• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58051
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/p5rV
+
-

چگونه به بیمارى فرسودگى شغلى مبتلا نشویم؟

یادداشت
چگونه به بیمارى فرسودگى شغلى مبتلا نشویم؟

پیام خانلرى  | دانشجوى کارشناسى ارشد ارگونومى


چندی پیش سازمان جهانی بهداشت (WHO) فرسودگی شغلی یا کارزَدگی را رسما یک بیماری اعلام کرد. این بیماری از سال ۲۰۲۲ میلادی به طور جهانی به رسمیت شناخته می‌شود و نمونه‌هایی برای تشخیص، درمان و پوشش‌دهی علائم فرسودگی شغلی برای ارائه‌دهندگان خدمات درمانی و بیمه‌گران فراهم خواهد شد. سازمان جهانی بهداشت 3 نشانه زیر را برای فرسودگى شغلى در نظر گرفته است:

١. احساس کمبود انرژی، خستگی و فرسودگی
٢. افزایش فاصله روحی با شغل یا احساسات منفی‌گرایی یا احساس پوچی نسبت به شغل
٣. کاهش کارآمدی حرفه‌ای و شغلی

فرسودگی شغلى به سلامت، شادی، روابط و عملکرد شغلی آسیب مى‌رساند و بهره‌ورى افراد را به شدت کاهش مى‌دهد. براى این‌که بدانید آیا دچار فرسودگى شغلى شده‌اید یا خیر بهترین راه این است که عملکرد خود را با یک سال گذشته مقایسه کنید. اگر احساس کردید که عملکرد شما کاهش یافته است، نشانه‌ فرسودگى شغلى در شماست. نشانه دیگرِ فرسودگی زمانی است که همیشه احساس خستگی می‌کنید و این خستگی می‌تواند احساسی، روانی یا فیزیکی باشد. نبود انگیزه براى انجام کار، احساسات منفى، افت عملکرد شغلى و استرس از دیگر نشانه‌هاى فرسودگى شغلى است. اگر به فرسودگى شغلى دچار شده‌اید و این علائم را دارید باید چه کارهایى انجام بدهید؟ 

یکى از راهکارهاى مهم برای خلاص شدن از فرسودگى و خستگى، استراحت و خواب کافى است. با توجه به این‌که تحقیقات نشان می‌دهد داشتن کمتر از 6 ساعت خواب در شب یکی از عوامل خطر براى فرسودگی شغلی است به خصوص که خواب ضعیف می‌تواند بر عملکرد و بهره‌وری شغلی شما تأثیر منفی داشته باشد، بنابراین توصیه مى‌شود افراد در ٢٤ ساعت حداقل ٧ ساعت بخوابند علاوه بر این خواب می‌تواند حافظه شما را بهبود ببخشد. 
علاوه بر خواب کافى، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب، پیاده‌روی یا ملاقات با دوستان و وقت گذراندن با خانواده مى‌تواند در درمان و جلوگیرى از فرسودگى شغلى به شما کمک کند. 

همان‌طور که فناوری جدید می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شود به همان میزان نیز می‌تواند فشارهای حاصل از کار را به زمان‌هایى که با خانواده هستید، تعطیلات و هنگامی که مشغول انجام فعالیت‌های اجتماعی هستید منتقل کند، بنابراین بهتر است با خاموش کردن تلفن‌ همراه و انتخاب زمان‌هاىی مشخص براى حضور در فضاى مجازى از فشارهاى کارى کم کنید. با توجه به این‌که نگرانى از فراموش کردن کارها باعث فرسودگى مى‌شود به همین دلیل بهتر است یک فهرست از کارهایى که باید روزانه انجام بدهید در دفتر یادداشت خود بنویسید و روزانه آن را بررسى کنید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید