• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58043
+
-

شناسایی آفت جدید در مراتع البرز

کارشناس گیاه‌شناسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: ملخ شاخک‌بلند البرزی که یک آفت به شمار می‌آید در حدود 300 هکتار از اراضی ملی استان البرز در محدوده جاده چالوس شناسایی و کنترل شده است.

«بهمرام بهرامی رشید» در گفت‌وگو با فارس افزود: طبق گزارشات واصله این نوع آفت در مراتع نوجان، کندر، ارنگه و آدران از توابع شهرستان کرج مشاهده شده که سطح آلودگی وسیعی نداشته است. این نوع آفت در صورت طغیان خسارت‌زا خواهد بود.

بهرامی رشید ادامه داد: این نوع از ملخ‌ها همه‌چیزخوارند، اما علاقه به خوردن پهن‌برگ‌ها در آنها بیشتر است و اگر به باغات و مزارع کشاورزی برسند برای کشاورزان ایجاد مزاحمت خواهند کرد.
وی با بیان این‌که این نوع آفت برای مزارع روستای نوجان مزاحمت ایجاد کرده است، اظهار کرد: شرکت‌های پیمانکار در چنین مراکزی عملیات کنترل غیرشیمیایی همچون حفر کانال در مسیر ملخ‌ها، نصب نوارهای زردرنگ چسبی و یا نصب تشتک‌های نوری را انجام دادند تا با افزایش ملخ‌ها مقابله شود. در روستای کندر نیز این عملیات انجام شده است.

این کارشناس گیاه‌شناسی با بیان این‌که این نوع آفت‌ها در مابقی روستاهای نامبرده به مرز طغیان نرسیده‌اند، مطرح کرد: تا زمانی که جمعیت متعادل است با آنها به مقابله نمی‌پردازیم؛ در 3 روستا که جمعیت بالا بود، عملیات کنترلی انجام شده است. این نوع ملخ به‌جز کشور ایران در ترکیه نیز دیده شده است.
به گفته وی این آفت نوعی ملخ شاخک‌بلند از خانواده Tettigoniidae و جنس Polysarcus با نام ملخ شاخک‌بلند البرزی است که نام علمی آن «Polysacus elbursianus»_ «ملخ شاخک‌بلند البرزی» است و در سال 1930 برای اولین بار توسط اواروف روسی به عنوان آفت سبزی و سیفی در دامنه‌های البرز در استان تهران گزارش شده است.

بهرامی رشید اضافه کرد: ملخ مذکور در 2 فاز مهاجر و انفرادی زندگی می‌کند که هم‌اکنون در استان البرز با فاز مهاجری آن روبه‌رو هستیم. مهاجرت این ملخ‌ها با ظهور پوره‌ها از ارتفاعات به سمت پایین‌دست و بازگشت حشرات کامل به محل تخم‌‌ریزی رخ می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید