• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55624
+
-

ناقوس جنگ در رسانه‌ها

امین خرمی ـ‌ خبرنگار

16سال پیش، زمانی که نیروهای آمریکایی برای اشغال عراق قدم به خاک این کشور گذاشتند، شبکه‌های تلویزیونی در آمریکا وقایع را زنده پخش می‌کردند؛ اقدامی که لحظه لحظه جنگ را پیش چشم مخاطب به نمایش درمی‌آورد و در آن وسعت، اتفاقی تازه بود.
بغداد خیلی زود سقوط کرد، اما جنگ عراق هرگز برای آمریکایی‌ها به همان سرعت پایان نیافت. روزهای پرتب و تاب اولیه جنگ که سپری شد و گردوغبار حملات هوایی جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌‌های آمریکایی که خوابید، موضوع نقش رسانه‌ها در دامن زدن به فضای ملتهب جنگ مورد توجه قرار گرفت. برخی تحلیلگران، رسانه‌های آمریکایی را متهم کردند که نوع پوشش خبری آنها از جنگ عراق، آنها را در زمره مدافعان جنگ قرار داده است.
مهم‌ترین رسانه‌ای که هجوم نیروهای آمریکایی به عراق را به تصویر کشید، شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز بود. پس از فاکس‌نیوز، دیگر شبکه‌های خبری ازجمله سی‌ان‌ان‌ و ان‌بی‌سی برای آنکه از روند وقایع عقب نمانند به همان شیوه عمل کردند و تصاویر جنگ به بخش جدانشدنی زندگی مردم آمریکا در آن دوره تبدیل شد.
عملکرد برخی رسانه‌ها در آمریکا در تنش ایجاد شده میان دولت ترامپ و ایران طی روزهای اخیر، یادآورد روزهای ملتهب جنگ عراق است. برخی رسانه‌های آمریکایی در روزهای اخیر همزمان با اعزام ناو هواپیمابر، بمب‌افکن‌های ب-52 و سیستم دفاع موشکی آمریکا به منطقه خلیج‌فارس، از اقدامات آمریکا برای مقابله با آنچه «تهدیدهای ایران» خوانده‌اند گزارش داده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز در گزارشی با عنوان «آرایش نظامی آمریکا در برابر حمله احتمالی ایران» به تشریح اقدامات وزارت دفاع این کشور در منطقه خلیج‌فارس پرداخته است. نیویورک‌تایمز در گزارش خود با استناد به گزارش‌ مبهم نهادهای اطلاعاتی آمریکا و متحدانش در خاورمیانه آورده که ایران در پی به راه انداختن یک درگیری نظامی با آمریکاست!
گزارش نیویورک‌تایمز واکنش‌های مختلفی در تأیید یا رد اقدامات آمریکا به‌دنبال داشته است. در این میان، ایلان گلدنبرگ، از مسئولان میز ایران در وزارت دفاع آمریکا در دوره باراک اوباما با انتشار سلسله‌ پست‌هایی در توییتر، به رسانه‌های آمریکایی یادآور شده که در ماجرای اخیر باید «مسئولانه» رفتار کنند. او با اشاره به گزارش نیویورک‌تایمز، از روزنامه‌نگاران خواسته از غلو درباره جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا خودداری کنند.
گلدنبرگ نوشته که استقرار یک سیستم پاتریوت در خلیج‌فارس، آنقدری از نظر نظامی اهمیت ندارد که روزنامه نیویورک‌تایمز در یکی از گزارش‌های اصلی خود به آن بپردازد؛ به‌خصوص در شرایطی که آمریکا 4سیستم پاتریوت خود را از خلیج‌فارس خارج کرده است. به نوشته او، در مورد اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج‌فارس نیز بیش از اندازه غلو شده است؛ درحالی‌که حرکت این ناو به سمت خلیج‌فارس از قبل برنامه‌ریزی شده بود. گلدنبرگ معتقد است: افرادی در دولت آمریکا تصمیم گرفته‌اند «ژست رسانه‌ای» آمریکا در برابر ایران را تقویت کنند تا ایران را زیر فشار قرار دهند. به گفته او آرایش نظامی اخیر آمریکا با اعزام یک ناو هواپیمابر، یک سیستم پاتریوت و چند بمب‌افکن به خلیج‌فارس، بسیار ضعیف‌تر از آرایش نظامی این کشور در دوره اوباما و همزمان با آغاز فعالیت داعش در عراق است. همچنین طبق نوشته گلدنبرگ، این ادعا که ایران در پی به راه انداختن یک درگیری نظامی با آمریکاست هرگز تأیید نشده و با آنچه در واقعیت در جریان است متفاوت است. گلدنبرگ براساس تجربه حضورش در وزارت دفاع آمریکا، از روزنامه‌نگاران خواسته به حدس و گمان‌ها در چنین موضوع مهمی بسنده نکنند و تنها به گزارش واقعیت‌ها بپردازند. او از رسانه‌های آمریکایی خواسته ناقوس جنگ را بی‌محابا به صدا در نیاورند و بازیچه دست دولت آمریکا نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید