• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55907
+
-

بانک« فرصت سرمایه‌گذاری» درکرمانشاه ایجاد می‌شود

دولتشاهی: شهرداری نمی‌تواند برای داشتن درآمدهای پایدار پیشگام باشد و دیگر ارگان‌ها باید یاری‌رسان باشند

اقتصادی
بانک« فرصت سرمایه‌گذاری» درکرمانشاه ایجاد می‌شود

زهره کریم‌زاده |  کرمانشاه - خبرنگار:


ایجادمنابع درآمد پایدار شهری از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری‌ها در کشور است که از روش‌های متعددی به دست می‌آید. منابع داخلی و خارجی از عمده‌ترین منابع درآمد‌ی شهرداری است. اخذ عوارض به‌ویژه در بخش اراضی و املاک از مهم‌ترین منابع داخلی است و درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت با شهرداری در اجرای پروژه‌های مختلف، کمک‌های دولتی، فروش اوراق مشارکت و غیره جزو منابع خارجی به شمار می‌رود.

مشارکت مردم و ارگان‌ها برای دستیابی به درآمد پایدار و همگامی با شهرداری اهمیت دوچندان دارد و توسعه پایدار یک نیاز اجتناب‌ناپذیر و ضروری است. در همین زمینه سخنگوی شهردار و مدیر روابط عمومی شهرداری کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: در تلاشیم بانک فرصت سرمایه‌گذاری را با دستور شهردار کرمانشاه در حوزه سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری و خصوصی‌سازی ایجاد کنیم تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی کنیم. البته این امر زمان‌بر است، چراکه باید همه جوانب امر در نظر گرفته شود.

به گفته «امیررضا دولتشاهی» باید تلاش شود هنگامی که سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری در کرمانشاه رغبت پیدا می‌کند درگیر بوروکراسی اداری نشود و باید همه زمینه‌ها برای این منظور فراهم شود.وی افزود: این برنامه در حوزه محیط‌زیست و انرژی، حمل‌و‌نقل عمومی و ترافیک، شهر هوشمند، فرهنگی و گردشگری، تحقیقات شهری، ایمنی و سلامت و بحث تجارت و کسب‌وکار و غیره است تا بانک اطلاعاتی و فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

دولتشاهی اظهار کرد: در همه این موارد کارشناسان توانمند ما باید پکیج جامع و کاملی فراهم ‌کنند و ارگان‌های دیگر باید در این زمینه همگام ما باشند.
وی با تأکید بر این‌که سرمایه‌گذاری بحث کلانی است، گفت: درآمدهای پایدار نه‌تنها در شهرداری کرمانشاه بلکه در همه شهرداری‌های کشور، به‌خوبی فرهنگ‌سازی نشده و شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد مردمی، با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی باید بتوانند درآمدزا باشند و هزینه کنند به گونه‌ای که هم درآمد پرسنل را پرداخت کرده و هم در راستای توسعه شهر خدمت‌رسانی کنند.


درآمدهای شهرداری

دولتشاهی با تأکید بر این‌که اغلب درآمدهای شهرداری از صدور پروانه‌ها و ساخت‌وسازهاست، ادامه داد: برای داشتن درآمدهای پایدار شهرداری نمی‌تواند پیشگام باشد و دیگر ارگان‌ها باید یاری‌رسان باشند. وی معتقد است درآمد پایدار برای این است که هم شهرداری‌ها در زمینه ارتقای کیفیت خدمات به جامعه شهروندی توانمند شوند و هم توسعه اقتصادی در شهر داشته باشند که این امر به یک دید کلی و هم‌افزایی بین جامعه شهروندی و ارگان‌های دخیل نیاز دارد.

این مسئول افزود: پروژه‌هایی که در این راستا تعریف می‌شود به بررسی سرمایه‌گذار نیاز دارد و در صورت تأیید اعتبارات و سرمایه‌ها اختصاص می‌یابد تا در طول زمان بتواند برای مدیریت شهری درآمدزا شود. مسئول روابط عمومی شهرداری کرمانشاه افزود: درست نیست اگر بگوییم همه درآمدهای ماده 100 تخلف است. 

قانون‌گذار ماده‌ای را بر این مبنا گذاشته که اگر تخلفی شد، شهرداری کرمانشاه بتواند در برخی جاها متخلفان را بر اساس قانون جریمه نقدی کند، این‌که گمان کنیم هر تخلفی شکل می‌گیرد جریمه نقدی می‌شود صحت ندارد، چراکه در کمیسیون ماده 100 نماینده قوه قضائیه، نماینده وزارت کشور، نماینده پارلمان محلی شورای اسلامی شهر حضور دارند و شهرداری هیچ‌گونه حق رأی ندارد و تنها دبیرخانه این ماده در شهرداری است. 

وی افزود: قانون‌گذار این اجازه را داده که در صورت بررسی شرایط در برخی مواقع جریمه نقدی اعمال شود و در برخی مواقع، تخلف به گونه‌ای شکل گرفته که آیین‌نامه‌های شهرسازی و استانداردهای ایمنی رعایت نشده که تهدیدی برای جان شهروندان است که در این صورت قلع بنا داده می‌شود و جریمه نقدی به حاشیه می‌رود. 


وضعیت پرسنل شهرداری    

مدیر روابط عمومی شهرداری کرمانشاه در مورد وضعیت پرسنل شهرداری افزود: تعدادی از نیروهای رسمی و تعدادی دیگر به صورت شرکتی هستند که با واسطه برای ما کار می‌کنند. این آمار متغیر است و در برخی مواقع جابه‌جایی شکل می‌گیرد.« امیر رضا دولتشاهی» بدیهی است که حس مسئولیت شهروندی و اجتماعی در دستیابی به یک اقتصاد سالم شهری و حرکت در مسیر دستیابی به منابع پایدار درآمدی تأثیرگذار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید