• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56121
+
-

100 رویداد طلایی گردشگری

رویدادهای گردشگری استان خراسان رضوی 5 برابر می‌شود

گردشگری
100 رویداد طلایی گردشگری

جواد افتخاری | خراسان رضوی ـ خبرنگار:


گردشگریِ رویداد به عنوان یکی از مهم‌ترین انواع گردشگری اهمیت بسزایی در صنعت گردشگری دارد و توجه اصولی به این نوع خاص از گردشگری می‌تواند در افزایش اشتغال تاثیر بسیاری داشته باشد.  رویدادها، نمایش‌ها و مراسم‌ در محدوده زمانی مشخصی برگزار می‌شوند و شرکت در آنها برای عموم آزاد است. اصولا رویدادها برای همه سنین جذابیت‌‌هایی را به‌ همراه دارند.
اگرچه محبوبیت و شهرت صنعت رویدادها این روزها زیاد شده است، اما این شکل از گردشگری هنوز پدیده‌ای جدید محسوب می‌شود. در خراسان رضوی برگزاری سالانه 100 رویداد گردشگری موفق به جذب گردشگر منتج شده است. 


افزایش رویدادها در سال‌های پیش رو

در این باره رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی میراث فرهنگی خراسان رضوی به همشهری می‌گوید: سالانه برگزاری 100 رویداد در زمینه گردشگری، فرهنگی و معرفی سایر ظرفیت‌های استان برنامه‌ریزی و ثبت شده است. «سعید برزگر» عنوان می‌کند: با مطالعات و شناسایی دقیق‌تر که در دست اقدام است این رویدادها در سال‌های آینده به 400 تا 500 رویداد در سال افزایش خواهد یافت. 

وی برگزاری رویدادها را در جذب گردشگر بسیار تاثیرگذار می‌داند و می‌افزاید: گردشگرانی که به استان خراسان رضوی می‌آیند اغلب گردشگر مذهبی‌اند و بسیاری از آنان از سایر ظرفیت‌های استان ‌اطلاع ندارند. 
رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به این‌که به جز گردشگری مذهبی در سایر بخش‌ها از جمله طبیعت‌گردی، گردشگری تاریخی و فرهنگی نیز ظرفیت‌های بسیاری داریم، توضیح می‌دهد: طرقبه، شاندیز و کوهسرخ از بهترین مناطق طبیعی در استان خراسان هستند. اگر از طریق رویدادها اطلاع‌رسانی شود، گردشگران بسیار بیشتری در این مناطق حضور خواهند یافت. 

برزگر با اعلام این‌که با معرفی دیگر پتانسیل‌های استان می‌توان گردشگرانی را که به قصد زیارت به مشهد می‌آیند برای رفتن به این مناطق تشویق کرد و بدین‌ترتیب ضریب اقامتی‌شان را افزایش داد، می‌گوید: اکنون ضریب اقامت گردشگران 2 تا 3 شب است که بسیار کم است و باید افزایش یابد. وی برگزاری رویدادهای گردشگری را بسیار حائز اهمیت می‌داند و بیان می‌کند: با برگزاری رویدادهای گردشگری می‌توان ماندگاری گردشگران را تا یک هفته افزایش داد. 

رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان این‌که وقتی ماندگاری گردشگر در منطقه افزایش یابد از نظر اقتصادی تاثیر بسیاری خواهد داشت و موجب درآمدزایی و اشتغال می‌شود، می‌افزاید: با توجه به این‌که باید به هر دو بعد گردشگر داخلی و بین‌المللی توجه خاص داشت به همین منظور در استان خراسان رضوی این برنامه‌ریزی در دست انجام است که علاوه بر توسعه ظرفیت‌های گردشگری داخلی گردشگری بین‌المللی را نیز توسعه دهیم. 

برزگر با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه ظرفیت‌‌های گردشگری، برگزاری رویدادها را یکی از عوامل مهم در جذب گردشگر می‌داند و ادامه می‌دهد: بدون شک برگزاری هر رویداد گردشگری درآمدزایی و توسعه اقتصادی بسیاری به همراه دارد. وی با بیان این‌که برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان‌ها باید بیش از این تلاش و هزینه کرد، می‌گوید: با توجه به این‌که درآمدی که از طریق جذب گردشگر حاصل می‌شود برای توسعه و اقتصاد منطقه بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل گردشگری یک کار فراجناحی بوده و فقط برعهده میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نیست. 

رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به این‌که از ابتدای امسال چندین رویداد گردشگری در استان خراسان رضوی برگزار شده است، می‌افزاید: امسال حداقل 100 رویداد گردشگری در استان خراسان برگزار می‌شود که بیشتر آنها در شهرستان‌هاست. 

برزگر با اعلام این‌که برگزاری هر رویداد گردشگری می‌تواند همه ظرفیت‌های منطقه را به‌خوبی معرفی کند و در جذب گردشگر بسیار مفید باشد، تصریح می‌کند: با توجه به این‌که همه شهرستان‌های استان ظرفیت‌های مختلفی دارند در کمتر شهرستانی ممکن است هیچ رویداد گردشگری برگزار نشود. وی با بیان این‌که 90 درصد رویدادهای گردشگری در شهرستان‌های کوچک برگزار می‌شود، می‌افزاید: سعی شده است جشنواره و رویدادهایی که در مشهد برگزار می‌شود استانی باشد تا از همه شهرستان‌ها بتوانند برای معرفی ظرفیت‌ها شرکت کنند. 

رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان این‌که سعی می‌شود امسال نمایشگاه بین‌المللی جشنواره صنایع‌ دستی و صنایع وابسته استان خراسان رضوی در شهریورماه برگزار شود، می‌گوید: در برگزاری رویدادها مشکلاتی از جمله هماهنگی و تامین هزینه‌های لازم وجود دارد که برای بهتر برگزار شدن باید رفع شود.  برزگر با اشاره به این‌که امسال برای برگزاری رویدادها برنامه‌ریزی منسجم‌تری داشته‌ایم خاطرنشان می‌کند: براساس آمار بین‌المللی به ازای ورود هر 10 گردشگر داخلی برای یک نفر و به ازای هر 5 گردشگر خارجی برای یک نفر اشتغال‌زایی می‌شود و این بسیار ارزشمند است. 

وی جشنواره‌های متنوع شهرستانی را عامل کلیدی برای جذب گردشگران به استان عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: از ابتدای امسال شاهد برگزاری چندین جشنواره مختلف در شهرستان‌های استان بوده‌ایم. جشنواره ریواس در کوهسرخ، تاک پلو در خلیل‌آباد و جشنواره گل غلتان در گناباد از آن جمله بوده است. 


ضرورت برندسازی رویدادها

یک کارشناس حوزه گردشگری برگزاری و برندسازی رویدادهای فرهنگی را یکی از عوامل اصلی در جذب گردشگر می‌داند و می‌گوید: امروزه گردشگری‌ها به سمت رویداد حرکت می‌کند. 
«رضا یوسفی» جذب گردشگر را از مهم‌ترین اهداف برگزاری رویدادهای مختلف می‌داند و می‌افزاید: امروزه در دنیا به بهانه‌های مختلف جشنواره‌ها و رویدادهای بسیاری برگزار می‌شود که اغلب آنها مربوط به بخش کشاورزی است. وی از جشنواره گلاب قمصر کاشان به عنوان یکی از جشنواره‌هایی که ملموس‌تر است نام می‌برد و توضیح می‌دهد: بسیاری از این رویدادها با حضور تورهای بسیار گردشگری برگزار می‌شود که تاثیر بسیار خوبی برای منطقه دارد. 

این کارشناس حوزه گردشگری اظهار می‌کند: سعی کرده‌ایم با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم رویدادهای مختلفی را برگزار کنیم؛ رویدادهایی در بخش کشاورزی، فرهنگی، مذهبی، هنری و طبیعی که از همه آنها می‌توان بهره‌برداری گردشگری کرد. یوسفی با اشاره به این‌که استان خراسان رضوی این پتانسیل را دارد که در سرتاسر سال رویداد برگزار کند، می‌گوید: این‌که از یک سال قبل گردشگران به صورت هدفمند به شهرهای مختلف می‌روند بسیار ارزشمند است.  

وی با بیان این‌که خوشبختانه ذهنیت مردم و مدیران منطقه‌ای تغییر کرده است و متوجه شده‌اند که گردشگری عرصه نجات‌بخشی است، می‌افزاید: هرچند استان خراسان رضوی در برپایی رویدادهای مختلف ظرفیت بسیار بالایی دارد، اما این‌که این ظرفیت‌ها تا چه ‌اندازه شناسایی شده‌ است جای بررسی بیشتری دارد. این کارشناس حوزه گردشگری با تاکید بر این‌که جامعه دانشگاهی، میراث فرهنگی و گردشگری و همچین نخبگان باید برای شناسنامه‌دار کردن این رویدادها اقدام کنند، تاکید می‌کند: می‌توان در شهرهای مختلف استان خراسان رویدادهای بسیاری را با حضور تورهای مختلف برگزار کرد. 

یوسفی با اشاره به این‌که حتی اگر رویدادی هم به ثبت نرسیده است می‌توان به‌عنوان یک جریان آن را برگزار کرد و برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود، ادامه می‌دهد: متاسفانه از کنار برخی محصولات کشاورزی به سادگی عبور می‌کنیم در صورتی که می‌توان از طریق آن رویداد خوبی را برگزار و گردشگران بسیاری را جذب کرد.  وی در ادامه با تاکید بر این‌که اگر رویدادها با کیفیت برگزار شود در برندسازی می‌توان توفیقات خوبی به دست آورد، می‌گوید: بدون شک توسعه گردشگری یک ضرورت اقتصادی برای هر کشور است. 

این کارشناس حوزه گردشگری با بیان این‌که عمده کشورها تلاش برای جذب گردشگر را بـه عنوان یکی از منابع درآمد سرشار ارزی در دستور کار خود قرار داده‌اند، می‌افزاید: استان خراسان رضوی با دارا بودن ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و تنوع آداب و رسوم در شهرها و روستاهای خود از جلوه‌های نابی برخوردار است،

از این رو اداره کل میراث فرهنگی استان با هدف بهره‌مندی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری شهری و روستایی خود با تدوین برنامه‌هایی گسترده اعم از برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متنوع، درصدد معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری استان به شهروندان و گردشگران است.  یوسفی جشنواره‌های متنوع شهرستانی را عامل کلیدی برای جذب گردشگران به استان عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: نباید به سادگی از کنار بخش گردشگری گذشت و در برابر پتانسیل‌های آن بی‌تفاوت بود. 


لزوم تقویت رویداد‌های بومی و محلی

یک فعال حوزه گردشگری یکی از ظرفیت‌های عمده گردشگری کمتر شناخته‌شده را در ایران رویدادهای بومی و محلی می‌داند و می‌گوید: هرکدام از رویدادها می‌تواند به یک برند خوب گردشگری تبدیل شود. 
«لیلا قرایی» بیان می‌کند: با وجود پتانسیل‌های موجود زمانی در این حوزه موفق خواهیم بود که نگاه متولیان گردشگری به جوامع محلی تغییر کند و نقش تسهیلگر را در شناسایی اجرا و برندسازی رخداد مدنظر اجتماعات محلی برعهده بگیرند. 

وی با تاکید بر این‌که این امر در جوامع روستایی از اهمیت دوچندانی برخوردار است، می‌افزاید: با توجه به این‌که اغلب روستاهای کشور خاصه خراسان با مشکل کمبود آب، مرغوب نبودن زمین و تغییرات آب‌وهوایی مواجهند و به راه‌اندازی حوزه‌های جدید درآمدی نیاز دارند گردشگری روستایی از مهم‌ترین این فرصت‌ها محسوب می‌شود. این فعال حوزه گردشگری می‌گوید: متولیان گردشگری در جوامع روستایی با کمک به برگزاری جشنواره‌های مستمر نه تنها منابع جدید درآمدی برای این جوامع ایجاد می‌کنند، بلکه برندهای جدیدی را در حوزه گردشگری معرفی خواهند کرد. 

قرایی خاطرنشان می‌کند: تاکنون این مهم در نقاط مختلفی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی از جمله ریاب گناباد و کویر مصر خراسان رضوی اجرایی شده و تحول در اقتصاد منطقه و افزایش توجه گردشگران ایرانی و خارجی به خراسان را به دنبال داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید