• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55829
+
-

نمایندگان مجلس از رئیس قوه قضاییه چه درخواستی داشتند؟

پشتیبانی از آزادی‌های سیاسی و اجتماعی


نشست مشترک مجلس و قوه قضاییه که یکشنبه شب گذشته به میزبانی سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، مجلس را به تعامل بیشتر با دستگاه قضا امیدوار کرده و نمایندگان به بروز تغییرات جدی در روند کاری دو قوه خوش‌بین هستند. هرچند دستگاه قضا میزبان این نشست دو ساعته بود، اما بیشتر زمان این نشست دراختیار مجلسی‌ها قرار گرفت تا مطالبات و خواسته‌ها و دغذغه‌هایشان را با رئیس جدید قوه قضاییه مطرح کنند، در ابتدای این نشست ابراهیم رئیسی به شرح چرایی این دعوت پرداخت و بعد از آن علی لاریجانی، رئیس مجلس از لزوم استمرار این نشست سخن گفت و سپس از هر سه فراکسیون سیاسی بهارستان 3 نفر- محمد کاظمی، محمد دهقان و عزت‌الله یوسفیان‌ملا -فرصت بیان نظراتشان را به‌دست آوردند.  تسهیل روند بازدید از زندان‌ها ارتقای روابط مردم و دستگاه قضایی، بهبود روابط قاضی با ارباب‌رجوعان، واگذاری کار مطبوعات به هیأت نظارت بر مطبوعات، پشتیبانی از حقوق مردم در بحث آزادی‌های سیاسی و اجتماعی و ارجاع سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان به مجلس مهم‌ترین خواسته نمایندگان از رئیسی در صدر قوه قضاییه بود.

نمایندگان منعی برای بازدید از زندان‌ها نداشته باشند
 در این بین اما تسهیل روند بازدید نمایندگان از زندان‌ها موضوعی بود که از سوی اکثریت نمایندگان مورد تأیید و تأکید قرار گرفت. محمد کاظمی، عضو فراکسیون امید در این‌باره به همشهری گفت: متأسفانه بازدید نمایندگان از زندان‌ها در روند تعامل مجلس با دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها به تابو و امری پیچیده تبدیل شده است، در هر بزنگاه سیاسی و اجتماعی که رخ می‌دهد، مسئله در زندان‌ها خبرساز می‌شود و مجلسی‌ها به‌عنوان وکلای مردم عزم بازدید از سازمان زندان‌ها می‌کنند که این درخواست به سختی و با طی مراحل پیچیده و در نهایت به جمعی کوچک از نمایندگان اختصاص داده می‌شود. وی افزود: من به نمایندگی از فراکسیون امید در این دیدار درخواست کردم که همراهی سازمان زندان‌ها برای بازدید نمایندگان از زندان‌های حوزه انتخابیه‌شان بیشتر شود و نمایندگان منعی برای این بازدیدها نداشته باشند؛ البته پاسخی برای این درخواست دریافت نکردم، اما باید دید دستگاه قضا با این درخواست که از سوی اکثریت نمایندگان مورد تأیید قرار گرفت چگونه برخورد می‌کند. کاظمی تأکید کرد که واگذاری کار مطبوعات به هیأت نظارت بر مطبوعات که تشکل فرا قوه‌ای است موضوع دیگری بود که در سخنرانی‌ام مورد تأکید قرار دادم که هیأت نظارت بر مطبوعات باید پیش از هر ارگان و نهاد قضایی دیگر به امور مطبوعات بپردازد و بعد از آن نهادهای قضایی ورود کنند.

مکث

این حجم از ناهنجاری‌ها زیبنده نظام نیست
سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه هم دیدار مشترک دو قوه را مقدمه‌ای برای هم‌اندیشی، همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی هر چه بیشتر بین قوای مقننه و قضاییه دانست. رئیسی در ادامه، برخورد مؤثر با مفسدان و مجرمان را وابسته به برچیدن زمینه‌های فسادزا دانست و گفت: اصلاح این زمینه‌ها در نظام پولی و بانکی و همچنین نظام واردات و صادرات، نیاز به اقدام اساسی مجلس شورای اسلامی دارد. او تأکید کرد: این حجم از پرونده‌های قضایی و ناهنجاری‌ها زیبنده نظام ما نیست. رئیسی با اشاره به بررسی لایحه مقابله با خشونت علیه زنان در جلسه مسئولان عالی قضایی تصریح کرد: اینکه یک شرکت هواپیمایی مانع ازدواج یا فرزند‌آوری کارکنان زنش می‌شود یا یک بنگاه اقتصادی خواستار آرایش خاص ظاهری توسط کارکنان زن می‌شود، از مصادیق خشونت است و باید با آن مقابله شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید