• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57962
+
-

سگ‌ها همچنان در مهرشهر جولان ‌می‌دهند

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج : پناهگاه حلقه‌دره به‌تنهایی پاسخگوی جمعیت سگ‌های بدون صاحب نیست

در شهر
سگ‌ها همچنان در مهرشهر جولان ‌می‌دهند

زهرا اشرف‌زاده | البرز- خبرنگار


حضور سگ‌های ولگرد در چند سال اخیر یکی از موضوعاتی بوده که مردم همواره از آن گلایه داشته‌اند، مساله‌ای که آنطور که باید تصمیمی برایش گرفته نشده و همیشه با نوعی کم‌توجهی از سوی دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری به عنوان متولی اصلی روبه‌رو بوده است.
 اگر اقدامی هم در کاهش جولان سگ‌ها در معابر و خیابان‌ها صورت گرفته تأثیرگذار نبوده است. این مشکل در مهرشهر کرج بیشتر از مناطق دیگر به چشم می‌خورد. روند افزایش سگ‌های ولگرد و گرسنه باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در بین ساکنان این منطقه شده و تردد آنها عرصه را بر عابران پیاده تنگ کرده است. 

البته در مواجهه با این معضل 2 گروه وجود دارند؛ گروهی که بر ضرورت ساماندهی این حیوانات از سوی دستگاه متولی یعنی شهرداری تأکید دارند و خواستار سامان دادن به این وضعیت در کوتاه‌ترین زمان هستند و گروه دیگر گروه‌های حامی حیوانات که نگران گرسنگی، سرگردانی و کشته شدن سگ‌ها هستند؛ هرچند غالب این گروه‌ها نیز ساماندهی این وضعیت را می‌خواهند.


نگرانی مردم از جولان سگ‌ها

یکی از ساکنان مهرشهر با بیان این‌که ساکنان این منطقه با پدیده‌ای به نام سگ‌های ولگرد مواجهند، می‌گوید: این موضوع در یک سال اخیر بیشتر هم شده و اگر در ساعات پایانی شب و یا اول صبح چرخی در محله بزنید، جولان سگ‌های ولگرد را به‌وفور خواهید دید. بسیاری از این سگ‌ها بیمار هستند و حضور آنها در شهر در حال تبدیل شدن به یک خطر بهداشتی است.
«نیلوفر یوسفی» با ابراز نگرانی از زیاد شدن سگ‌ها می‌افزاید: حضور سگ‌های بدون صاحب و ولگرد سبب ترس کودکان و بانوان شده به‌خصوص نیمه‌شب پارس سگ‌ها که به صورت گله‌ای در خیابان رفت و آمد می‌کنند خواب و استراحت را از مردم می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در یکی 2 سال اخیر بارها خبر حمله سگ‌ها به مردم را شنیده‌ام و همین موضوع هنگام رفت و آمد به اداره بسیار نگرانم می‌کند. گاهی به دلیل وجود سگ در مسیرم راهم را عوض و مسیرم را طولانی کرده‌ام. اینطور که معلوم است این حیوانات به دلیل به دست آوردن غذا از پناهگاه‌هایشان که مخروبه‌های حاشیه شهر است خارج می‌شوند و تلاش آنها برای یافتن خوراک در محیط شهری حتی در طول روز ادامه دارد.


افزایش سگ‌ها 

«در همه جای مهرشهر شاهد حضور سگ‌ها هستیم، اما در خیابان کمربندی گلستان، خیابان چمن و نزدیک باغ سیب تعداد آنها بسیار بیشتر است». این جمله را یکی از ساکنان خیابان 100 مهرشهر می‌گوید و می‌افزاید: در هر زمین خالی و باغی چند گله سگ خوابیده و در حال استراحت هستند.

«پریا خواجوی» ادامه می‌دهد: دمای هوا به‌کلی تغییر کرده و گرم‌تر شده، به همین دلیل سگ‌ها و گربه‌ها به‌جای سالی یک تا 2 بار، 3 یا 4 بار زایمان می‌کنند و جمعیتشان کنترل نشده است.
وی اضافه می‌کند: البته به نظر من زیاد شدن سگ در مهرشهر نسبت به مناطق دیگر کرج 2 دلیل عمده دارد که یکی مناطق حاشیه‌ای اطراف و باغ‌هایی که در این منطقه وجود دارد و دیگری رسیدگی و غذا دادن بیش از اندازه مردم به این سگ‌هاست.

خواجوی ادامه می‌دهد: البته منظور من آزار رساندن و کشتن این حیوانات نیست، چراکه خودم نیز حامی حیوانات هستم.
این شهروند می‌گوید: شهرداری، گروه‌های حامی حیوانات و سمن‌ها می‌توانند با کمک هم این مشکل را حل کرده و مردم را از نگرانی دربیاورند.


لزوم ایجاد پناهگاه نگهداری از حیوانات

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج بر ضرورت ایجاد پناهگاه نگهداری از سگ‌های بلاصاحب در کرج تاکید می‌کند و می‌گوید: کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهر بر مبنای دستورالعمل کنترل جمعیت حیوانات بلاصاحب، در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و شهرداری وظیفه خود می‌داند تا نسبت به ایجاد آرامش و آسایش شهروندان و ارتقای بهداشت عمومی با جمع‌آوری و ساماندهی اقدامات لازم را انجام دهد.

«احمد خیری» می‌افزاید: اکنون برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب کرج از روش زنده‌گیری استفاده می‌شود که مشکلات خاص خود را دارد. با توجه به شرایط ویژه زنده‌گیری و هزینه واکسیناسیون و نگهداری از این حیوانات، به کمک تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌های حامی حیوانات برای رسیدگی و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب کرج نیازمندیم.

وی با اشاره به این‌که امکان استفاده از روش‌های قدیمی برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب وجود ندارد، ادامه می‌دهد: در گذشته از روش مرگ با ترحم برای کنترل سگ‌های بلاصاحب استفاده می‌شد، ولی به دلیل مطالبات حامیان حیوانات این روش منسوخ شده است. اکنون سگ‌های بلاصاحب بعد از زنده‌گیری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و رها‌سازی می‌شوند، که عقیم کردن این حیوانات نقش بسزایی در کاهش جمعیت آنها در سال‌های آینده دارد.

خیری با بیان این‌که شهرهای اقماری کرج نیاز به ایجاد پناهگاه نگهداری از سگ‌های بلاصاحب دارند، می‌گوید: بدون شک پناهگاه حلقه‌دره به‌تنهایی پاسخگوی جمعیت سگ‌های بلاصاحب کرج و شهرهای اطراف نیست.
رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج می‌افزاید: هر چند تردد سگ‌های بلاصاحب در شهر در برخی موارد برای شهروندان مشکلاتی ایجاد می‌کند ولی نباید فراموش کنیم این حیوانات نیز حق حیات دارند و نباید آنها را آزار دهیم.

 

راه‌اندازی مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در فردیس


موضوع سگ‌های ولگرد مدتی است که تمام شهرستان‌های البرز را درگیر خود کرده و شهرداری مناطق مختلف در تلاش هستند به نوعی این مشکل را حل کنند. فردیس نیز از این قاعده مستثنی نیست. شهروندان این شهرستان همواره از خطر سگ‌های ولگرد نگرانند و یکی از خواسته‌های آنها از مدیریت شهری نوپای شهرستان جمع‌آوری این سگ‌هاست، از همین رو مدیریت شهری فردیس در روز‌های اخیر اقدام به راه‌اندازی مرکزی برای نگهداری و ساماندهی این سگ‌ها کرده است.

به گزارش همشهری، معاون خدمات شهری شهرداری فردیس با اشاره به راه‌اندازی مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در این شهرستان می‌گوید: جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب یکی از مطالبات شهروندان فردیسی به شمار می‌رفت از همین رو مدیریت شهری اقدام به ساخت و راه‌اندازی مرکز نگهداری و ساماندهی سگ‌ها در این شهر کرد.

«علی خوشگرد» می‌افزاید: مرکز نگهداری و ساماندهی سگ‌های ولگرد فردیس، در زمینی ۵ هزار متری و با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان ساخته شد. این مرکز دارای ۵‌آشیانه و ۴۰ قفس نگهداری حیوانات است و هفته‌ای 40 سگ نیز در این مرکز عقیم، پلاک‌کوبی و رها می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: با عقیم‌سازی این حیوانات، هاری و خطر آنها کم می‌شود و شهروندان آسوده‌خاطر خواهند بود. البته با توجه به این‌که سگ‌های ولگرد ساکن نیستند و از شهری به شهر دیگری می‌روند، عقیم‌سازی آنها زمان‌بر خواهد بود، اما مدیریت شهری فردیس از حالا اقدامات خود را برای این مهم آغاز کرده است.

خوشگرد از استقرار یک اکیپ دامپزشک در مرکز نگهداری و ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب فردیس خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: این اقدام به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی در سگ‌ها انجام شده است. همچنین مدیریت شهری فردیس اقدامات لازم را برای واکسیناسیون این سگ‌ها انجام می‌دهد.
معاون خدمات شهری شهرداری فردیس با اشاره به برگزاری نشستی با شهرداران شهرهای همجوار فردیس، در رابطه با جمع‌آوری این سگ‌ها می‌گوید: امید داریم شهرهای همجوار فردیس نیز این اقدام را انجام دهند تا شاهد موفقیت این طرح باشیم، چراکه سگ‌های بلاصاحب در یک مکان خاص ساکن نیستند و از شهری به شهر دیگر می‌روند.

این خبر را به اشتراک بگذارید