• شنبه 19 مهر 1404
  • السَّبْت 18 ربیع الثانی 1447
  • 2025 Oct 11
شنبه 19 مهر 1404
کد مطلب : 264849
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nrxw7
+
-

تاکسی‌های شاسی‌بلند در تهران

100دستگاه تاکسی برقی آیون وارد ناوگان تاکسیرانی پایتخت شد

گزارش
تاکسی‌های شاسی‌بلند در تهران

مهدی اسماعیل‌پور | روزنامه‌نگار 

برقی‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران به سرعت در حال انجام است. پس از رونمایی از سری دوم اتوبوس‌های برقی در شهریورماه، این بار نوبت به ورود سری جدید تاکسی‌های برقی رسید. سرانجام تاکسی‌های برقی شاسی‌بلند آیون وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران شدند و در دسترس شهروندان تهرانی قرار گرفتند. در نتیجه از این به بعد شهروندان شاهد خدمات‌رسانی تاکسی‌های لوکس در خیابان‌های تهران به‌ویژه در محدوده مرکزی شهر خواهند بود. اما فرایند به چه صورت بوده است؟


گام اول خدمات‌دهی تاکسی برقی شاسی 
تاکسی‌های برقی و شاسی‌بلند در پایانه پرتردد تاکسیرانی میدان ونک ردیف شده‌اند و در میان تاکسی‌های زرد و سبزرنگ پژو 405، سمند، پراید و ون‌تاکسی‌های گاه کهنه و فرسوده جلب توجه می‌کنند؛ به همین دلیل هر مسافر و عابری نیم‌نگاهی به تاکسی‌ها می‌اندازند و بعضی‌ها که کنجکاوترند، جلو می‌آیند و پرس‌وجو می‌کنند که چه خبر است و ماجرای تاکسی‌های شاسی‌بلند چیست؟ رانندگان این تاکسی‌ها با کاورهای آبی‌رنگ مقابل خودروهایشان ایستاده‌اند. با یک برچسب کوچک روی داشبورد تعداد خودروها مشخص شده‌اند و 100دستگاه تاکسی برقی شاسی‌بلند در پایانه توقف کرده‌اند تا پس از مراسم رونمایی، وارد ایستگاه‌های تاکسی و خیابان‌ها شوند. گفته شده برخی از آنها تاکسی خطی هستند و برخی هم گردشی مسافران را جابه‌جا می‌کنند.


تاکسی‌های لوکس جایگزین فرسوده‌ها می‌شوند
 100دستگاه شاسی‌بلند نخستین سری از 1752دستگاه تاکسی برقی شاسی‌بلندی است که درحال طی کردن مراحل واگذاری و پلاک گذاری‌اند. طبق برنامه قرار است تا پایان آبان‌ماه تمام تاکسی‌های برقی وارد ناوگان شوند. هزینه نهایی رانندگان تاکسی دارای تاکسی فرسوده برای دریافت این تاکسی‌های برقی شاسی‌بلند حدود یک‌میلیارد و 800میلیون تومان است؛ البته از این مبلغ یک‌میلیارد و 200میلیون تومان وام صفردرصد است. 350میلیون تومان هم شهرداری خودش وام می‌دهد. اگر مبلغ اقساطی تاکسی را هم که در همان اول کار پرداخت می‌شود، حساب و کتاب کنیم، رانندگان تاکسی فرسوده با آورده‌ای کمتر از100میلیون تومان صاحب خودروهای لوکس می‌شوند.

نرخ کرایه 30تا50درصد بیشتر 
اولین سؤالی که به ذهن می‌رسد نرخ کرایه تاکسی‌های لوکسی است که در بازار خودرو بیش از 3میلیارد تومان قیمت دارد، اما کرایه و هزینه سوارشدن در این تاکسی‌ها با تاکسی‌های زرد و سبزرنگ آنقدرها تفاوت ندارد. شورای شهر دست تاکسیرانی را برای افزایش مبلغ کرایه تا 80درصد بیشتر از تاکسی‌های معمولی باز گذاشته، اما کرایه آنها حدود 30تا50درصد گران‌تر است. تاکسی‌های برقی جدید قرار است در پایانه‌های اطراف بازار، میدان امام‌خمینی(ره)، میدان ولیعصر، پایانه رسالت، میدان ونک و دیگر نقاط پرتقاضا مسافرگیری داشته باشند. تاکسی‌های شاسی بلند چینی، علاوه بر فعالیت در خطوط، در تاکسی اینترنتی سامانه شهرزاد هم به شهروندان متقاضی سفر سرویس می‌دهند؛ به همین دلیل بلافاصله بعد از مراسم رونمایی، نخستین تاکسی برقی در میدان ونک شروع به‌کار می‌کند که مسافرانش هم 3خانم هستند.

هم ما راضی هستیم و هم مسافران
ابراهیم قنبری، راننده تاکسی برقی:راننده تاکسی خطی هستم و در خط میدان ونک به کرج مسافران را جابه‌جا می‌کنم. قرار است همچنان در همین خط مسافران را جابه‌جا کنم. این تاکسی‌ها خیلی خوب و باکیفیت هستند؛ هم ما به‌عنوان راننده راضی هستیم و هم مسافران راحت خواهند بود. نرخ کرایه ما هم حدود 50درصد بیشتر از تاکسی‌های عادی است.

شرایط واگذاری تاکسی‌ها خوب است 
 محمدهاشم رجبی، راننده تاکسی برقی:من راننده تاکسی خطی مسیر میدان ونک به میدان پونک هستم. به ما اعلام کرده‌اند که هرکسی می‌تواند با این تاکسی‌های برقی در همان خط قبلی خودش مشغول شود یا به یک خط جدید برود. من هم همچنان در این خط مسافران را جابه‌جا می‌کنم. از نوسازی تاکسی‌های فرسوده با خودروهای برقی و شرایط واگذاری آن راضی هستم. این تاکسی‌ها از هر نظر خوب و راحتند.

راحت، بی‌سر و صدا و بدون آلایندگی
اردشیر زندی، راننده تاکسی برقی:من راننده تاکسی گردشی هستم. واقعا رانندگی با این تاکسی‌ها راحت و عالی است و از دست تاکسی‌های فرسوده راحت شدیم. دست شهرداری و سازمان تاکسیرانی درد نکند. برای نرخ کرایه هم هر مقداری که تصویب شده است، تابع آن هستیم. قبل از اینکه تاکسی برقی را بگیرم تاکسی‌ام پژو 405بود. این تاکسی‌های برقی واقعا با کیفیت، بی‌سر و صدا و بدون آلایندگی هستند.

۱۱۰۰ نفر برای دریافت تاکسی‌های برقی ثبت‌نام کرده‌اند
 شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران: ۱۰۰دستگاه از آیون‌ها پلاک‌گذاری و اکنون وارد عرصه خدمتی شده‌اند. تاکنون ۱۱۰۰نفر برای دریافت این تاکسی‌ها ثبت‌نام کرده‌اند و پرونده بانکی ۵۰۰نفر ثبت شده است. ملاک ما برای دریافت کرایه، مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است. این موضوع شامل فعالیت تمام تاکسی‌ها می‌شود. این تاکسی‌ها می‌توانند تا ۵۰درصد افزایش قیمت کرایه داشته باشند. همچنین تاکسی‌های برقی آیون درخطوط پرتقاضای سفر در محدوده شلوغ و مرکزی شهر به‌کار گرفته می‌شوند که یکی از مهم‌ترین دلایل این رویکرد کاهش آلودگی هواست. فرایند قانونی پلاک‌گذاری ۱۷۵۲دستگاه تاکسی برقی طی شده و همگی باکیفیت و از برند‌های معتبر چینی هستند. قیمت تمام‌شده این تاکسی‌ها برای رانندگان تاکسی حدود یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید