدن مزارع خودداری کنند

مدیر امور زراعت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز از کشاورزان خواست تا از آتش زدن علف‌های خشک اطراف مزارع خود به صورت جدی خودداری کنند.

«علی حیدری» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: در سال زراعی جاری بیش از ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصولات استراتژیک گندم، جو آبی و کلزا قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: در سنوات گذشته که ادوات کشت مستقیم هنوز وجود نداشت، آتش زدن کاه و کلش باقیمانده کشت در مزارع مرسوم بود، ولی در این سال‌ها با توجه به فعالیت‌های ترویجی جهاد کشاورزی، کشاورزان نسبت به آتش زدن این بقایا در مزارع دیدگاه منفی پیدا کرده‌اند.

مدیر امور زراعت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز گفت: اگر پیش از این بقایای کشت در مزارع را آتش می‌زدند به دلیل این بود که ادوات کاهنده این بقایا به میزان کافی وجود نداشت و کاه و کلش موجود نمی‌گذاشت آب به بذر ذرت که کشت دوم پس از برداشت محصول گندم یا جو بود، برسد و به همین دلیل سبزینگی در مزارع کم می‌شد.

حیدری ادامه داد: به همین دلیل ۲۰ تا ۳۰ درصد مزارع خالی از سبزینگی می‌ماند و عملکرد کشاورزان بسیار پایین می‌آمد به همین دلیل به سراغ آتش زدن کلش می‌رفتند.

وی افزود: اما اینک چند سال است که بر اساس آموزش‌هایی که به کشاورزان می‌دهند یا کلش را خرد می‌کنند یا این‌که دستگاه کشت مستقیم آمده و بذر مستقیم در خاک کشت و با اولین آبیاری سریع سبز می‌شود.مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به این‌که با این اقدامات آتش زدن کمتر شده، اظهار کرد: سال زراعی گذشته شاهد آتش‌سوزی در مزارع نبودیم در حالی که پیش از آن سالانه حدود ۱۵۰ هکتار از مزارع بر اثر آتش‌سوزی از بین می‌رفت.

وی اضافه کرد: در سال جاری با توجه به بارش‌های مناسب تمام بذرهایی که در این چند سال در دل خاک ذخیره شده بود سبز شده، به طوری که در حاشیه مزارع علفزارهای بلند دیده می‌شود. حیدری گفت: یکی از نگرانی‌ها این است که مسافران برای استراحت در طول مسیر مسافرت خود در کنار مزارع اتراق کرده و اقدام به آتش زدن این علف‌ها کنند که احتمال سرایت این آتش به عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی کشاورزی وجود دارد.

وی افزود: از طرفی احتمال دارد کشاورزان این علف‌ها را آتش بزنند که در این صورت خطر بزرگی مزارع را تهدید می‌کند که بایستی اطلاع‌رسانی‌های لازم و اقدامات بازدارنده در این خصوص انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید