• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57599
+
-

مزاحمت حشرات برای سیل‌زدگان پلدختر

کارشناسان می‌گویند برای این‌که بیماری‌های ناشی از گزش حشرات در پلدختر شیوع پیدا نکند، باید تدبیری اندیشیده شود

پیگیری
مزاحمت حشرات برای سیل‌زدگان پلدختر

فاطمه حافظی|  پلدختر - خبرنگار:

گرمای هوا و وجود حشرات در شهرستان پلدختر عادی است اما نه در وضعیت فعلی که هنوز مردم سیل‌زده در چادرها اسکان دارند.پلدختر، به دلیل قرارگیری در جنوب لرستان، همیشه با گرمای هوا مواجه است اما وجود حشرات موذی این روزها قوز بالای قوز شده و آرامش مردم را از آنها گرفته است. خود مردم می‌گویند اگر این مشکلات حل نشوند، بروز و شیوع بیماری‌های مختلف دور از ذهن نیست.


گرما و حشرات موذی

یکی از اهالی پلدختر در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کند: برای افرادی که در خانه زندگی می‌کنند، وجود پشه‌ها اذیت‌کننده نیست چون نهایتا از بیرون رفتن صرف‌نظر یا به درها و پنجره‌های خانه توری نصب می‌کنند.
«احمد تیموری» می‌گوید: اما برای ما که از زمان وقوع سیل تا الان در چادر زندگی می‌کنیم، گرمای هوا از یک طرف و وجود حشرات از طرف دیگر مشکلات زیادی ایجاد کرده‌اند و می‌توانند موجب بروز بیماری‌های زیادی شوند.

وی ادامه می‌دهد: گرمای هوا باعث می‌شود نتوانیم ماندن در چادر را تحمل کنیم. از چادرها هم که بیرون می‌زنیم و به زیر سایه درخت‌ها یا دیوارها می‌رویم پشه‌ها و سایر حشرات ما را اذیت می‌کنند.
تیموری اظهار می‌کند: وجود این مشکلات باعث شده است که زندگی بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد و دیگر انگیزه‌ای برای ادامه نداشته باشیم.


وضعیتی که قابل‌تحمل نیست

یکی دیگر از اهالی اظهار می‌کند: برای خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند، قرار گرفتن در چنین شرایطی بسیار سخت است. نه می‌توان گرما را تحمل کرد و نه می‌توان از گزند حشرات در امان بود.«رضا مهراب‌منش» می‌گوید: بزرگ‌ترها می‌توانند سختی و مشکلات و گرما را تحمل کنند ولی برای بچه‌ها قابل‌ تحمل نیست.وی ادامه می‌دهد: بدن بچه‌هایمان پر از جای نیش پشه است و همین باعث می‌شود آرامش نداشته باشند و با خارش بدنشان جای نیش‌ها زخم می‌شود و ممکن است عفونت کند.مهراب‌منش عنوان می‌کند: کاش مسئولان علوم پزشکی و بهداشت تدابیری برای خانواده‌هایی همچون ما که در چادر زندگی می‌کنند، داشته باشند زیرا تحمل این شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرساست.
وی می‌افزاید: گرما را به هر طریقی می‌توان تحمل کرد اما وجود پشه‌ها برای هیچ‌کس حتی آنها که در خانه‌هایشان هستند، قابل‌ تحمل نیست.


لزوم پیشگیری از بروز بیماری

یک کارشناس بهداشت در این رابطه به همشهری می‌گوید: گرمای هوا در شهرستان پلدختر در این زمان از سال طبیعی است و در این زمینه هیچ‌گونه دغدغه و مشکلی وجود ندارد.«محمد طاهری» می‌افزاید: مشکل این است که به دلیل وقوع سیل و پاک‌سازی نشدن کامل مناطق سیل‌زده، آلودگی‌هایی در آنجا وجود دارد و همین موضوع باعث شده است حشرات زیادی به این مناطق وارد شوند.

وی اظهار می‌کند: وجود حشرات گزنده در این گرمای هوا و آلوده بودن محیط و پاک‌سازی نشدن صددرصدی ممکن است موجب شود  بیماری‌هایی مثل سالک، مالاریا و... در منطقه شیوع پیدا کند.این کارشناس ادامه می‌دهد: وقتی این‌گونه بیماری‌های عفونی در منطقه بروز پیدا کند، به دلیل نبود محیط بهداشتی و سالم، بلافاصله گسترش و شیوع پیدا می‌کند و باعث می‌شود سلامت مردم به خطر بیفتد.

طاهری می‌گوید: لازم است مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به توزیع واکسن و سایر وسایل بهداشتی بین خانواده‌هایی که به دلیل مشخص نبودن زمین یا نداشتن واحد مسکونی هنوز در کمپ‌ها مستقر هستند، اقدام کنند.وی می‌افزاید: در شرایط کنونی، پیشگیری بسیار ارزان‌تر از این است که با سهل‌انگاری اجازه گسترش یک بیماری را بدهیم و سپس با صرف هزینه‌های کلان برای از بین بردن آن اقدام کنیم.


توزیع پشه‌بند بین سیل‌زده‌ها

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد وجود پشه‌ها و مشکلات ایجاد شده برای مردم مناطق سیل‌زده می‌گوید: به دلیل گرمای هوا بسیاری از پشه‌ها در مناطق شهری و روستایی وجود دارند و همین موضوع مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.«محمدعلی دریک» می‌افزاید: جای نیش پشه و خاراندن آن به مرور باعث عفونت یا مشکلات دیگری ایجاد می‌کند. خاراندن جای نیش پشه از سوی افرادی که در چادرها و بیرون از منازل زندگی می‌کنند، چون در معرض گرد و خاک قرار دارند، باعث ایجاد زخم و سپس عفونت می‌شود.

وی اظهار می‌کند: زندگی در چادر در پلدختر، به دلیل گرمای زیاد هوا، به خودی خود غیرقابل تحمل است. در این میان، پشه‌ها نیز مزید بر علت شده‌اند. به همین دلیل پشه‌بندهایی برای خانواده‌هایی که در چادرها اسکان دارند، تهیه شده است. ما آنها را به سم آغشته کرده‌ایم تا مردم از گزش پشه‌ها و دیگر حشرات در امان باشند.  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه می‌دهد: توزیع این پشه‌بندها برای پیشگیری از بروز سالک و مالاریا و سایر بیماری‌های قابل انتقال از حشرات صورت گرفته است.

دریک می‌گوید: نحوه استفاده از پشه‌بندها به خانواده‌ها آموزش داده شده است. موقع توزیع پشه‌بند نیز به هر خانواده یک قلم دفع‌کننده حشرات، یک دستگاه برقی دافع و کشنده حشرات به همراه قرص‌های مربوط به آن و یک عدد اسپری پیروترویید پیف‌پاف تحویل داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید