• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57602
+
-

رفع التهاب از بازار با همراهی مردم

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مرکزی: ‌اکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای صنفی به صورت گسترده محصولات با قیمت مصوب عرضه می‌شود

بازار
رفع التهاب از بازار با همراهی مردم

مریم جباری|  اراک- خبرنگار:  


از مشکلات و مسائلی که استان مرکزی را هر از گاهی درگیر می‌کند خریدهای هیجانی است که دلیل این مسأله را می‌توان اخبار و شایعات بی‌پایه و اساس در جامعه یا فضای مجازی جست‌وجو کرد.بارها این مسأله که در زمینه تأمین اقلام و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در بازار هیچ مشکلی وجود ندارد توسط مسئولان تذکر داده شده است، اما بازهم شاهد هستیم که مردم به دنبال شنیدن شایعاتی مبنی بر نبود یا کمبود برخی‌کالاها در بازار به خریدهای بیش از نیاز خود با قرار گرفتن در صف‌های طولانی اقدام می‌کنند که همین مسأله مشکلات بسیار جدی را در زمینه عرضه و تقاضا در بازار ایجاد می‌کند.

البته در این میان افراد سودجویی که به دنبال کسب سود و درآمد بیشتر هستند از این شایعات و پخش آن در فضاهای مجازی و بین مردم بیشترین سود را نصیب خود می‌کنند.خریدهایی که فقط به دلیل این شایعات صورت می‌گیرد موجب افزایش قیمت و کمبود کالاها می‌شود و بیشترین ضرر آن هم به خود مردم می‌رسد.


نبود مدیریت صحیح در مصرف

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می‌گوید: دلیل این‌که شاهد ایجاد صف‌های طولانی یا خرید هیجانی برخی از کالاها از جمله شکر در استان هستیم این است که برخی از کارخانه‌ها در تحویل کالا خوب عمل نکردند و به موقع اقلام درخواستی را تحویل نداده‌اند. این موضوع سبب شد سودجویان در بازار التهابی به وجود آورند و روی آن موج‌سواری کنند.

«محمدجواد قربانیان» با بیان این‌که مردم نباید تحت تأثیر شایعات سودجویان قرارگیرند بیان می‌کند: علت این‌که در برخی از واحدهای صنفی قیمت‌ها بالاتر است این است که در مقطعی توزیع‌کنندگان و صنوف محصول را از واسطه‌ها و عوامل در کارخانه‌ها می‌خریدند. با این روند کسبه نیز مجبور شدند این کالا را به قیمت بیشتر خریداری کنند و به قیمت بالایی نیز بفروشند، اما ‌اکنون توزیع کالاهای اساسی به صورت گسترده در سراسر استان انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: ‌اکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای صنفی به صورت گسترده محصولات با قیمت مصوب عرضه می‌شود و با واحدهایی که گران‌تر از قیمت مصوب این کالاها را عرضه کنند برخورد می‌شود.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار می‌کند: معضل دیگری که در حال حاضر با آن مواجهیم نبود مدیریت مصرف است که باید اصلاح شود. در این زمینه مردم نباید به شایعات در مورد کمبود کالا و سایر اقلام توجه کنند. این‌که بخواهند برخی از اقلام را از چندین واحد صنفی دریافت کنند درست نیست، بلکه باید به اندازه نیاز به خرید اقدام کنند و بازار را ملتهب نکنند.

قربانیان ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی کمبودی به صورت جدی در تأمین هیچ کالایی وجود ندارد، زیرا تولید و واردات کالاهای اساسی بالاست، اما مشکلات موجود در بازار به نقل و انتقالات ارزی و مشکلات انتقال ارز در زمینه کالاهای وارداتی مرتبط است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار می‌کند: کالاهایی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود برای مردم است و نه برای اقوام و دوستان کارکنان آن فروشگاه و اگر چنین اتفاقی بیفتد فروشگاه از فهرست عرضه کالا حذف و با آنها برخورد خواهد شد.


سهمیه‌بندی مایحتاج ضروری 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز با بیان این‌که در استان با کمبود هیچ کالایی مواجه نیستیم می‌گوید: در شبکه‌های مجازی برخی از سودجویان با پخش شایعات سبب التهاب در بازار و دغدغه مردم شده‌اند که باید این مشکل از طرف مسئولان حل شود.

«سعید فرخی» به اهمیت مشخص شدن محدوده مصرف هر شخص و خانوار در استفاده از کالاها و اقلام مورد نیاز بیان می‌کند: به منظور رفع التهاب در بازار و صف‌های طولانی برای تهیه برخی از کالاها و اقلام، دولت باید درزمینه سهمیه‌بندی کالاها برنامه‌ریزی داشته باشد، زیرا ایجاد چنین صف‌هایی قطعاً نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه می‌دهد: توزیع کالاهای اساسی به صورت عادلانه برای مردم با سهمیه‌بندی محقق خواهد شد که این اقدام می‌تواند کنترل بازار را نیز به همراه داشته باشد تا بتوانیم از این شرایط بحرانی که تحریم‌ها برای کشور ایجاد کرده عبور کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی می‌افزاید: در ستاد تنظیم بازار تلاش بر این است که در استان کمبود هیچ کالایی وجود نداشته باشد، البته در سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده که امسال نیز تداوم خواهد داشت.

فرخی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که سال‌ها از چنین وضعیتی در توزیع کالاها در کشور گذشته این شرایط قطعاً نارضایتی مردم را به همراه دارد که مسأله‌ای عادی و طبیعی است. بنابراین باید بتوانیم با توزیع صحیح و درکنار آن کنترل و نظارت بر قیمت‌ها مردم را از نگرانی و دغدغه دور کنیم.
 وی می‌گوید: همه این اقدامات زمانی می‌تواند اثربخش باشد که مردم به شایعات موجود در فضاهای مجازی که توسط سودجویان منتشر می‌شود توجهی نکرده و به دولت اعتماد کنند. در تأمین مایحتاج ضروری مردم هم در کشور و هم در استان عزم بسیاری جدی وجود دارد و جای هیچ نگرانی نیست.


توزیع الکترونیکی کالا 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می‌گوید: دلیل وجود التهاب در بازار و صف‌های طولانی مشکلاتی از جمله ترخیص نکردن به موقع کالا و تحویل ندادن به موقع از مبدأ و کارخانه‌های تولیدی است. البته در کنار همه این عوامل برخی از شایعات مبنی بر احتمال افزایش قیمت، تقاضای مصرف‌کننده در بازار را افزایش می‌دهد.

«جعفر اصغری» بیان می‌کند: یکی از راهکارهای اصلی و مهم تنظیم بازار جذب به موقع سهمیه‌های کشور است که قطعاً این مهم می‌تواند از التهابات موجود در بازار و همچنین شایعات بی‌اساسی که در زمینه نبود کالاها در بازار و در شبکه‌های مجازی اشاعه پیدا می‌کند جلوگیری کند.
وی می‌افزاید: اکنون علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف که تعداد آنها 250 واحد است حدود هزار واحد منتخب صنفی نیز در بخش‌ها و مناطق مختلف استان توزیع کالاها و اقلام اساسی را بر عهده دارند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار می‌کند: در زمینه تأمین اقلام و کالاهای اساسی در استان هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد و فقط در مورد روغن کمی مشکل داریم که با تأمین ارز مشکل در این بخش نیز رفع خواهد شد. در این بخش سهمیه استان 167 تن است که به دلیل وجود برخی از مشکلات هنوز تأمین نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید