• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55137
+
-

کمربند سبز در شمال شهر قزوین

همشهری از برنامه‌های مدیریت شهری در منطقه 3 قزوین گزارش می‌دهد

شهری
کمربند سبز در شمال شهر قزوین

عاطفه جهان‌بخش|  قزوین - خبرنگار:



مناطق گوناگون شهری شرایط متفاوتی دارند و به دلیل ویژگی‌هایی که از لحاظ توپوگرافی یا شیب زمین و عواملی از این قبیل دارند نحوه مدیریت متفاوتی را نیز می‌طلبند. منطقه ۳ شهرداری قزوین به دلیل نزدیکی به کانال آب و قرار گرفتن در شمالی‌ترین بخش شهر قزوین از لحاظ ترکیب جمعیتی و ساختار اقتصادی شهروندان تفاوت‌هایی اساسی با دیگر مناطق شهری قزوین دارد و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در این محدوده و همچنین مسائلی که با آن رو‌به‌رو است نیز تفاوت‌های قابل توجهی دارد. توجه به مسیر دوچرخه‌سواری و توسعه فضای سبز از اولویت‌های مدیریت این منطقه شهری است. 


ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری 

شهردار منطقه ۳ شهر قزوین که کمتر از یک سال است این سمت را دارد با اشاره به ماهیت اصلی این منطقه و سیاست‌های اتخاذشده بر مبنای آن گفت: محدوده شهرداری منطقه ۳ براساس پیاده‌راه، فضای سبز و دوچرخه طراحی شده است که البته طی سالیان متمادی این سبک از طراحی نادیده گرفته شده بود. 
محمدابراهیم عصارزاده بیان کرد: در ناحیه مینودر براساس طرح‌های انجام‌شده ۱۵ متر فضای سبز و مسیر پیاده بین ساختمان‌ها و خیابان‌ها واقع شده است. این فضا با هدف اعتلای فضای حرکت پیاده، دوچرخه و فضای سبز در نظر گرفته شده بود تا علاوه بر کاهش میزان ورود آلایندگی صوتی و هوا به فضاهای مسکونی امکان تردد راحت و بدون دردسر شهروندان در این مسیرها فراهم شود. 

وی ادامه داد: در منطقه پونک محور بلوار امیرکبیر مسیری به طول تقریبی یک کیلومتر در حال آماده‌سازی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ساکنان محدوده است تا بتوانیم هرچه بیشتر در مسیر رسیدن به رسالت ویژه خود در شهرداری منطقه 3 دست یابیم. شهردار منطقه ۳ شهر قزوین افزود: مسیر دوچرخه موجود در محدوده منطقه ۳ شهرداری یکی از محور‌های دوچرخه امن و استاندارد از لحاظ ترافیکی و طراحی است، چراکه هدف ما افزایش سرانه دوچرخه‌سواری در منطقه ۳ و ایجاد کمربند سبز در شمال شهر قزوین است و تلاش خواهیم کرد تا مسیرهای دوچرخه بیشتر و با سطح امنیت بالاتری را در سراسر شهر طراحی و اجرا کنیم. 


توسعه پارک‌های جیبی 

شهردار منطقه ۳ قزوین با اشاره به پارک‌های جیبی و ماهیت ویژه آنها تصریح کرد: پارک‌های جیبی در اصطلاح شهرسازی مقیاس‌های کوچک و در واقع محله‌محور دارند و هدف آنها پاسخگویی به نیازهای ساکنان هر محله است. بر همین اساس در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای سال‌های آینده درصدد هستیم تا در ناحیه شهری کوثر، مینودر و پونک این نوع پارک‌ها را گسترش دهیم.

وی افزود: علاوه بر این پروژه‌های جیبی به عنوان فضاهای تنفس ساختمان‌ها و محلی برای تجمع اهالی یک محله‌اند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در سال‌جاری حدود ۴ پارک جیبی در ناحیه شهری مینودر و بلوار مطهری در ملاصدرای شمالی ساخته خواهد شد. 

عصارزاده با اشاره به وضعیت منطقه ۳ در سال‌های گذشته گفت: اصلی‌ترین مساله‌ای که در شهرداری منطقه ۳ با آن روبرو بودیم، این بود که توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در خصوص احیای مسیرهای پیاده، سبز و دوچرخه مغفول مانده بود اما در ماه‌های اخیر موفق شدیم 25 هزار مترمربع فضای سبز ایجاد کنیم و علاوه بر آن به فضاهای پیاده و دوچرخه در فضای شهری افزوده شد. 

شهردار منطقه ۳ قزوین ادامه داد: طرح پلازای مینودر به عنوان بزرگ‌ترین پارک درون‌شهری قزوین به مساحت ۴۵ هزار متر مربع و رود پارک آفرینش که در سال‌های گذشته کلنگ‌زنی آن انجام شده بود در سال جاری به مرحله اجرا درخواهد آمد. همچنین پارک پونک در محدوده خیابان امیرکبیر که در اواخر سال گذشته کلنگ‌زنی شده بود به مساحت ۲۰ هزار متر‌مربع اجرا خواهد شد. 


 خدمات شهری

عصارزاده ابراز کرد: در حوزه خدمات شهری و مدیریت پسماند در محدوده منطقه 3 شهرداری قزوین تلاش ما جمع‌آوری درست و استاندارد پسماند و همچنین لایروبی تمامی معابر و مسیل‌های موجود در محدوده است. با هماهنگی‌های انجام‌شده با مدیریت پسماند شهرداری قزوین توانسته‌ایم کمترین آبگرفتگی معابر را طی ماه‌های اخیر داشته باشیم. 
‏وی یادآوری کرد: علاوه بر این جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفت و برای پاکیزه نگه داشتن هرچه بیشتر منابع آب در محدوده منطقه ۳ از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. 


 بودجه عمرانی

شهردار منطقه ۳ قزوین گفت: از آنجایی که اصلی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های شهرداری در حوزه عمرانی است، بودجه عمرانی سال جدید در منطقه ۳ بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان خواهد بود که تلاش ما تامین صد درصدی این بودجه برای به سرانجام رساندن تمامی پروژه‌های در دست اقدام است.  وی توضیح داد: یکی از طرح‌های عمرانی شاخص و مهمی که در سال جاری اجرای آن عملیاتی خواهد شد طرح بارانداز شهر است. این طرح با هدف جابه‌جایی میدان میوه و تره بار از منطقه یک شهرداری کلنگ‌زنی خواهد شد تا بتوانیم مشکلات موجود در محدوده میدان میوه و تره‌بار را رفع کنیم.
 
عصارزاده تصریح کرد: علاوه بر این عملیات عمرانی فرهنگسرا و ساختمان آتش‌نشانی بوستان امام علی(ع) نیز از دیگر پروژه‌هایی است که در سال جدید اجرایی شده است و در ردیف پروژه‌های عمرانی شهرداری منطقه ۳ قرار دارد. 


برخورد با متخلفان حوزه ساخت‌وساز

شهردار منطقه ۳ قزوین با اشاره به برخورد‌های جدی با متخلفان حوزه ساخت‌و‌ساز گفت: در دوره مدیریت جدید تاکنون از 242 ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در شهرداری منطقه 3 قزوین جلوگیری شد. 
محمدابراهیم عصارزاده بیان کرد: در این مدت از سوی این واحد 423 مورد اخطار کتبی برای تعطیلی کار صادر شد، 18 مورد تعهد کتبی از متخلفان اخذ و در 144 مورد وسایل متخلفان جمع‌آوری شد. 
وی با بیان این‌که در این مدت واحد اجرائیات از 2 مورد تخلیه نخاله‌های ساختمانی جلوگیری کرده است، افزود: همچنین این واحد در این مدت 2 مورد اخطاریه برای صاحبان خودروهای فرسوده و 10 مورد اخطار برای رفع سد معبر اصناف صادر کرده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید