• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55798
+
-

اشتغالزایی بومیان با تاکسی‌های گردشگری

یک فعال گردشگری: هدف ما ایجاد ساز و کاری است که به صورت یکپارچه از فعالان بومی در سراسر سیستان و بلوچستان در زمینه گردشگری استفاده کنیم

گردشگری
اشتغالزایی بومیان با تاکسی‌های گردشگری

سیدامیرحسین عظیمی|  خبرنگار:


از گردشگری به عنوان یک صنعت یاد می‌شود. کارشناسان معتقدند با توسعه گردشگری می‌توان اقتصاد یک منطقه را رونق داد. این در حالی است که در گذشته سیستان و بلوچستان رتبه مناسبی در گردشگری و ورود گردشگران به استان نداشته است. مردم به دلایل مختلف کمتر به این استان سفر می‌کردند، اما در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد؛ این روزها گردشگری استان کمی رونق یافته است. 

طبق آمارها رشد گردشگران این استان در دو سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این توسعه ممکن نبود مگر با همت فعالان بومی استان در زمینه گردشگری. زیرا آن‌ها به‌ویژه در 3 سال اخیر‌ هم و ‌غم خود را برای تبلیغ سیستان و بلوچستان گذاشته‌اند. یکی‌از آن‌ها «مسلم بارکزهی» است که کمتر کسی شاید نام وی را نشنیده باشد. وی با فعالیت فراوان در فضاهای مجازی و ارتباط خوب با مسئولان گردشگری استان توانسته به مردم دیگرنقاط ایران زیبایی‌ها و جاذبه‌های استان را بشناساند.

 حالا وی با ایجاد تاکسی گردشگری می‌خواهد هم اشتغال‌زایی کند و هم در محروم‌ترین استان ایران محرومیت را بزداید. «رفاه حال گردشگران و اشتغال بومیان» شعار مؤسسه‌ای است که قرار است با همت تعدادی فعالان جوان و بومی به‌سرپرستی بارکزهی برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر سیستان و بلوچستان محقق شود. 

فعالان‌ گردشگری سیستان و بلوچستان بعد از 3 ‌سال کار سخت برای زدودن لقب‌های واهی که افکار عمومی به سیستان و بلوچستان نسبت داده بودند و جذب حداکثری گردشگران با کمک شبکه‌های مجازی حالا می‌خواهند با «بوم‌تک» کار خود را ساماندهی و فراگیر کنند. موسسه چابهارگردی نوروز امسال به‌صورت پایلوت و با تکیه بر خدمات حمل‌و‌نقل و تورلیدری کار خود را آغاز کرد. 


استقبالی بی‌نظیر

بارکزهی می‌گوید: فعالیت تاکسی گردشگری امسال در چابهار شروع شد و استقبال گردشگران از آن بی‌نظیر بود. روزی نبود که تاکسی‌های ما مسافر نداشته باشند. وی می‌افزاید: 57 خودرو را برای این کار اختصاص دادیم و جوانان بیکار بومی استان را برای این کار انتخاب کردیم تا نوروز امسال خدمات حمل‌و‌نقل به گردشگران و مسافران ارائه دهند. خدمات خود را در صفحه‌های مجازی که در 2 سال گذشته رونق بسیاری یافته، تبلیغ کردیم که استقبال خوب و بالایی از آن شد. رانندگان تاکسی‌های گردشگری همه دوره‌های تورلیدری رایگان را گذرانده بودند و به مسافران خدمات ارائه می‌دادند. مدل خودروها هم از مدل‌های معمولی بود تا مدل‌های بالاتر. 

این فعال گردشگری می‌گوید: با استقبال فراوان مسافران در نوروز امسال، عزممان را برای کار اصلی خود جزم کردیم و انگیزه‌ای دوچندان گرفتیم. از همان ابتدا که تبلیغات خود را شروع کردیم، هدفمان ایجاد ساز و کاری بود که به صورت یکپارچه از فعالان بومی در سراسر سیستان و بلوچستان استفاده کنیم. مردم باید سیستان و بلوچستان را بشناسند تا اشتغال‌زایی ایجاد و محرومیت‌زدایی شود. وی ادامه می‌دهد: معتقدیم برای این‌که سیستان و بلوچستان دیده شود در ابتدا باید خود مردم کاری کنند، دولت به تنهایی نمی‌تواند برای سیستان و بلوچستان کاری کند. 


ساخت اپلیکیشن

مدیر مؤسسه «بوم‌تک چابهارگردی» ادامه می‌دهد: فاز اول اپلیکیشین بوم‌تک چابهارگردی تا یک‌ماه آینده راه‌اندازی می‌شود. در فاز اول این اپلیکیشن صرفاً محدوده سواحل مکران پوشش داده شده است که شامل راهنمای گردشگری جزء به جزء با ارائه همه جاذبه‌ها، بوم‌گردی‌ها و مراکز خرید می‌شود. بارکزهی اضافه می‌کند: ارائه تور و معرفی مکان‌هایی برای اسکان از دیگر پارامترهای فاز اول بوم‌تک است. یک شبکه اسکان بوم‌گردی در سراسر سواحل مکران و سیستان و بلوچستان در این اپلیکیشن معرفی خواهد شد. 

این فعال گردشگری سیستان و بلوچستان می‌گوید: در فاز دوم آن ‌که یک‌ماه پس از راه‌اندازی فاز اولش آغاز می‌شود، هتل، بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس و تاکسی گردشگری ارائه خواهد شد. همان‌طور که گفتم ابتدا تکیه بر چابهار و سواحل مکران است و کم‌کم شبکه گسترده‌تر می‌شود و کل سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد. 

بارکزهی تاکید می‌کند: با تجربیاتمان پیش‌بینی می‌کنیم که این اپلیکیشن در 2سال آینده به‌طور کامل تجاری، رقابتی و اجرایی شود و شبکه‌ای گسترده از بومیان، بوم‌گردان، تورلیدران محلی و هتلداران، تاکسیداران، فروشندگان صنایع دستی و کلاً بومیان استان را فعال کند. بدین ترتیب برای حداقل یک‌هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود. 
مدیر بوم‌تک چابهارگردی ادامه می‌دهد: با بوم‌تک که برای اولین‌بار است در سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود اطمینان داریم سیستان و بلوچستان را از این‌که هست خیلی بهتر می‌شناسانیم و بخش مهمی از محرومیت‌های جدی آن را جبران خواهیم کرد. 
بارکزهی می‌گوید: تکیه ما در بوم‌‌تک علاوه بر اشتغال‌زایی حداکثری بومیان، کاهش آسیب‌های اجتماعی هم هست. ما در بوم‌‌تکِ چابهارگردی سعی می‌کنیم شبکه‌ای گسترده از تورلیدرهای محلی را تربیت کنیم و برایشان اشتغال‌زایی ایجاد کنیم. تورلیدرها عمدتاً بیکار و محروم هستند.


اشتغالزایی برای معتادانی که ترک کرده‌اند

فعال گردشگری سیستان و بلوچستان در خصوص اشتغالزایی طرح تاکسی گردشگری می‌گوید: در وهله اول با یک مرکز ترک اعتیاد در چابهار تفاهم‌نامه منعقد کردیم. این مرکز ترک اعتیاد قرار است جوانانی را که به‌تازگی ترک کرده‌اند به ما معرفی کنند. ما به آن جوانان به طور رایگان آموزش تورلیدری می‌دهیم تا در بوم‌تک مشغول به‌کار شوند. تورلیدرهای ما همین الآن در فصل اوج مسافر روزانه تا 200 هزار تومان درآمد دارند و این برای یک معتاد تازه‌ترک‌کرده که نیاز به درآمد پایدار برای سامان زندگی دارد، مناسب است تا دیگر دنبال کار خلاف نرود. 

«مسلم بارکزهی» می‌افزاید: در بوم‌تک همه‌چیز برای هر سلیقه و هر سطح درآمدی معرفی می‌شود تا همه مردم ایران بتوانند با هر سطح درآمد به سیستان و بلوچستان سفر کنند؛ چراکه هدف اصلی ما زدودن سراسری لقب‌های واهی‌ای است که در سال‌های گذشته در افکار عمومی برای سیستان و بلوچستان جای گرفته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید