• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55130
+
-

رونق کشت پیاز و گوجه در ملکان

مدیر جهاد کشاورزی ملکان: کشت 2 محصول آب‌بر این شهرستان با استفاده از آبیاری نواری انجام خواهد شد

گپ روز
رونق کشت پیاز و گوجه در ملکان


اشرف شفیعی‌|  تبریز – خبرنگار:


برخی صیفی‌جات که در مزارع آذربایجان شرقی کاشت می‌شود جزو محصولاتی هستند که در زمان کشت، آب زیادی مصرف می‌کنند. این در حالی است که بحران کم‌آبی با وجود بار‌ش‌های اخیر همچنان کشاورزی استان را تهدید می‌کند. با توجه به نیاز برخی محصولات کشاورزی به آب زیاد‌، روش آبیاری قطره‌ای جوابگو نبوده و در 2 سال گذشته روش آبیاری نواری در مزارع شهرهای مختلف از جمله ملکان پیشنهاد شده است. «حسن علیوند» مدیر جهاد کشاورزی ملکان در این باره به سوالات ما پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید. 


روش آبیاری نواری در ملکان در چه مرحله‌ای قرار دارد و برای کدام محصولات بیشتر در نظر گرفته می‌شود؟

 با توجه به کشت زیاد پیاز و گوجه فرنگی در این شهرستان طی چند سال اخیر روشی جایگزین آبیاری قطره‌ای شده است. حدود 700 هزار هکتار از اراضی ملکان به کشت پیاز و گوجه‌فرنگی اختصاص دارد و با توجه به مصرف زیاد این محصولات روش آبیاری نواری جایگزین شده و در حال تکمیل شدن است. در حال حاضر برای 95 درصد اراضی این شهرستان این روش در نظر گرفته شده است و با اقدامات در نظر گرفته شده تمام اراضی به این شیوه آبیاری مجهز خواهند شد.

استقبال کشاورزان از این شیوه جدید آبیاری به چه صورت بوده است؟

این روش کشت موجب کاهش 50 درصدی آب و حتی بیشتر هم می‌شود. آفت‌زدگی محصولات هم در این روش کمتر بوده و برداشت محصول راحت‌تر انجام می‌شود. به همین دلیل شاهد استقبال کشاورزان هستیم و البته برای همه‌گیر شدن استفاده از این روش، دوره‌های ترویج را هم برگزار می‌کنیم.

این روش آبیاری برای ملکان چه فوایدی از نظر تامین منابع آبی در پی داشته است؟

در صورت مجهز شدن تمام اراضی ملکان به این شیوه آبیاری پیش‌بینی می‌شود سالانه 5 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی این شهرستان صرفه‌جویی شود. همچنین ذخیره آبی سفره‌های زیر‌زمینی و عدم استفاده از این منابع از دیگر فواید آبیاری نواری در شهرستان ملکان خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید