• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57945
+
-

مخالفت با انتقال آب سد طالقان به تهران

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز: شکافتن تعداد زیادی از کوه‌ها برای حفر تونل و انتقال آب گزینه مناسبی نیست

منابع
مخالفت با انتقال آب سد طالقان به تهران

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در رابطه با انتقال آب سد طالقان به تهران از طریق تونل، گفت: باید مطالعات دقیق در مورد انتقال آب از طریق تونل به تهران در ابعاد مختلف داشته باشیم. 
به گزارش فارس «مجید رحمانی» با اشاره به این‌که باید بررسی شود که حفر تونل در استان چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: با نگاهی به تجربیات حفر تونل در سطح کشور، می‌توان متوجه شد شریان‌های داخل زمین و زیرزمینی در این حالت قطع خواهند شد و این امر در منابع زیرزمینی اثرگذار است.

این مسئول اشاره کرد: در این پروژه یک سری از چشمه‌ها دچار آسیب خواهند شد و دبی آنها کم خواهد شد، البته ممکن است آب یک چشمه را به چشمه دیگر منتقل کند و برای برخی از چشمه‌ها هم اثر مثبت داشته باشد. مشکلات این طرح باید رفع شود تا موافقت برای اجرای آن اعلام شود در حال حاضر موافق اجرای این طرح نیستیم.

رحمانی با بیان این‌که دبی چشمه در این برهه از زمان که هنوز تونل احداث نشده است، در حال بررسی و اندازه‌گیری است، گفت: پیمانکار پروژه اعلام کرده است اگر پس از احداث تونل دبی چشمه‌ها کاهش یابد، خسارت پرداخت خواهد کرد.
وی با اشاره به حضور مراکز جمعیتی از هزاران سال پیش در کنار این چشمه‌ها، اعلام کرد: این ‌زیست‌بوم‌ها که در دامنه جنوبی استان البرز مستقر هستند، اگر با خشک شدن چشمه‌ها مواجه شوند، دچار ضرر بسیاری خواهند شد که پرداخت خسارت و سکونت دوباره این قشر در شهر کرج و حواشی آن نه‌تنها مشکلی از استان و کشور حل نخواهد کرد، بلکه به معضلات اضافه می‌کند.

کارشناس اتاق مطالعات اداره کل منابع طبیعی استان البرز یادآور شد: ضرورتی ندارد تأمین و انتقال آب از طریق تونل انجام شود، در حالی که راه چاره بسیاری وجود دارد. مشاوران دیگری انجام پروژه مذکور را مطالعه کرده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که اصرار بر حفر تونل وجود دارد. 


راه‌های جایگزین 

رحمانی به انتقال آب به صورت مستقیم از طالقان به تهران اشاره کرد و افزود: همچنین قسمتی از آب سد کرج به شهر کرج و قسمت عمده‌ای از آن به تهران منتقل می‌شود، می‌توان پیشنهاد داد آب سد کرج کاملا به تهران منتقل شود و به همان اندازه آب از طالقان به خط لوله استان البرز متصل شود.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل آنها که انتقال آب از طریق لوله فولادی را رد کردند وجود منازل مسکونی سطح شهر و سختی عبور لوله‌کشی از این مسیر‌ها بود که اگر پیشنهاد فوق مبنی بر انتقال آب طالقان به داخل استان عملی شود، این مشکل نیز مرتفع خواهد شد، چراکه خط لوله به ابتدای شهر کرج می‌رسد و از منازل مسکونی و داخل شبکه‌های شهر عبور نخواهد کرد. همه این راه‌ها از حفر تونل بهتر و منطقی‌تر است.

این مسئول با بیان این‌که شکافتن تعداد زیادی از کوه‌ها برای حفر تونل و انتقال آب گزینه مناسبی نیست، اظهار کرد: طی جلسات متعددی که در آن شرکت کردیم و تبادل نظر در مورد این طرح صورت گرفت، مشاوران از طرح حفر تونل دفاع کردند که رضایت هیچ یک از کارشناسان طرح را به همراه نداشت. در پایان مجبور به نوشتن نامه مکتوب شدیم و اعلام کردیم اداره منابع طبیعی به صورت کلی با اجرای این طرح مخالف است و مقرر شد موضوع در کارگروه شورای ملی بررسی شود.

این کارشناس حوزه منابع طبیعی دلایل مخالفت اداره کل را با اجرای این طرح از هم پاشیده شدن دستگاه‌ زیست‌بوم و از بین رفتن آب‌های زیرزمینی خواند و تصریح کرد: احتمال خشک شدن چشمه‌ها و تخریب‌های ناشی از این پروژه همچون نخاله‌ها از دیگر دلایل نظر مخالف ماست. تحت هر شرایطی پس از اجرای طرح با تغییر مسیر آب چشمه‌ها مواجه خواهیم شد.

رحمانی با اشاره به روستاهای بزرگ دامنه البرز و سابقه تشکیل این ‌زیست‌بوم‌ها، گفت: اگر شرایط برای این گروه‌ها نامساعد شود، این قشر مجبور می‌شوند برای ادامه زندگی به کرج و تهران بیایند که مشکلات جمعیتی، اجتماعی و ترافیکی را افزایش خواهد داد. در حالی که موظفیم مهاجرت را معکوس کنیم، این طرح غیرعقلانی است.
رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: تا این لحظه لوله‌کشی سابقی که آب را منتقل می‌کرد هیچ آسیبی ندیده است، البته امکان بروز آسیب تأیید می‌شود اما باید گزینه درست جایگزین  شود.

این کارشناس منابع طبیعی با بیان این‌که اگر اصرار به حفر تونل وجود دارد، مسیر احداث را تغییر دهند، گفت: احداث تونل در مسیر بالای کرج مشکلی به همراه نخواهد داشت، همان‌طور که پروژه همت در حال اجراست، در کنار همت خط لوله تعریف کنند که البته این راه‌ها نیازمند بررسی دقیق متخصصین است.


افراد متخصص اظهارنظر کنند

وی با تأکید بر این‌که همه افراد دخیل در موضوع موظف هستند در این امر تخصص داشته باشند، افزود: هر بار که در جلسات شرکت کردیم افرادی حضور داشتند که تخصص لازم را نداشتند.
رحمانی گفت: معاون سابق هماهنگی امور استانداری در این امر موافق نظر ما بود، اما به نظر می‌رسد سایر مسئولان همچون استاندار و نمایندگان فعلی در جریان موضوع نیستند، البته انتظار می‌رود باید طرح توسط این افراد مطالعه شود و اظهار نظر و جبهه‌گیری درستی داشته باشند.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در رابطه با اظهارنظر رئیس شورای شهر مبنی بر این‌که زمینی به مساحت 5/1 هکتار برای احداث تصفیه‌خانه در این محل در نظر گرفته شده است، گفت: اگر چنین زمینی وجود داشته باشد در محدوده شهر است که در اختیار مسکن و شهر‌سازی قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید