• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57978
+
-

نشاط تابستانی با طعم معنوی

کانون فرهنگی هنری مساجد با برگزاری کلاس‌های دینی، علمی، هنری، تفریحی و اردوهای تفریحی برای پر کردن اوقات فراغت اقدام می‌کنند

جامعه
نشاط تابستانی با طعم معنوی

خدیجه ستارزاده | البرز- خبرنگار


 یکی از دغدغه‌های والدین در فصل تابستان ثبت‌نام فرزندانشان در کلاس‌های تابستانی و پر کردن اوقات فراغت آنها به بهترین شکل است. کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای پرکردن اوقات تابستان به شمار می‌رود که علاوه بر هزینه کم و تعدد کلاس‌ها به دلیل برگزار شدن در محیطی معنوی می‌تواند در میان تنش‌ها و آسیب‌های اجتماعی که امروزه برای همه خانواده‌ها نگرانی به دنبال دارد تا حدودی از این نگرانی و آسیب‌ها کم کند.

تبدیل زندگی از خانه‌های حیاط‌دار به آپارتمان‌نشینی و محدود شدن فعالیت فرزندان، خانواده‌ها را برای پرکردن اوقات تابستان به سوی کلاس‌های تابستانی سوق داده است. اما شرکت در این کلاس‌ها نیز مشکلات و اما و اگرهای خود را دارد، از طرفی هزینه بالای کلاس‌ها و آموزشگاه‌ها برای همه خانواده‌ها میسر نیست و از طرفی هم به دلیل تعدد کلاس‌ها و رفت و آمد زیاد برای فرزندان و والدین در فصل گرما مشکل‌ساز است.

سال‌هاست که با شروع تابستان کانون فرهنگی و هنری بیشتر مساجد در محله‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌های تابستانی برای دانش‌آموزان می‌کنند و تبلیغ آن را بر روی بنرهای بزرگی در حوالی مسجدها می‌بینیم. نکته جالبی که در این کلاس‌ها به چشم می‌خورد، این‌ است که این کلاس‌ها و آموزش‌ها ادغامی از رشته‌های مختلف اعم از فرهنگی، هنری، ورزشی و اخلاقی است.


رضایت والدین

یکی از والدین با بیان این‌که 3 سال متوالی است فرزندش را در کانون فرهنگی یکی از مساجد کرج برای گذران اوقات فراغت تابستان ثبت‌نام می‌کند، می‌گوید: در این کانون از نیروهای جوان و پرانرژی و خوش‌اخلاق برای آموزش به کار گرفته شده و روزانه حدود 4 ساعت زمان طوری تقسیم‌بندی می‌شود که موارد مختلف از قبیل کامپیوتر، قرآن، خوشنویسی، حلقه‌های معرفت «رفتار با والدین، اخلاق و اصول دینی» آموزش داده می‌شود و علاوه بر آن یک روز در هفته به ورزش در سالن و یک روز هم به اردوهای دسته‌جمعی اختصاص داده می‌شود.

«ملیحه اکسیون» می‌افزاید: هزینه‌ای که این کانون برای برگزاری کلاس‌ها دریافت می‌کند بسیار کم و ناچیز است. در حالی که برای گذراندن فقط یک کلاس کامپیوتر و یا خوشنویسی به طور جداگانه باید چند برابر هزینه‌ای که این کانون برای کل کلاس‌ها دریافت می‌کند، می‌پرداختم.
وی می‌گوید: علاوه بر اینها درمورد اخلاق و رفتار با والدین هم به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود که بسیار با ارزش و اهمیت است و فضای برگزاری این کلاس‌ها نیز تاثیر خوبی روی فرزندان دارد، چراکه درکنار کلاس‌های آموزشی با فضای مسجد، نماز و آداب اسلامی نیز آشنا می‌شوند.

وی با بیان این‌که امروزه فرزندان با گوشی، فضای مجازی و تبعات و آسیب‌های آنها درگیرند می‌افزاید: با ثبت‌نام و شرکت آنها در چنین کلاس‌ها و فضاهایی می‌توان تا حدودی آنها را از آسیب‌ها دور نگه داشت.


رویکرد‌های آموزشی 

مسئول برگزاری طرح نشاط تابستانی شهدا در کانون فرهنگی هنری بصیر متعلق به «مسجد شهدا» در این باره اظهار می‌کند: رویکرد کلی کلاس‌ها برطبق معیارهای اخلاقی، تربیتی و نظم بوده و پس از یک دوره کوتاه کلیاتی از این موارد آموزشی را می‌توان در نوجوانان مشاهده کرد.
«رامین صفاری» می‌گوید: در صورت تداوم حضور نوجوانان در مسجد و کانون مسجد بعد از دوره تابستان می‌توان شاهد رشد و تعالی اخلاقی و معرفتی در کودکان بود.

وی می‌افزاید: برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی، همچنین کلاس‌های کمک‌درسی و بالا بردن روحیه شاداب دانش‌آموزان در دیگر ماه‌های سال از برنامه‌های این کانون است.
وی با اشاره به این‌که همه برنامه‌ها تحت نظر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان است می‌گوید: به طور ویژه فعالان فرهنگی هر منطقه به دنبال جلو بردن اهداف فرهنگی هستند تا افکار نوجوانان و جوانان را از آسیب‌ها حفظ کنند و در این زمینه فقط منتظر مسئولان نمی‌مانند.


پر کردن اوقات فراغت 

مدیر ستاد دبیرخانه کانون‌های مساجد استان البرز اظهار می‌کند: باتوجه به اهمیت اوقات فراغت و تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان یکی از مراکزی که برای پرکردن اوقات آنها اقدام به برگزاری کلاس و دوره‌های آموزشی می‌کند، کانون فرهنگی و هنری مساجد است.
حجت‌الاسلام «کاظم شکری» می‌گوید: در استان البرز 378 مسجد دارای کانون فرهنگی هنری است که در طول سال فعالیت دارند و با برگزاری کلاس‌های دینی، علمی، هنری، تفریحی و همچنین اردوهای تفریحی برای پر کردن اوقات فراغت با رویکرد مثبت اقدام می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این کانون‌ها برای دختران کلاس‌های مختلفی مانند صنایع‌دستی و هنری برگزار می‌کنند که با فراگرفتن آنها می‌توانند وارد بازار کار هم بشوند و برای دانش‌آموزان پسر هم با توجه به شرایط مناسب آنها کلاس‌های مختلفی برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام شکری با بیان این‌که در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای این فعالیت‌ها تاثیر بسزایی دارند می‌گوید: در برخی مساجد مناطق مذکور مانند مسجد المهدی(عج) در خلج‌آباد و... این طرح در حال اجراست و سعی داریم در دیگر مناطق محروم نیز این طرح را اجرا کنیم.


تلاش برای کاهش هزینه کلاس‌ها

مدیر ستاد دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد البرز با اشاره به این‌که کاهش هزینه برای جذب و استفاده نوجوانان و جوانان از کلاس‌ها نقش بسزایی دارد اظهار می‌کند: به این منظور دنبال عقد قرارداد و تفاهمنامه‌های اردویی تفریحی با ارگان‌ها و سازمان‌ها هستیم تا با اعمال تخفیف ویژه بتوانیم شرایط استفاده فرزندان از این کلاس‌ها و امکانات را فراهم کنیم.
 به عنوان مثال درصدد هستیم با عقد قرارداد با اداره ورزش و جوانان برای استفاده از استخرها به همراه تخفیف ویژه برای فرزندان استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که تحول فرهنگی در جامعه و به‌ویژه بین نوجوانان و جوانان باید اتفاق بیفتد می‌گوید: چه جایی بهتر از مساجد که در آن بتوانند برای غنی‌سازی اوقات فراغت فعالیت کنند.
شکری با بیان این‌که در 58 مسجد استان کتابخانه نیز وجود دارد می‌گوید: این کتابخانه‌ها همه‌روزه قابل استفاده هستند و یک کتابخانه شبانه‌روزی نیز در مسجد «امام جعفر صادق(ع)» در کوی کارمندان کرج فعال است.


تاثیر شرایط معنوی مسجد 

مدیر ستاد دبیرخانه کانون‌های مساجد استان البرز با تاکید بر این‌که شرایط مکانی در تربیت نوجوانان و جوانان خیلی مهم است می‌گوید: اگر آموزش در یک فضای زیارتی یا معنوی برگزار شود، قطعا روی حال فرد تاثیر معنوی خواهد داشت. حتی نشستن در مسجد باعث هدایت و رشد و تعالی شده و پالایش درونی و بیرونی به همراه دارد.

حجت‌الاسلام «کاظم شکری» اظهار می‌کند: بنابر سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر مسجدی باید دارای کانون فرهنگی هنری باشد، اما با توجه به این‌که اکنون بیش از یک‌سوم مساجد دارای کانون فرهنگی هنری هستند، تلاش بر این است همه مساجد به کانون فرهنگی هنری مجهز شده و تجهیزات لازم در آنها مهیا شود.

 

تعطیلات پربار برای دانش‌آموزان 


امروزه با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی، عدم مدیریت و برنامه‌‌ریزی صحیح و کنترل والدین روی فرزندان، آسیب‌ها و خطرات زیادی آنها را تهدید می‌کند و این موضوع با شروع تعطیلات تابستانی و آزاد بودن وقت فرزندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: هدف از برگزاری کلاس‌ها در مساجد، آشنایی نوجوانان و جوانان و انس آنها با فضای معنوی مسجد و گرایش و اشتیاق آنها به شرکت در نماز جماعت و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مساجد است، چراکه ضرورت دارد فرزندان جامعه مسجد را فقط به عنوان یک مکان مذهبی ندانند و به عنوان یک مکان فرهنگی اجتماعی و مذهبی از ظرفیت‌های آن استفاده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدعباس مسعودی» می‌گوید: اوقات فراغت فرصت مغتنمی است برای این‌که همه مسئولان امر دست به دست هم دهند و با ارائه خدمات فرهنگی به نوجوانان، جوانان و دانش‌آموزانی که در این ایام فرصت کافی دارند نتایج خوبی برای آنها رقم بزنند، زیرا چنانچه برنامه مناسبی برای فرزندان نداشته باشیم، دیگران از این فرصت سوءاستفاده خواهند کرد.

حجت‌الاسلام مسعودی با اشاره به این‌که امروزه آشنایی جوانان با فضای مجازی و سواد رسانه‌ای ضرورت دارد می‌افزاید: در این قالب بنا به درخواست روحانیون قم، از ظرفیت آنها استفاده کرده و در زمینه سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها برنامه‌هایی را در پایگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی داریم.
وی با بیان این‌که 150 پایگاه طرح تابستانی و اوقات فراغت توسط سازمان تبلیغات اسلامی در تعطیلات برای پرکردن اوقات نوجوانان و جوانان برپا می‌شود می‌گوید: در این پایگاه‌ها 100 روحانی با برنامه‌ریزی‌های خاص خود با برنامه‌های علمی، قرآنی، فرهنگی و تفریحی با استفاده از ظرفیت‌های ورزشی و غیره به عنوان ابزار موجود در استان به فرزندان آموزش می‌دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز می‌گوید: در این پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی تابستانی برنامه‌های غنی‌سازی در زمینه احکام، برنامه‌های علمی، ورزشی، قرآن و اهل بیت(ع)، علمی و تفریحی برگزار می‌شود و برای جذابیت، در پایان مسابقات ورزشی فرهنگی و علمی هم با اهدای جوایز برگزار می‌شود.
وی اضافه می‌کند: علاوه بر این برنامه‌ها سازمان تبلیغات این آمادگی را دارد که از ظرفیت روحانیون در دیگر دستگاه‌ها هم استفاده کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید