• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57606
+
-

حوزه سلامت همدان سرپاست

معاون توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌ سینا: ذخیره استراتژیک یک سال دارو را در انبارهای دانشگاه داریم

سلامت
حوزه سلامت همدان سرپاست

فاطمه کاظمی|  همدان - خبرنگار:

بحران اقتصادی و شرایط تحریم که گریبان کشور را گرفته به حوزه سلامت نیز آسیب زده است و طرح تحول سلامت را که بعد از سال‌ها موجبات آسایش مردم را فراهم کرده بود، مورد هدف قرار داد. در چنین شرایطی یک مدیریت قوی نیاز است تا اجرای طرح متوقف نشود و مردم در حوزه تامین دارو و تجهیزات و همچنین پرداخت هزینه‌های درمانی دچار مشکل نشوند. دانشگاه علوم‌پزشکی همدان (ابن سینا) نیز از این قاعده مستثنی نیست و تلاش کرده است شرایط مناسب حوزه بهداشت و درمان را حفظ کند. 


اتمام طرح‌های نیمه‌تمام

معاون توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا حال خوب دانشگاه علوم‌پزشکی را محصول چند استراتژی می‌داند و توضیح می‌دهد: نخست این‌که دارو و ملزومات پزشکی را به موقع به دست مردم می‌رسانیم همان‌طور که کم پیش می‌آید دارویی را نداشته باشیم شاید در یک مقطع زمانی کمبود دارو وجود داشته باشد اما این مشکل دائمی نیست. 

در این خصوص با اتخاذ تدابیر لازم و انجام خرید داروها و ملزومات مصرفی پزشکی از ابتدای سال 98 تاکنون توانسته‌ایم ذخیره استراتژیکی خوبی را به میزان مصرف 9 ماه تا یک سال از دارو و ملزومات در انبارهای دانشگاه داشته باشیم.  بهروز رحیمی بیان می‌کند: در حوزه پروژه‌های عمرانی اعتقاد دارم هر پروژه‌ای که روی زمین می‌ماند به یک آفت تبدیل می‌شود بنابراین تمام تلاش خود را در این مسیر به کار بسته‌ایم و موفق شده‌ایم از مهر سال 1396 تاکنون نردیک به 120 پروژه را به اتمام برسانیم. 

این پروژه‌ها از خانه‌های بهداشت روستایی تا پروژه بیمارستان شهرستان بهار را شامل می‌شود. اکنون نیز بیمارستان تویسرکان را در دست احداث داریم و امیدواریم بتوانیم در سال جاری آن را به بهره‌برداری برسانیم. بیمارستان اکباتان، بیمارستان خیرساز ملایر و مرکز جامع سرطان نیز از دیگر پروژه‌های در دست اجرای دانشگاه است. وی با بیان این‌که برای سال 98 و 99 هم حدود 84 پروژه در دست اجرا داریم، می‌افزاید: با وجود این پروژه جدیدی آغاز نمی‌کنیم مگر این‌که مطابق با نقشه راه و استراتژی‌های دانشگاه باشد. در این زمینه یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که یک سال است روی آن کار می‌کنیم و همه نمایندگان استان به آن اهتمام ویژه‌ای دارند، پروژه ساخت بیمارستان بزرگ هزار تختخوابی استان است. بیمارستانی جامع که دارای تمامی بخش‌های تشخیصی و درمانی است و امیدواریم امسال به کلنگ‌زنی برسد. کوتاه سخن این‌که استراتژی ما در بخش پروژه‌های عمرانی، اتمام پروژه‌های موجود است که بخشی از آنها تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد. 


خرید تجهیزات درمانی

معاون توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا می‌گوید: در خصوص تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز استان نیز اقدامات مهمی انجام داده‌ایم از جمله خرید و تحویل 5 دستگاه‌ سی‌تی‌اسکن که پیگیری‌ها برای خرید آنها از تیر سال 97 آغاز شده بود و دستگاه‌ها در اواخر اسفند 97 تحویل شدند. همچنین چندین دستگاه رادیوتراپی و شتاب‌دهنده‌ نیز خریده‌ایم که در انبار دانشگاه نگهداری می‌شوند تا در مرکز جامع سرطان غرب کشور به کار گرفته شوند. 

وی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات بیماران سرطانی نبود بخش رادیوتراپی دولتی در استان است. بیماران مجبورند به مراکز غیردولتی مراجعه کنند که با تکمیل و ساخت طبقه اول مرکز جامع سرطان غرب کشور و استقرار دستگاه‌های شتاب‌دهنده این بیماران می‌توانند از خدمات دولتی رادیوتراپی بهره‌مند شوند. در واقع حال پروژه‌های عمرانی ما خوب است، اما وضعیت بازار کالا و خدمات و پیدا کردن برخی اقلام مورد نیاز پروژه‌های ما دشوار شده است و این موضوع در پیشرفت برخی پروژه‌ها وقفه ایجاد می‌کند. با وجود این دانشگاه علوم‌پزشکی استان در ساخت پروژه‌های بهداشتی کشور رتبه نخست را دارد. 

رحیمی در پاسخ به این سوال که یعنی استان به اجرای پروژه جدید نیاز ندارد، می‌گوید: پروژه‌ای که به طور ناگهانی و بدون برنامه‌‌ریزی قبلی بخواهیم آن را اجرایی کنیم و تصمیم بگیریم خیر، اما پروژه‌ای که مبتنی بر نقشه راه و افق 1404 استان و دانشگاه باشد حتما مورد نیاز است. 

پروژه ساخت بیمارستان ولیعصر (عج) رزن، بیمارستان ولیعصر (عج) تویسرکان، بیمارستان 100 تختخوابی خیرساز ملایر، خوابگاه 400 نفره با زیربنای 7 هزار مترمربع، ساختمان ستاد دانشگاه با 15 هزار متر زیربنا و کتابخانه بزرگ دانشگاه با زیربنای 5 هزار متر‌مربع از جمله برنامه‌های اساسی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سیناست. مهم‌تر از همه این پروژه‌ها، ساخت مرکز جامع سرطان غرب کشور است که با زیربنایی حدود 26 هزار متر‌مربع به صورت مشارکتی با بنیاد زنده اد فرشچیان در دست ساخت است. این پروژه می‌تواند در روند غربالگری، تشخیص و درمان و بازتوانی بیماران سرطانی در غرب کشور انقلاب ایجاد کند. 


جذب نیرو

معاون توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا درباره جذب نیروهای جدید بیان می‌کند: در ابتدای سال 98 تعدادی پرستار استخدام کردیم و در چند هفته آینده نیز حدود 90 نیروی قراردادی دیگر جذب خواهیم کرد. همچنین وزارت بهداشت در تیر و مرداد سال جاری یک آزمون استخدامی جامع کشوری به منظور جذب نیرو برگزار خواهد کرد که بخش قابل توجهی از آن سهم دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سیناست. 

از آنجا که همدان حوزه بهداشت و درمان غرب کشور محسوب می‌شود و پذیرای بیماران زیادی از استان‌های دیگر است، اما تعداد همراه‌سراهای این شهر بسیار کم است، از رحیمی پرسیدیم آیا برنامه‌ای در این زمینه دارید، او توضیح می‌دهد: کمبود همراه‌سرا یکی از معضلات اساسی دانشگاه است. بیمار که مشکلات کمتری دارد چون او روی تخت است و تیم درمانی مراقبت لازم را از او به عمل می‌آورند اما همراه او دچار مشکل است و مکانی برای اقامت ندارد. بنابراین ساخت همراه‌سرا یک مطالبه عمومی است و همه دستگاه‌های مرتبط باید در ساخت آن مشارکت کنند. در این باره تمهیداتی نیز اندیشیده شده است از جمله ساخت همراه‌سرا در مرکز جامع سرطان و همچنین تعبیه سوئیت‌های ارزان‌قیمت در کنار بیمارستان بعثت که در اختیار همراهان بیماران قرار می‌گیرد. 


ضرورت اصلاح طرح تحول سلامت

عموم مردم اعتقاد دارند طرح تحول سلامت خوب آغاز شد، اما در ادامه شکست خورد. معاون توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در این ‌باره معتقد است: اجازه بدهید با کلمه شکست مخالفت کنم. به یاد دارم هم‌زمان با آغاز اجرای این طرح، سلسله‌مقالاتی با عنوان «طرح تحول سلامت؛ تغییری با مدیریت آرامش» می‌نوشتم که خیلی‌ها متوجه منظور من از این مقالات نمی‌شدند. ما نیاز داشتیم کوهی از مطالبات، مشکلات، و عقب‌افتادگی‌های حوزه سلامت به‌ ویژه در حوزه درمان را پاسخگو باشیم. 

در همان زمان طرح تحول سلامت مورد پذیرش دولت قرار گرفت و منابع مالی آن نیز پیش‌بینی شد. شاید بتوان گفت در بعضی جاها هیجان‌زده عمل شد که باید کنترل می‌شد. اجرای طرح تحول لازم بود، چراکه حوزه سلامت واقعا دچار مشکل بود و به شوک نیاز داشت. می‌شد بهتر مدیریت کرد اما باید بدانیم طرح تحول فقط یک طرح ساده نبود، بلکه قانونی بود که باید در برنامه سوم و چهارم توسعه اجرایی می‌شد.

رحیمی می‌افزاید: با اجرای این طرح هتلینگ بیمارستان‌ها ارتقا پیدا کرد، کاهش محسوسی در فرانشیزها اتفاق افتاد و ساخت پروژه‌های بهداشتی توانست زیرساخت لازم را برای 30 سال آینده حوزه سلامت استان تامین کند. اما طرح تحول سلامت به یک بازخوانی نیاز دارد و امیدواریم بعد از اصلاحات اخیر مشکلات آن حل شود. این طرح هنوز هم می‌تواند نجات‌دهنده باشد. این را هم بدانید که در حوزه سلامت چیزی به نام نمی‌توانیم، نمی‌شود و حالا صبر کنید، نداریم چراکه شما نمی‌توانید لوکوموتیو در حال حرکت را برای تعمیر متوقف کنید و مجبورید این کار را در حین حرکت انجام دهید. مسیر ارائه خدمات سلامت با تمام توان و انرژی توسط تمامی ارکان، اجزا و متولیان امر پیش خواهد رفت. در طی مسیر، اصلاحاتی در بستر ارائه خدمات و به‌روز‌رسانی فرایند‌ها و دستورالعمل‌ها اتفاق خواهد افتاد و صد البته همچنان هدف و غایت نهایی ما لبخند رضایت بر لب‌های مردم و گیرندگان خدمت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :