• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55580
+
-

میزبانی انتخابی المپیک پرید؟

میزبانی انتخابی المپیک پرید؟

لیلی خرسند| والیبال این شانس را داشت که راحت‌تر به سهمیه بازی‌های المپیک 2020 برسد اما خبرها می‌گویند این فرصت از دست رفته است. ژاپن در همه این سال‌ها به واسطه حمایت‌های مالی که از فدراسیون بین‌المللی دارد، میزبان دائم مسابقات انتخابی المپیک بود اما برای المپیک 2020 به‌خاطر میزبانی توکیو، به دیگر کشورهای آسیا اعلام شد که برای میزبانی اقدام کنند. فدراسیون والیبال ایران هم یکی از کشورهایی بود که درخواست میزبانی را داد. ایران یکی از شانس‌های اول میزبانی بود اما در فدراسیون والیبال ایران گفته می‌شود این میزبانی به چین داده شده است.
مرحله اول انتخابی المپیک به میزبانی روسیه برگزار می‌شود و با توجه به اینکه خود روس‌ها دنبال سهمیه هستند بعید است که ایران بتواند در این مرحله به سهمیه برسد. از نظر جمشید حمیدی، کارشناس والیبال، بهترین موقعیتی که می‌توانست ایران را به سهمیه برساند، میزبانی در مرحله دوم بود؛ «50درصد شکست‌هایی که تیم‌های خارجی از ایران داشته‌اند به‌خاطر حضور و حمایت تماشاگران بوده. این میزبانی می‌توانست بیشترین کمک را به تیم ایران کند.» 
محل اسکان مناسب، تماشاگران و اسپانسر در گرفتن امتیاز میزبانی عامل‌های تعیین‌کننده هستند. تهران و حتی شهرهای دیگر ایران هتل‌هایی در حد میزبانی از تیم‌های والیبال چه در سطح جهانی و چه در سطح آسیا دارد. تماشاگران ایرانی هم هرچند با قانون جدید فدراسیون جهانی دیگر نمی‌توانند با طبل و شیپور وارد استادیوم شوند ولی حضورشان به هر مسابقه‌ای شور و هیجان می‌دهد. اما اسپانسر، حمیدی می‌گوید: «ژاپنی‌ها که نزدیک به 40 سال اسپانسر فدراسیون جهانی هستند. چینی‌ها هم چندین سال است حمایت‌های خوبی از این فدارسیون داشته‌اند. بیشتر میزبانی‌ها هم به آنها رسیده است. ایران در این زمینه نمی‌تواند با چین رقابت کند. آنها شرکتی دارند که چندین سال است آب معدنی مسابقات جهانی را تامین می‌کنند». فقط این شرکت نیست که امتیاز چین را در مقایسه با ایران بالا می‌برد. گفته می‌شود آنها یک اسپانسر جدید به فدراسیون جهانی معرفی کرده‌اند؛ یک شبکه تلویزیونی. ایران پیش از این دو اسپانسر داشت که هم‌اکنون آنها را هم ندارد؛ بانک گردشگری و همراه اول. با این حال حمیدی معتقد است که ایران می‌توانست رقابت از چین را ببرد؛ «ایران در والیبال کم میزبانی نداشته. تجربه‌ای که والییال ایران در لیگ ملت‌های جهان داشته، فدراسیون جهانی را مجاب کرده است که ایران می‌تواند میزبان خوبی باشد. ما هم هتل‌های خوبی داریم و هم تماشاگران خوب.» از نظر حمیدی ضعف اسپانسر را هم می‌شد با رایزنی حل کرد اما مدیریت ضعیف فدراسیون نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد؛ «ایران با پیشینه‌ای که در برگزاری مسابقات داشت می‌توانست فدراسیون جهانی را مجاب کند و میزبانی را بگیرد. افشین داوری رئیس فدراسیون قبلا برای جلسه‌ای به لوزان سوئیس رفته بود و حتما صحبت‌هایی کرده. البته او نمی‌توانست موفق باشد. کسی او را نمی‌شناسد. تنها کسی که می‌توانست این میزبانی را بگیرد، محمدرضا داورزنی است. داورزنی هم‌اکنون در لوزان است و با توجه به نفوذی که دارد می‌تواند این میزبانی را بگیرد. البته من به او هم خیلی امیدوار نیستم.» حمیدی و خیلی از والیبالی‌ها هنوز منتظرند واحتمالا هم امیدوار اما خبرهایی که به فدراسیون می‌رسد ناامیدکننده است. گفته می‌شود چین برنده این رقابت است و روزهای آینده نام این کشور به‌عنوان میزبان اعلام می‌شود.با از دست‌رفتن میزبانی این نگرانی هست که والیبال ایران این دوره نتواند به المپیک برود. تیم ملی در دوران گذار است و تغییراتی که در مدیریت فدراسیون شده، روی تیم هم تأثیر گذاشته است. نزدیک‌ترین میدان برای سنجش کیفیت تیم ایران، لیگ ملت‌های والیبال است که از خرداد ماه آغاز می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید