• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 29 بهمن 1402
کد مطلب : 218696
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjkPp
+
-

«شاتل‌تاکسی گردشگری» ابتکار مدیریت شهری

یادداشت
«شاتل‌تاکسی گردشگری» ابتکار مدیریت شهری

تاکسیرانی با سهم ۱۸درصدی و همچنین جابه‌جایی حدوداً ۳.۵میلیون نفر در روز نقش بسزایی در حمل‌ونقل عمومی شهر تهران ایفا می‌کند. پروژه‌هایی چون شاتل‌تاکسی، سرویس‌رسانی به مدارس استثنایی، خدمات رفاهی ویژه غیرحضوری به تاکسیرانان و... گام‌های مؤثری در مسیر هوشمندسازی و تحول سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی است. سرویس جدید «شاتل‌ تاکسی» یکی از طرح‌هایی است که در این چند سال در کشورهای پیشرو در صنعت حمل‌ونقل عمومی دنیا و با هدف مدیریت ازدحام سفر طراحی شده است. اجرای این طرح کمک بزرگی به کاهش ترافیک پایتخت کرد. نکته اصلی در این برنامه هوشمند‌سازی خدمت‌رسانی ناوگان است که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.
شاتل‌ تاکسی تحولی نو در حمل‌ونقل درون شهری است که با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از ناوگان و سازمان تاکسیرانی، با هدف افزایش راندمان ناوگان تاکسیرانی و کیفیت سفر و همچنین کاهش ازدحام مسافر در سطح معابر شهری قرار است فعالیت کند. شاتل‌ تاکسی با استفاده از بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات با برنامه‌ریزی و توزیع زمان و مکان سفرهای شهروندان تهرانی موجب کاهش سفرهای تک‌سرنشین و در پی آن کاهش ترافیک شهری و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد شد. قابلیت رزرو صندلی، پیشنهاد مسیر جدید، خدمات ویژه حمل‌ونقلی، سرویس دربستی و... از مزایای پروژه شاتل‌ تاکسی است که باعث استقبال شهروندان از خدمات این تاکسی‌ها شده است.
با نزدیک شدن به ایام نوروز و با توجه به دغدغه گردشگری شهر تهران، استفاده از «شاتل‌تاکسی گردشگری» حرکت رو به جلویی از سوی مدیریت شهری تهران در حوزه گردشگری است تا دسترسی گردشگران به نقاط گردشگر پذیر و پربازدید شهر تهران در ایام نوروز ۱۴۰۳ تسهیل شود. از حوزه حمل‌ونقل به‌عنوان حلقه مفقوده گردشگری تهران یاد می‌کنند و این تصمیم گام مهمی برای تسهیل خدمات‌رسانی به شهروندان و گردشگران خواهد بود.
از سوی دیگر، با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های دانشجویان استفاده مناسب و برنامه‌ریزی‌شده از وسایل حمل‌ونقل عمومی است، پس از اجرایی شدن فاز آزمایشی، برای سرویس‌رسانی در ترم جدید تحصیلی، برنامه ویژه‌ای را اجرایی خواهیم کرد تا تمامی دانشجویان متقاضی بتوانند از شاتل‌ تاکسی استفاده کنند. درخصوص نحوه استفاده از مسیرهای شاتل‌ تاکسی ‌ توسط دانشجویان با دانشگاه‌ها در حال مذاکره هستیم تا در ساعت‌های پیک، مسیرهای با تقاضای بالای دانشجویان به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی و یا خوابگاه از طریق شاتل‌تاکسی شناسایی و سرویس‌رسانی در ترم جدید تحصیلی ارائه شود. ازجمله قابلیت‌های شاتل‌ تاکسی در سوپر اپلیکیشن شهرزاد می‌توان به پیشنهاد مسیر با توجه به فراوانی مسافر توسط شهروندان، قیمت مناسب نسبت به‌خودروهای مسافربر شخصی، برنامه‌ریزی سفر و دسترسی آسان در ساعات مشخص و همچنین ایمنی و راحتی خودرو با توجه به جدید و نو بودن مدل تاکسی‌ها اشاره کرد. طرح شاتل‌ تاکسی برای نخستین‌بار در ناوگان تاکسیرانی کشور اجرایی و عملیاتی می‌شود که با استفاده از هوش مصنوعی مراکز پرازدحام شناسایی و به مرکز کنترل اعلام و تاکسی به آن محل اعزام می‌شود.
سازمان تاکسیرانی شهر تهران در عین حال این آمادگی را دارد که فعالیت شاتل‌تاکسی‌ها را به شهرهای اقماری استان تهران نیز گسترش دهد که پس از اخذ مجوز شورای هماهنگی ترافیک استان، این سرویس‌ها راه‌اندازی می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید