• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56580
+
-

دلالی آنلاین در بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک قزوین: سایت‌های اینترنتی یا باید نرخ ندهند یا قیمت‌های کارشناسی‌شده اعلام کنند

مسکن
دلالی آنلاین در بازار مسکن

مرضیه اردکانی | قزوین - خبرنگار :


تا چند سال پیش معاملات مسکن در بنگاه‌های مشاورین املاک با حضور فروشنده و خریدار یا موجر و مستاجر و با امضای یک قرارداد انجام می‌شد. مستاجران همیشه مظلومان بازار مسکن بودند و می‌دانستند باید با کفش‌هایی آهنین از چندین بنگاه برای پیدا کردن موردی فراخور حالشان پرس‌وجو کنند تا در نهایت موردی مناسب پیدا کنند. 

امروز پای تکنولوژی و فضای مجازی به مقوله مسکن هم باز شده است و سایت‌هایی برای رفاه حال معامله‌کنندگان مسکن با شعار حذف واسطه‌ها یا جلوگیری از هدررفت زمان به کمک متقاضیان بازار مسکن آمده است. در این میان 2 سایت در مدت کوتاهی در عرصه خرید و فروش و اجاره مسکن پرطرفدارترین شدند. حتی تعدادی از بنگاه‌های معاملات ملکی هم آگهی‌های خرید و فروش و اجاره مسکن خود را به این سایت‌ها واگذار کردند. این سایت‌ها آمدند تا یک مرهم و آرامبخشی برای بازار مسکن باشند و دست دلال‌ها را از این بازار کوتاه کنند، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. 


حذف و بازگشت قیمت‌ها به سایت

درخواست برداشتن قیمت‌ها از روی آگهی‌های سایت‌ها و محدود کردن فعالیت‌های آنها توسط پلیس فتا، نهادهای قضایی و اصنافی مانند مشاورین املاک در ماه‌های پایانی سال ۹۷ به صورت جدی مطرح شد. همچنین اتحادیه مشاوران املاک در تهران و سایر اتحادیه‌ها در شهرهای دیگر، درج قیمت مسکن و اجاره‌بهای خانه را در این سایت‌ها در تشدید التهاب و نابسامانی بازار مسکن عاملی مهم و موثر دانستند و اعلام کردند سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور از یک سو باعث ضرر صنف مشاوران املاک می‌شوند و از سوی دیگر ریسک معاملات ملکی را بالا می‌برند. آنها خواستار حذف قیمت‌ها از این سایت‌ها شدند.

به گفته کارشناسان مسکن، فعالیت تعدادی از سودجویان و دلالان فعال در این حوزه باعث افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی قیمت مسکن و اجاره‌بها و در نتیجه دغدغه و استرس خریداران مسکن به‌ ویژه مستاجران شده است. سرانجام با پیگیری‌های متعدد و برگزاری جلسات در تاریخ ۱۲ اردیبهشت سال جاری، حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن به مدیران سایت‌ها ابلاغ شد و در ادامه مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، درباره نتایج حذف قیمت‌ها از سایت‌ها اعلام کرد: حذف قیمت‌ها باعث برقراری آرامش و کاهش التهاب در بازار مسکن شده است و ما شاهد تاثیر بزرگ این اقدام هستیم. 

اما عمر این دستورالعمل که نهادهای مختلف آن را بررسی کرده بودند به 2 هفته هم نرسید و در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه مجددا قیمت‌ها با حمایت اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی به آگهی‌های دیوار و شیپور و باما بازگشت. رضا الفت‌نسب، رئیس اتحادیه کسب وکار اینترنتی، گفت: قرار شده است که قیمت‌ها به فضای مجازی بازگردد اما فیلترهایی لحاظ شده که اگر کسی قیمت‌های کاذب درج کرد، آگهی حذف شود. اکثر صاحب‌نظران در این باره معتقدند که فیلتر قیمت‌ها امکان‌پذیر نیست مگر تحت نظارت شدید که آن هم فعلاً امکان‌پذیر نیست. 


 چشم و هم‌چشمی

یوسف عبدی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان قزوین، با انتقاد از نحوه عملکرد و بازگشت دوباره قیمت مسکن و اجاره‌بها به سایت‌ها بعد از حذف یک دوره چند روزه بیان کرد: برای ما هم سوال است که چرا علی‌رغم نتایج خوبی که از حذف قیمت‌ها در این سایت‌ها می‌گیریم، دوباره قیمت‌ها به این سایت‌ها بازگشته است؟ متاسفانه قیمت‌هایی که برای مسکن و اجاره‌بها در آگهی‌های سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور درج می‌شود به هیچ عنوان کارشناسی‌شده نیستند و باعث سردرگمی مردم می‌شوند و از نظر روانی باعث ایجاد جو منفی و ناامید‌کننده می‌شوند. 

متاسفانه قیمت‌گذاری در این سایت‌ها تحت‌تاثیر قیمت‌های سایر آگهی‌ها بوده و باعث چشم و هم‌چشمی مالکان می‌شود. وی ادامه داد: برای مثال به تازگی یک مالکی که منزل خود را با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان به فروش رسانده بود با مراجعه به این سایت‌ها متوجه شده بود که منزلی مشابه منزل او با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. وی با ناراحتی بسیار زیاد با مراجعه به اتحادیه ما قصد شکایت کردن داشت که منزل او را ارزان خریده‌اند و کلاهبرداری کرده‌اند. ما سعی کردیم او را قانع کنیم که قیمت ۴۰۰ میلیونی در این سایت‌ها غیرواقعی بوده و کاذب است. 

عبدی افزود: در حال حاضر نحوه قیمت‌گذاری مسکن و اجاره‌بها در آگهی‌های این سایت‌ها به معضلی بزرگ برای ما تبدیل شده است. ما از طریق اتاق اصناف مرکز استان قزوین پیگیر درج قیمت‌ها در مناطق مختلف قزوین هستیم و حتی این موضوع را با اتاق اصناف ایران هم در میان گذاشته‌ایم و درخواست رسیدگی داده‌ایم. عده‌ای هم می‌گویند که ما نباید حق استفاده از سایت‌ها را از مردم بگیریم. 

ما می‌گوییم این سایت‌ها می‌توانند در خدمت مردم باشند، اما یا باید قیمت‌ها را توافقی بگذارند و نرخ ندهند یا این‌که قیمت‌های گذاشته‌شده کاملا کارشناسی‌شده باشد. در کل اگر قیمتی نگذارند بهتر است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک قزوین یادآور شد: مردم ما فکر می‌کنند کسی که در سایت‌ها آگهی می‌گذارد پول لازم دارد و قیمت درستی گذاشته است، اما بهتر است برای معاملات خود حتما با یک فرد کاربلد و خبره در این حوزه مشورت کنند و استعلام بگیرند. 


افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن 

سیدعباس موسوی یک مشاور املاک قزوینی و کارشناس مسکن در این باره به همشهری گفت: متاسفانه عده‌ای از مردم با اطمینان به سایت‌های اینترنتی دیگر از مشاورین املاک مشورتی نمی‌گیرند در حالی که در بنگاه‌های معاملات ملکی برای تعیین قیمت خرید مسکن یا اجاره‌ آن افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته در نظر گرفته می‌شود که همگام با تورم است، اما در این سایت‌ها ما شاهد هستیم که قیمت‌ها با افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی در حوزه مسکن گذاشته می‌شوند. بنابراین حذف قیمت‌ها در آگهی‌های این سایت‌ها یک اتفاق خوبی است که التهابات بازار مسکن را کاهش می‌دهد. 

وی توضیح داد: اکنون پرونده‌های زیادی در دادگاه‌ها و شورای حل اختلاف قزوین تشکیل شده است که بعضاً یک واحد مسکونی به چند نفر فروخته شده یا به چندین نفر رهن داده شده است. این موارد نتیجه مشورت نکردن با افراد کاربلد در حوزه مسکن و اطمینان کامل به صاحبان آگهی در این سایت‌هاست. موسوی افزود: بهترین کار در این حوزه حذف قیمت‌ها از سایت‌هاست، اما اگر قرار است قیمت‌ها آورده شود، حداقل باید تحت نظارت بالا و همراه با درجه‌بندی قیمت‌ها در خیابان‌ها و مناطق مختلف شهر باشد. 


تغییر ناگهانی قیمت

خانمی که برای اجاره منزل به یکی از بنگاه‌های قزوین مراجعه کرده بود به خبرنگار ما گفت: منزلی را در یکی ازسایت‌ها با قیمت ۲۰ میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه یک میلیون تومانی گذاشته بودند. طبق قرار قبلی به دیدن آن منزل رفتیم ولی در کمال تعجب دیدیم که صاحبخانه تحت‌تاثیر دیدن سایر آگهی‌ها، رهن ۲۰ میلیونی را به ۴۰ میلیون تومان افزایش داده است!

این خبر را به اشتراک بگذارید