• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55652
+
-

مترو در سال98 به کدام مناطق تهران می‌رسد؟

توسعه در تحریم

مدیرعامل بهره‌برداری مترو از نگرانی‌ها برای تأمین هزینه‌های توسعه‌ای می‌گوید

توسعه در تحریم

نورا عباسی

هر روز 3 میلیون مسافر با شکل و شمایل مختلف از پله‌های مترو پایین می‌آیند تا با هر ترفندی که آموخته‌اند خود را دل مترو جای دهند. نخستین روزهای تولد مترو، کار مسافران سهل بود و پیدا کردن مقصد از میان 32 ایستگاه چندان سخت نبود اما همزمان با افزایش خاطرخواه‌های مترو، خطوط رنگارنگ به نقشه مترو اضافه شدند و کم‌کم کار به یادگیری نقشه‌خوانی رسید. پشت پرده افزایش خطوط مترو، طرح و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای توسعه این وسیله حمل‌ونقل عمومی نقش‌آفرینی می‌کند و تجربه نشان داده است که مترو‌سوارها به فاصله چند سال، باید منتظر خبر خوش اضافه‌شدن ایستگاه‌های مترو باشند. برای آگاهی از برنامه‌های توسعه مترو در سال98 ‌به سراغ فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو رفتیم تا بدانیم در روزهای تحریم و گرانی، روزگار مترو چطور سپری می‌شود.

آقای نوبخت! در سال‌جاری چه برنامه‌های توسعه‌ای برای مترو پیش‌بینی شده است و باید انتظار چه اتفاقات مثمرثمری برای متروی تهران داشته باشیم؟

برنامه بهره‌برداری شرکت بهره‌برداری متروی تهران منطبق با خطوطی که تعیین می‌شود،  توسعه پیدا می‌کند. هم‌اکنون برای خطوط 6 و 7 در سال‌جاری برنامه‌ریزی داریم و امیدواریم بخشی از خط 7 تا ایستگاه بسیج و همچنین بخشی از خط 6مترو هم تا پایان سال98 مورد بهره‌برداری قرار گیرد.براساس برنامه‌ریزی‌ای که انجام شده است، خط 6تا پایان امسال به ایستگاه اشرفی اصفهانی می‌رسد. قسمت‌های مختلف این محدوده طی چند سال نهایی خواهند شد. ما در تلاش هستیم تا فاصله زمانی 15دقیقه را در کل مسیر ایستگاه دولت‌آباد تا ایستگاه یادگار امام یا اشرفی اصفهانی اجرایی شود.

در سال98 چند ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؟

۱۵‌کیلومتر از خط6 با 6 ایستگاه و بخش شرقی خط 7 به طول ۸‌کیلومتر از ایستگاه مهدیه تا میدان بسیج شامل ۷ ایستگاه به بهره‌برداری خواهند رسید.

جز افتتاح ایستگاه‌ها، چه برنامه‌هایی را به‌عنوان برنامه‌های توسعه مترو پیگیری می‌کنید؟

حفظ زمانبندی میان خطوط یک، 2 و4 در سر فاصله 4دقیقه و همچنین برنامه‌ریزی برای حرکت‌های فوق‌العاده‌ خط 5 از ایستگاه اکباتان به سمت گلشهر و از ایستگاه کرج به سمت تهران، نکاتی هستند که جزو اولویت‌های برنامه‌ای برای حفظ وضعیت جاری ما قرار گرفته است.

برای اجرایی‌کردن مواردی که در رابطه با حفظ وضعیت جاری اعلام کرد‌ه‌اید، چه کارهایی انجام داده‌اید؟

تأمین قطعات یدکی برای ناوگان‌ها و همچنین نگهداری پله برقی‌ها و باقی تجهیزات با توجه به شرایط اقتصادی فعلی مقداری سخت است ولی ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم که بتوانیم این ناوگان را آماده به‌کار نگه داریم و قطعات یدکی‌ را هر طور شده تأمین کنیم تا از این طریق از وضعیت جاری فاصله نگیریم. خوشبختانه ما توانسته‌ایم سرفاصله میان ایستگاه‌هایمان در خطوط یک و 4 را در وضعیت قابل‌قبول حداقل 4دقیقه و در خط3هم حداقل 8دقیقه پیاده‌سازی کنیم. به‌نظر من اگر در شرایط کنونی کشور بتوانیم شرایط موجود را حفظ کنیم، به دستاورد بزرگی دست یافته‌ایم.

شما به مشکل تأمین هزینه‌ها در شرایط تحریم اشاره کردید. برنامه‌های شما در سال98 با توجه به گرانی‌ها و وضعیت تحریم، چقدر امکان اجرایی‌شدن دارد و آیا احتمال تأخیر در اجرایی‌شدن این برنامه‌ها را درنظر گرفته‌اید؟

بحث بودجه و برنامه‌ریزی 2 بخش جدا از هم هستند. ما تلاش می‌کنیم با حمایت دولت و شهرداری و همچنین صرفه‌جویی در منابع داخلی، بودجه این برنامه‌ها را تأمین کنیم.اما مسئله مهم برای ما تأمین قطعات است. بخش عمده‌ای از قطعات مصرفی را داخلی‌ساز کرد‌ه‌ایم و در تلاش هستیم با اتکا به صنعتگران داخلی، تعمیرات و بازیافت قطعات تا حدی این مشکل را رفع کنیم. ما برنامه‌ریزی وسیعی انجام داده‌ایم تا بتوانیم این وضعیت را حفظ کنیم، در واقع باید بگویم که رسیدن به این هدف و حفظ شرایط موجود سخت است اما غیرممکن نیست. حفظ زمان 4دقیقه به‌عنوان سر فاصله ایستگاه‌ها و تأمین قطعات یدکی و نگهداری قطارها کار بزرگی است و اگر ما بتوانیم همین موارد توسعه‌ای را تحقق ببخشیم کار بزرگی انجام داده‌ایم.

تولید داخل چه بخشی از نیازها را تأمین می‌کند؟

بخشی از قطعات مصرفی این دو بخش که قبلا از خارج تأمین می‌شد الان داخلی ساز شده‌اند و در بحث قطعات مصرفی و مورد نیاز برای نگهداری واگن‌ها و پله‌های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تأمین نیازهای این دو بخش از فعالیت مترو برای ما بسیار اهمیت دارد و باید همیشه آماده به‌کار نگه داریم.البته ناگفته نماند که بخشی از قطعات هم همچنان باید از خارج وارد شوند که آن هم به طرق مختلف در حال انجام است. ابتدا واگن‌ را از کشور چین وارد می‌کردیم اما هم‌اکنون واگن‌ها، ‌داخلی‌ساز شده‌اند.

برای خطوط جدیدی که در سال98 قرار است افتتاح شوند، چند واگن جدید به بدنه مترو تزریق می‌شود؟

امسال 10رام قطار برای توسعه خطوط 6و 7 به بدنه مترو اضافه خواهد شد.

شما به تحقق بودجه این موارد توسعه‌ای که گفتید، امیدوار هستید؟

خب، ‌برنامه‌ریزی شده و قطعا بودجه‌اش تأمین خواهد شد.

جز بحث هزینه‌ای که ذکر کردید، چه مشکلاتی پیش پای برنامه‌های توسعه‌ای مترو وجود دارد؟

تغییرات ارز مسائل پیچیده‌ای را برای ما ایجاد کرد و برای تأمین قطعات خارجی دچار مشکل هستیم. امیدوارم قیمت‌ها ثابت بماند تا ما برای ارائه خدمات دچار چالش نشویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید