• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93428
+
-

روایت عطریانفر و سلیمی‌نمین از آزادی اجتماعی دوره هاشمی

احزاب
روایت عطریانفر و سلیمی‌نمین از آزادی اجتماعی دوره هاشمی

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی و عباس سلیمی‌نمین، رئیس مرکز مطالعات تدوین تاریخ معاصر با حضور در برنامه تلویزیونی «مصیر» که از شبکه‌4 سیما پخش شد،‌ درباره اندیشه اجتماعی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بحث کردند. به گزارش مهر، عطریانفر درباره آزادی اجتماعی در اندیشه و عمل آیت‌الله هاشمی بیان کرد: «احزاب در جمهوری اسلامی نه ربطی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارد، نه آقای خامنه‌ای و نه امام خمینی‌(ره). قانون اساسی به احزاب پرداخته است، اما نظام سیاسی ایران رقابت‌های حزبی را به‌معنای واقعی کلمه که سرنوشت مدیریت کشور از میان رقابت‌های حزبی رقم بخورد، قبول ندارد. وقتی سخن از نظام می‌گوییم، رهبری است و سرانی است که فراتر از قانون برای کشور تدبیر می‌کنند.
در مجلس اول که قرار بود تشکیل شود، جامعه مدرسین تصمیم گرفتند برای تمام کشور نماینده معرفی کنند، اما امام خمینی‌(ره) یک نهیب تندی زدند که برای چه می‌خواهید تعیین تکلیف کنید. فقط برای قم نظر بدهید. احزاب داریم، مجوز هم می‌دهند، اما حقوق متقابل نظام و احزاب تعریف نشده است. احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا بیش از آنکه رقابت کنند، دارند بازی‌های کودکانه انجام می‌دهند و نظام سیاسی ایران که مجموعه پشت صحنه همه این قواعد است، این را اصلاح نمی‌کند. خود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفتند تا زمانی که روحانیت تکلیفش را با سیاست‌ورزی در کشور مشخص نکند، احزاب پا نمی‌گیرد.»
 سلیمی‌نمین گفت: «با انتقادات در آن دوران به‌شدت برخورد می‌شد. برای مثال، دانشجویان دانشگاه تهران کاری انجام داده بودند و نمایشگاهی از محصولات لوکس مناطق آزاد ایجاد کرده بودند. مناطق آزاد ابتدا برای تسهیل صادرات ایجاد شده بود اما جامعه یک دفعه متوجه شد که برای واردات از این مناطق استفاده می‌شود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با دانشجویان چطور برخورد کرد؟ در نمازجمعه یک حمله شدید به آنها کرد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تمکین به قانون رفتاری دارد که قابل اغماض نیست. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطراتشان می‌گویند دولت از بعضی از امکانات بنیاد مستضعفان می‌خواهد استفاده کند و امام خمینی‌(ره) می‌گویند شرعا اشکال دارد و امکانات بنیاد مستضعفان فقط برای مستضعفان است. بعدها بارها ایشان در خاطراتشان می‌گویند دستور دادم فلان چاپخانه از بنیاد مستضعفان بدهند به دانشگاه آزاد و… اینها منشأ انحرافات اساسی است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید